AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
454

Allt detta salt... =(

Hejsan där ute i snöblasket! =(

Nu när all snö har kommit igen så har såklart saltbilarna varit i farten igen! =( Just typiskt när man har vår-rekondat bilen... *suck* Troligtvis kommer ju snön att smälta nu till helgen här i Sthlm. Men det jag undrar nu är hur länge saltet ligger kvar??? Eftersom de har sopat en del vägar redan (innan snön kom) och har saltat på nytt nu, så e ju frågan om saltet försvinner???? :-/ Någon mer som har funderat på när "ALLT" salt e borta???

Ha det bra!

Mvh Tobbe
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det måste regna ordentligt innan saltet är borta.
Jeppe Johansson
Då är det bara att vänta tills sommaren, då brukar det alltid regna som värst!

Jag var tvungen att ställa in min pärla i garaget igen, har man haft bilen avställd hela vintern känns det onödigt att åka ut o köra med den direkt efter saltbilen.

Att vintern aldrig tar slut!

"Jeppe"
Ja man undrar verkligen vad de tänker med, de som bestämmer om saltet. Verkar som dom är sponsrade av AB Salt & Son eller nåt.
bj
291
bjorasen
M535i -87
jag tycker att dom har saltat extra mycket i år, många av dagarna var ju vägarna helt vita, och då av salt och inte snö... är det bara vi sverige som använder oss av salt eller är det likadant i andra delar av europa? Har hört att tyskarna inte använder salt och i så fall verkar det funka ok...

Christopher
///M535i
Länk NYA BILDER!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tyskarna använder lika mycket salt som oss...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Såvitt jag förstått så saltar de i tyskland,iallafall i norra.
Sen verkar det finnas olika sammansättningar på saltet,det dom kör med i Norge upplever jag som mycket mer aggresivt på lacken än det i sverige.
Kanske bara är inbillning men när jag körde mycket i Norge så fick jag en beläggning på lacken som nästan var omöjlig att få bort som jag ej märkt av i Sverige,dessutom svårare att få bort från rutan med spolningen.

Henrik
Så vitt jag vet så saltas det bara i norra tyskland... I mellersta tyskland (frankfurt) och södra så saltas inget... Jag kan ha fel, men folk säger att det e så iallafall...

Mvh Tobbe
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kan saltet möjligen vara värre än det är här???
Sista vintern med bilen påreggad var detta i alla fall. Eller oxå emigrerar jag till Gotland.

Heh, min bil får nog allt klara sig ett par vintrar till, men sen ska jag emigrera till saltfria Åland...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det saltas i hela Tyskland när det är nödvändigt, men det behövs ju inte lika mycket salt som i Sverige pga mildare klimat och mindre snö och kortare vintersäsong. Därför klarar sig bilarna bättre. Jag har släktingar i Munchen, och där saltas det en massa, mycket mer än i tex. Frankfurt.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hmmm... är det någon som sett några saltbilar här i och kring Örebro? Vi har inte fått så mycket snö, så den kan mycket väl ha smält av sig självt på motorvägen.

Eller, har de varit ute när jag inte sett dem?
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Men sen tar man väl hellre salt än glashala vägar? Inte så kul att skrota sin fina bil pga att man missbedömt väglaget ? Sen det här med att flytta till gotland eller Åland.. Där lär ni inte slippa salt.... På en Ö har man salt i luften hela tiden, året runt pga havet. Köpte en 535 som rullat större delen av sitt liv på gotland, och den var rostig kan jag lova! Sen om det beror på klimatet, ett dåligt bilexemplar, eller dålig vård det vet jag inte....
Saltet som finns i luften på öar av den storleken är inte så hög... Inte högre alls än på andra ställen skulle jag tro. Om man inte har garaget 50m från stranden förstås.

Nä både Gotland och Åland är kända för sina rostfira bilar. Till Åland, tex kommer ganska många finnar och köper bil just av den anledningen.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Vägsaltet är dessutom etter värre, jämfört med havssalt.

Det finns skalor över hur aggressiva vissa bekämpningsmedel är mot närmiljö och omgivning. Vårt svenska vägsalt ligger på en sjua, på den tiogradiga skalan.

Det är inte dåligt!

Vanligt hushållssalt eller havssalt skulle förmodligen landa på en 3:a (med tanke på att saltet på 70-talet låg på en 4:a, och det var nästan bara vanligt salt man öste ut då).

Det är så sabla mycket andra kemikalier och skit i saltet nuförtiden, att det är direkt livsfarligt för bilarna. Gamla bilar som överlevt 70 och 80-talen försvinner ju på en vinter nuförtiden.

Allt enligt en gubbe på gatukontoret här i Örebro.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Vet inte hur det är i sverige (utan bil här i vinter), men det saltas j****t mycket i norge. Helt upptil 100.000 tonn salt på en vinter!!!
Länk

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Och för svenska användare : Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Här i de Franska alperna saltas det flitigt också - tyvärr.

Mvh Björn
ormen
förra året såg jag nåt sjukt... körde på E6 söderut från GBG, runt 20:e maj, ca. 18- 20 grader, sol.... o vad ser jag i höjd med Varberg??? en saltbil sprutar ut salt!!! helt sjukt, vilket slöseri!!! kan det vara så att kartellbildning råder mellan bilförsäljare o vägverket?

www.ormen.tk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.