AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.616

Broms vätska

bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Vilken broms vätska ska man hälla i egentligen??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dot4

Är du osäker, köp den på BMW, så får du rätt sort1

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
beror på om du har abs elle inte, är lite olika oljor till detta

Joakim Eriksson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Joakim, det är samma bromsvätska oavsett om det är ABS eller inte!

Olja är det aldrig i bromssystemet! (endast Citroen, som har kombinerat hydraulsystem för bromsar och fjädringen!)
Häller du olja i bromsvätskebehållaren kommer du att lösa upp packningarna! (räcker med några droppar olja!)

Mvh

Jag mailade en "bromsoljefråga" till min mekaniker.
Så här såg mailen ut.

Tjena Peter!
Symbolen för bromsoljebyte har tänts i min bil.
Oljan byttes på Eriksson & Månsson i Kristianstad för ganska exakt två år sedan och 3200 mil.
Är det verkligen nödvändigt att byta så ofta?
Jag vet att det finns rutiner på bromsoljan men ta tex servoolja, ska den oxå bytas lika ofta?
Om man byter på grund av vatten i oljan så borde ju servooljan bytas den med. Eller?

Mvh.
Micke Olsson

Svaret blev följande...

Hej
Har du olja i bromsvätskan så har du problem ; )
Bromsvätskan är som det låter en vätska (baserad på bla polygykoletrar)och är hygroskopisk, dvs den drar åt sig fukt (vatten)
Nackdelen med vatten/fukt i vätskan är förutom rostskador i ok/rör/ABS enhet/huvudcylinder (invändigt) nedsatt kokpunkt
Nedsatt kokpunkt kan bli väldigt kritiskt om ett bromsok hänger sig el. väldigt långa inbromsningar,då värmen från skivan kan
sprida sig in i oket och i värsta fall få bromsvätskan att koka,med luftblåsor/bromsbortfall som resultat : (
Oljor drar sällan åt sig fukt (petroliumbaserade,vill inte blanda sig med vatten)
Byte av bromsvätska är rekomenderat att göra på de flesta bilar vart annat år
Kostar ca 400-500 inkl vätska (dot 4)
MVH
Peter

_____
Micke
Länk
Länk
Mattan
Servooljan e en "vanlig" hydralolja, dvs. inte hygroskopisk.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kör då inte på dot4 i min av rekomendation av bmw, kör på dot 5 då denna är annpassad för abs systemet.
Likaså mercedes, volvo kör på dot 5.

Står tilloch med på flaskan: Dot 5 avsed för bilar med abs system.

Joakim Eriksson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Joakim, Dot5 är en siliconbaserad bromsvätska och rekommenderas INTE av BMW!
BMW rekommenderar Dot4 till sina bilar!

Den enda fördelen med Dot5 är att den medger att bilen står avställd lång tid utan att dra till sig vatten eftersom den inte är hydroskopisk. Det var för övrigt Amerikanska försvaret som tog fram den produkten för att ha i sina fordon utan att få problem då de stod i mobiliseringsförråd.

Tar du en Dot4-flaska finner du samma text: "avsedd för ABS-system"...

Däremot finns det en Dot5.1 som är en "vanlig" glykolbaserad bromsvätska, men det är en "racingbromsvätska" som kostar rätt mycket!
Bra? Ja! Men lite onödig för normalbilisten!

Mvh

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
nåja kör på dot 5 iaf då bmw här sätter det i alla sina bilar som kommer in för tex byta av bromsvätskan.
Och nog tror jag bmw vet vad de gör, tror knappast de står och häller i fel grejjor i kunders bilar och deras egna bilar.
Och enligt alla i verkstaden och värkmästaren så är det rätt olja.
Hade dot 4 innan den var in för byte och medans jag hade dot 4i bilen så hade div problem med abs systemet och nu har jag kört på dot 5 i säkert två år utan några problem.

i alla mina 4 taxibilar så är det dot 5 i den frånfabriken och står även att det ska vara det i instruktionsboken till dem

Joakim Eriksson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste nog ställa mig skeptisk till om det är Dot5 som de har slagit i din bil om det är en auktoriserad verkstad!
BMW har ingen Dot5-bromsvätska i sin reservdelskatalog och med tanke på att de inte rekommenderar den så......

Dessutom blir det problem om du blandar Dot4 och Dot5.

Det jag kan tänka mig är att de använder Dot5.1, och den går att blanda med Dot4! Den kostar å andra sidan rätt mycket mer än vanlig Dot4.

