AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
801

bättre grenrör till e34 (535 -91)

jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Halla,

jag har stoppat in en motor fran en 535 -91 i min 3.0 och har lite problem. Har en snäll Dr Schrick kam i den.

Motorn gar lite tungt pa högre varv (4000+) och jag misstänker att det är avgassystemet och grenröret som inte riktigt hänger med.
Tror även att inluften inte riktigt räcker och haller pa att leda upp mer luft till mit K&N filter.

Jag kan inte mycket om grenrör och vad som finns att göra med dom och vilken effekt dat far och undrar om nagon har nagot tips pa var man kan hitta ett bra sadant till ett vettigt pris och om man ocksa behöver byta avgassystemet.

Tittade pa Supersprint men dom hade inte grenrör till min motor.

är det nagon större skillnad pa olika "trim" grenrör ?

Vad har ni som har bytt för erfarenhet, har ni känt nagon skillnad ? Bättre gang, mer effekt osv ?

tacksam för tips,

johan

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Min erfarenhet och även något flera har påpekat är att just 3.5 versionen av m30 går lite tyngre på högre varv som du säger. 3.3 motorn var tydligen mer varvvillig. Jag trodde att just trimkam var ett effektivt recept mot denna tunga gång på högre varv men då ger det kanske inte så mkt.(?)

Jag är med nyfiken på vad man kan göra för att få den att varva lite "lättare". Någon borde ju defininitivt ha erfarenhet av andra grenrör eller? Är t.ex. de från m30b35 bättre flödesmässigt än de från vanliga m30b34?

Jag har även hört att insuget är dåligt flöde i (förutom att bara vara fult...)och att man kan använda sig av 6 st. rör från den gamla 4 cylindriga 2.0 motorn som satt i 320/520. Någon som vet mer om grenrör och insug till detta mellanregister-monster?
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
tack för svaren även om dom nog skapade mer fragor :-)

Jag tyckte inte trimkammen gav alltför mycket pa höga varv, kände dock att jag tappade en del pa laga.

Det är för fa diskussioner om att trimma denna motor pa forumet, skulle vilja veta mer.

Intressant om insugningsrören, skall surfa lite pa det.

johan

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag hittade detta om grenrören på www.firstfives.org .
Det verkar lite skumt att inte en trimkam åtminstone gav lite på högre varv. Kör du med motronic eller med ställbar fördelardosa?

Om du har motronic kanske det är originaltändning som håller tillbaks lite, borde inte ett chip eller en mappning krävas för att anpassa styrningen till de nya öppningstiderna? Något jag frågat förut här men ingen verkar veta, eller?

Med "manuell" inställning av tändningen ska man ju höja tändningen lite (oftast iaf) genom att vrida fördelardosan om man ska få ut effekten från kambytet. En 323 -84 som jag lade i en schrick kam i blev rena traktorn med gott vrid på låga varv efter bytet. Över 5000 var det ingen idé att hålla kvar längre dock. När jag efter ett par veckor fattade att jag borde höja tändningen och gjorde detta blev den en helt annan bil. Gav säkert 30hk och ett helt annat liv i motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.