AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.971

Använd aldrig rekondrakor

Sida 1 av 2
Janne.A 2002
Använd aldrig rekondrakor när du tvättat din BMW detta ger alltid mycet fula reopor i lacken jag vet då jag jobbat många år som rekondare och försökt återställa lacken på bilar som blivit utsatta för detta jävulska redskap. Använd istället ett ett riktigt sämsskin (inget syntetiskt skit) är du riktigt noga med din bil skaffar du två skinn ett för liggande ytor huv,takoch baklucka och ett för nedre delen av dörrar samt insidan och dörrkanter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Etc.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Janne.A202:

Besökte Ditec montern i dag och där påstod man att sämsskinn oxså kan åstakomma repor på samma sett som en rekondraka.

Så deras tips var att införskaffa en raka(deras) och använda sämskinnet på ytor där du inte kommer med skrapan.
Starre>>>>>>>stämmer mycket väl angående att sämskinn kan skapa fin fina repor. Beviset är min bil. Trots att jag varit hur noga som helst med avsköljningen innan schamponering så uppstod det banne mig repor trots allt efter avtorkning med sämskinn. Efter lackskyddsbehandlingen vidhåller jag att det mest skonsamma torkmetoden är antingen mha högtrycksluft eller expressavtorkning på motorväg och då med lägst 140 km/h på mätaren. Fungerar kalas och man slipper som sagt den fysiska kontakten med lackytan.

Trust me, har provat och det verkligen fungerar

MVH

/D

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kom ihop mig lite med Quick dry nasaren på mässan se dagboken :))

///MVH Hasso
Länk

Det hela beror ju på att det är små partiklar (sand eller likanande) kavr efter att man sköljat av bilen plus att man har för högt tryck när man använder skrapa eller sämsskinn.

Personligen gillade jag skrapan som Asken hade (Ditec-variant förstås) och att man verkligen kunde skrapa med lätt tryck. Vissa andra (Mekonomen) är liksom böjda och *kräver* att man lägger på en del tryck + att skrapan själv liksom hjälper till i "skrapläge", helt förkastligt, funkar kanske på rutorna.

Nej för att slippa repor:
* Skölj mycket noggrannt eller använd högtrycken för att blåsa av både före och efter. Viktigare före förstås annars har man ju grus och trams kvar då man använder svampen - om man nu ine kör enbart med avfettning utan mekanisk applikation (svamp)
* Använd proffsskrapa och extremt lite tryck
* Kör den torr som dominik föreslår
* Skölj sämsskinn j*kligt ofta om du använder det.
Föredrar också motorvägstorkning :-)
Kombinerar ju nytta med nöje!

Annars så kör jag med sämsskinn, men lägger aldrig mer tryck på än vad skinnet själv åstadkommer. Det räcker ju oftast att hålla i kanterna på skinnet och låta det släpas utmed bilen.

Vad kostar en såndär raka som är bra då? *nyfiken*

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Har för mig att Herr Ask pratade on 400 bagis för en Ditec:are men det var förra året.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skrapa är det som gäller för mig. Noggrant avsköljt, lätt på handen och en skrapa av hög kvalité. Det funkar om man vill :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Mina repor som den orsakade var av hörnen på rakan som var "sylvassa" och inte av nått grus eller sandkorn, jag brukar tvätta bilen innan jag torkar den :)) Sedan är ju skrapan väldigt stel och hård i gummit när den är ny, så jag rekomenderar att leasa ut den i två år först så den blir lika böjlig och mjuk som den som nasaren hade som demoskrapa.
Verkar som lövblåsen blir mer och mera oumbärlig:)))

///MVH Hasso
Länk

hasso:

Mao så borde man sälja sin skrapa och sen skriva i kontraktet att man har rätt till att köpa tillbaka den efter x-antal mån:))

Vad säger omgivning när du använder lövblåsen för att torka bilen?

