|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| En ständig fråga som kommer 523 eller 528? går i bilköpar tankar nu när min f d 528 krockades.någon som vet om det är någon skilnad på försäkringen på dem bilarna patade med killen som ska hämta en åt mig (import) han sa att det inte skiler sig i så mycket i försäkring på bilarna.men vad vet han han vill ju bara tjäna pengar.sen har jag hört att bmw har en orginalförsäkring då men fråga gäller den även import bilar?? är den bättre ?? | |
|
Sök på forumet, denna fråga har varit uppe många gånger. /Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I nått bolag som jag begärde offert från så gick det inte att försäkra 528 då den räknades som sportbil men 523 gick utmärkt kan det varit ansvar eller nått sånt . Jag har Originalförsäkring hos Dial eller IF eller vad som är vad. Även MB försäkrad där heter då MB försäkring, Bägge är svensksålda som hur det är med importer vet jag ej. men det fanns inget billligare alternativ vid det tillfället i allafall. ///MVH Hasso Länk |
J.B |
Enklast är väll om du ringer runt o kollar där du bor, det skiljer ju mycket var man bor i Sverige också , här skillde det mycket i Sundsvall , Folksam var väldigt dyr , likaså IF och BMW-s Orginalförsäkring var inte den billigaste , sen beror det ju på vilken självrisk du vill ha också !. Min försäkring på en 523 96-a hos Länsförsäkringar går på 4 700 kr , men ring runt o kolla , spelar ju ingen roll om du inte köpt bilen än , du får ju veta försäkringskostnaden ändå på den model du vill. J.B |
Buspelle |
Även om 523an är synnerligen duglig så är det ändå skillnad. 528an har framförallt bättre vridmoment, vilket är klart märkbart och gör den till en bättre bil. Känner inte till skillnaden i försäkring, men min 528 kostade kring 4 000 att försäkra i Sthlm, halvförsäkring, helår, maxbonus. |
|
Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är så jättestor skillnad på 523 och 528 motormässigt. Antingen så går min 523:a grymt bra, eller så är kompisens 528 trött. Hans reaktion efter att ha kört min 523:a var: "Känns som en gokart med jetmotor" Jämförelsen är dock en aning orättvis eftersom hans 528:a är en touring. Det jag egentligen menar är: hellre en välvårdad, välutrustad 523 än en något billigare, men inte lika bra 528. Jag tycker inte att skillnaden i motor motiverar merkostnaderna. Eller ännu hellre, skaffa en nyare 523 istället för en äldre 528. Detta är dock min alldeles egna, högst personliga åsikt i frågan. |
|
J.B |
Jo halvförsäkring är väll alltid billigare också ,,den jag betalar för är en helförsäkring,,, man måste jämföra äpple med äpple o inte äpple med banan !!!! J.B |
Buspelle |
J.B: Och det är naturligtvis skillnad på Sundsvall och Stockholm också..... |
J.B |
Jo jag skrev det i mitt första mess att det var skilnad vart man bor ,,du kanske inte läste det ? J.B |
| 523, Svensksåld, Karlstad, 27 år, Parkering på gård, 1500mil/år; Aktsam = 6200:-/år | |
|
Enligt detta test mellan 523 och 328, Länk är det inte så stor prestandskillnad mellan bilarna. Skillnaden torde vara än mindre mellan 523 och 528, om nu testet är någon bra referens. MVH Hasse |
|
| Länken ska funka om man tar bort kommat //Hasse | |
|
Jag tyckte att det var rätt stor prestandaskillnad med tanke på att det bara skiljer 40 kg mellan bilarna till 3-seriens fördel. Länk |
|
|
jag hadde tidigare en 523-96 det gick oförskämt bra jag piskade en 328 med den och den gick billigt och mjuk. bästa bilen jag har haft. Länk |
|
|
det var den här bilen fast jag hadde 18 hartge fälgar Länk Länk |
|
Buspelle |
Om förutsättningarna är lika, d v s bägge har samma typ av vxl-låda, så går 528an klart bättre och framförallt har den markant bättre vridmoment, vilket gör körningen trevligare. Hur man värderar detta är dock upp till var och en. Bägge bilarna är kanonbilar. |
| Steget 523-528 är inte så stort som man tror, skillnaden mellan 520-523 (speciellt om man som jag gillar steptronic....) är giganiskt stor medan 523-528 känns men inte så påtagligt som en del vill tro.. | |
|
528:an har ju lågt effektuttag tack vare skatteregler i tyskland. Många tyska bilar har just 193hk. Som jag fattat det är det insuget som har snål dimension men har jag fel om jag säger att 2.8:an är väldigt tacksam att chippa? En kille som skrev "dagbok" här på bmwpower chippade sin 328 med mycket gott resultat vill jag minnas och med tanke på att 3 liters motorn lämnar 231 hk borde väl 210 hk vara fullt realistiskt med bara en chippning. Den dubbelvanosmotor som kom runt -98(?) till 328 och 528 har även ansetts vara mindre sportig i karaktären i flera tester jag läst. Vridet är så jämnt att den känns snudd på trist. Lite kuriosa alltså... Förövrigt kan jag bara instämma i att 523:an är en väldigt pigg och "lagom" bil. Kör ofta pappsens. Men visst är det fint med mer "must" på låga varv som i min gamla 3.5:a. |
|
|
Padde, 17 hk med enbart chip låter som en saga. Möjligtvis med byte av kammar, avgas och insug på samma gång. Men med enbart chip, knappast... |
|
|
Nej du har rätt. Det är väl att ta i. Men 2.8:an verkar vara mottaglig för omchippning iallafall. Ibland blir ju resultatet rent av sämre än före. Sedan är det väl insugsrören som håller tillbaks. Läs om en 328 chippning här: Länk |
|
|
----> Padde Det med skattereglarna i Tyskland är inte sant, i Tyskland beräknas skatten per 100ccm slagvolym och avgasutsläpp (Euro1,Euro2,osv normer) effekten har ingenting med skatten att göra. Stephan De som använder säkerhetsbälten lever längre! - i snitt 35 sekunder.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.