Men BMW:s rekommendation är likväl Dot4 eller Dot4 lågviskös till bilarna!

Mvh

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skiter i vad din bmw verkstad rekomenderar, min rekomenderar dot 5 och den finns att köpa hos bmw utan problem.

Vet att det skilljer bmw verkstäder åt på vissa saker, tex här rekomenderar de att hälla i tvåtakts olja i tanken någon gång då och då för at smörja pumpen, frågade om de gick med stps grejjor men de rekomenderar inte den, i en annan komun frågade jag samma sak där rekomenderar de stps grejjor.

Så om din väekstad kör med dot 4 så är det nog så, men här kör de med dot 5.
Känner värkaren här och alla som jobbar på bmw här så jag är säker.

Och att blanda dot 4 och dot 5 vet jag inget om, men vem gör det???
byter du olja i systemet så spelar det ju ingen roll om de varit dot 4 eller 5 tidigare då systemet tömms med tryckluft och spolas rent med nått medel innan den nya oljan sätts dit.

Joakim Eriksson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Joakim, det är inte vad min lokala BMW verkstad rekommenderar utan vad biltillverkaren BMW rekommenderar! (de borde veta vad som skall användas!)

Alla gör givetvis som de vill, men det finns en del problem som följer med en Dot5-vätska!

Att en verkstad sköljer hydraulsystemet innan de byter vätska hör definitivt till ovanligheterna! Har du hittat en verkstad som gör det är det bara att säga "grattis"!

Tyvärr byter de flesta verkstäderna bara vätskan i behållaren trots att de skall byta i hela systemet (givetvis säger de inte det till kunden samtidigt som de fakturerar för ett komplett byte!)

Mvh

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ville bara säga att Johan B har helt rätt, i den s.k BMW TIS (Technical Information System), nämns det bara bromsvätska med klassningen DOT 4.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Och därm,ed BASTA!!

mvh

MW-Guru
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hmm. Kanske dags att byta bromsvätska :-) Jag har kört med samma vätska i 3 år snart utan att byta...
MW
517
MW-Guru
Är nog en bra ide, byt även i kopplingsgrenen är chansen stor att din koppling känns betydligt mer 'smooth'

mvh

MW-Guru
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rätt MW-Guru!

Byte av bromsvätska bör ske minst vart annat år!

Jag bytte själv bormsvätska för ett tag sedan (mest för att jag inte litar på att verkstäderna inte fuskar med denna viktiga detalj!) och passade då på att även lufta/byta vätska i kopplinen. Där fanns faktiskt några luftbubblor och efter bytet är kopplingen mer lättdoserad!

Mvh

bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
kan man bara tappa ut den gamla vätskan eller måste man lufta systemet, antar nu att det är dot 4 vätska som gäller, eller??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall byta bromsvätska i hela systemet och då kommer du att spola ur den gamla vätskan genom luftniplarna!

Här kan du läsa en bra beskrivning över hur du gör:
Länk

När du byter vätskan kommer du automatiskt att lufta systemet.

Om du ändå är det minsta osäker på hur du skall göra, bör du nog överlåta arbetet åt en verkstad.
Kontrollera bara att de verkligen har bytt, för det fuskas gräsligt med just detta arbete!
Bäst är nog att titta hur de gör, då kan du lätt byta själv nästa gång.

Ja, det är Dot4!

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ojoj vad ni tar i . Dot 4 ska det va för vanligt bruk.
Sedan ABS infördes så blev det också väldigt viktigt med bromsoljebyte pga ventiler mm kärvar ihop när gammal olja suger åt sig vatten.Vilket i sin tur medför dyra reperationer.
Jag har kört bil på Maderia i bergen många gånger och tappat bromsarna pga vatten i bromsoljan, man fick stanna på en pub nån timme sedan gick det bra att bromsa igen,:)))
Annars böt man ju "aldrig" förr om det inte skulle repas. men numera en absolut nödvändighet.

///MVH Hasso
Länk

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Om man är osäker på vad en värkstad gör så är de ju bara att traska in till mekanikerna och se vad de pysslar med.

Är själv alltid i värkstaden på bmw när jag är med bilen där så jag vet vad de gör på bilen.
Om de bara är mindre rep som jag själv orkar göra så får jag låna deras värkstad för att fixa detta villket är ovanligt.
Betalar tex ingetr för att öra in där och köra bilen i deras dator eller att låna hem deras spec värktyg.

Joakim Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.