|
|
|
|---|---|
| Är det någon som kan beskriva hur man mäter om en lamdasond är ok eller ej ? ( lambdan är avplockad) Bilen har högt hc-värde 600-700. Lamdan har fyra sladdar mvh Mattias | |
|
Två av sladdarna är till uppvärmingen av sensorn. De andra två är själva lamdan. Men om du vill få reda på om den visar fel tror jag att du måste ha den i bilen och motorn igång när du mäter. Observera att du inte får mäta motståndet på sensorkretsen. Då kan den gå sönder. Det är volt-talet (spänningen) du ska mäta. Ska du mäta uppvärmings-slingan så ska du mäta motståndet i den. Tyvärr har jag inga siffror på vad den ska vara. |
|
sudden |
jag mätte på min 325 -87 den har 4st kablar dom var märkt inuti kontakten 1,2,3,4.stift nr 1 var jord,2 var plus från lamdan.3 o 4 var till för värmningen.Om du dra isär kontakten startar bilen och mäter volttalet mellan stift nr 2 o jord så ska det ligga mellan 0.6 till 1.0 volt när motorn är varm och öka lite när du ökar varven.Men det är vad som gäller på min års modell men kan inte tänka mig att det skiljer så mycke.Lamda sonden fungerar bara up till ca3000 varv sen kopplas den ur bara så att du vet. |
| När jag mäter min så pendlar värdet från 0-0,9, ska det vara så? | |
|
Det är riktigt. Värdet skall pendla mellan 0,1-0,9 volt. Lambdan fungerar utmärkt vid 3000 varv. Det är bara vid fullt pådrag den kopplas ur. MVH |
|
|
Hur ska man veta vad man har för blandning då? När den pendlar från snålt till fett.. |
|
|
Om du vill veta vilken blandning du har måste du mäta i avgasröret, som Bilprovningen gör. Lambdasonden omvandlar syreinnehållet i avgaserna till en elektrisk signal, som sedan behandlas av styrdonet och resulterar i ett värde på hur länge insprutningsventilerna skall öppna. Styrdonet korrigerar hela tiden bränsleblandningen mot lamdavärdet 1,0 med hjälp av informationen från lamdasonden. MVH |
|
| var och kollade på en 320i -88a idag. då den låg på tomgången (800rpm) och man gasade fullt så verkade det som att den fick för lite bensin, den gick ner i varv, inann den började varva som den ska. men ifall jag höll upp varven inann till ca 1500rpm och gasade gick den klockrent .. kan detta ha med lamdasonden att göra? eller är det något annat man ska byta? | |
|
Innan man byter något, skall man felsöka ordentligt. Det är ett bra sätt att spara pengar. Det finns många bra tips om detta problem om du söker bland gamla inlägg. Prata med grabbarna på någon Bilprovningsstation och be dom kolla avgasvärdena på bilen. Är dom bra så funkar lambdasonden. Luftmängdmätaren ställer till problem av den här typen, men det finns även andra fel som ger samma symtom. MVH |
|
| Oftast felet vid hög HC värde är,läckage främre avgasrör,tjuvluft vid insuget,defekt kat. eller lambdasond.Dock jag skulle kolla först spricka i främre rör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.