Problemmet är att så länge staden inte har sopat bort grus/sand på vägarna så är det inte så himla roligt att ta ut en nytvättad(blöt)bil på E4.......
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fråga:
Ni som kör bilen torr genom att lufta den i högre hastigheter. Får ni inte fläckar av de vattnet som ligger kvar, droppar osv när solen ligger på? Jag menar, en varm sommardag så torkar ju vattnet rätt fort i solen och då blir det ju prickar av de vattnet som finns kvar på bilen.
Anders S: Åtminstine här i södern måste du vara snabb ut från garage och ha nära till din "torksträcka". Annars får du definitivt en massa "kalkringar" framförallt på taket.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lätt för dig att säga! :))

Ja, med sommarn vi hade förra året så gäller det väl att ha motorvägen direkt från garaget. Bra som sagt om man har en bil då som är lite snabbare också.. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
starre:omgivningen ??? dom ska härdas:) det tar betydligt längre tid att blåsa ner tallbarren från taket 10 ggr om året.:))

///MVH Hasso
Länk

Sant, sant. Dock använder jag mig av en GDS-mack som ligger i anslutning till E4:an så problemet med kalkfläckar är ej aktuellt i mitt fall.
Det allra bästa vore dock om det fanns GDS-anläggningar med avkalkat vatten som när jag var tex i Warszawa i somras. Fungerade kalas och man slapp att bekymra sig om dylikt eftersom det avdunstande vattnet lämnade som sagt inga spår på lacken.

/D
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla de problem med rakor, inklusive mina egna är faktiskt handhavandefel. Ja jag får repor av rakan. Det beror dock på att jag inte sköljt av bilen tillräckligt noga med rinnande vatten utan använd högtryck. Efter sista tvätten(noggrrann) kände jag på lacken med fingret och mycket riktigt så var där gruskorn kvar både här och där. Rakan i sig både Ditecs Quick dry raka och den jag har nu California Water blade(385k+moms:() fungerar väl. Jag har sett och hört exempel där quickdry skrapan används likt en väghyvel, då blir det la repor:) Skinn repar precis lika mycket felanvänt som en raka repar felanvänd. Sen om Era individuella erfraenehetr ger er repor av rakan så passera det momentet i tvätten köra torrt fungerar utmärkt:)
Vänligen
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Fel Asken som vanligt:)) att dra allt över en kam, den är felkonstruerad och utprovad på en gammal röd Opel med syntetlack. Men kan inte skylla två vassa hörn på handhavade fel,
då man förmodligen ska ha mitten på skrapan att ta bort vattnet. eller är det inte meningen??? Då blir trycket högre i de vassa hörnen eftersom skrapan är böjd i sitt ursprung,Och då blir det repor i allafall på en BMW med så kallad klarlack eller vad et är som glänser och är så repkänligt att bara du nudddar bilen om den är dammigt så blir det små microrepor så säg inte att en stel gummiskrapa då inte repar om hörnen är vassa.
Sen att du fuskar med tvätten och får repor kan vi självklart kalla för handhavande fel :DDDD

///MVH Hasso
Länk

Tur man har en 10 år gammal bil för jag hade blivit toktokig om jag själv skapat en massa mikrorepor.
Självklart är min bil full med smårepor men det är sådant man får leva med när man inte åker nytt.

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Va!!! Micke det var ju dom du skull polera bort, då är det bara att börja om :DDDD Jag har inte börjat med pingstputsen än så du har tid på dig :)))

///MVH Hasso
Länk

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Jag har ingen erfarenhet av rekondrakor. Man lär väl bli hängd för detta, men den rakan jag använder är köpt hos Feltema eller nåt. På min nuvarande bil syns det inte om det tillkommer några repor - det finns redan gott om dom:- (
Använde samma raka till min nylackade Golf innan och jag fick inga repor av den. Skulle vara kul att testa en "riktig" raka nån gång... Jag tycker min är lite jobbig att handskas med, men den underlättar det tråkiga efter-arbetet när man tvättat iaf:- )
/Kidde

Äkta körglädje finner man i en BMW...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.