AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
475

Vilken olja ska jag ha!

Ska byta olja och stift på 325:an.Det är en 91:a e36.
Någon som kan rekomendera någon olja?

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
En sak till.Hur många liter behöver jag?

So
90
Solly
325ik Cab-87
det beror på hur mycket motorn har gått men ringer du till BMW och pratar med de på verkstan så hjälper de dig.

Jag rekommenderar dig att söka på gamla inlägg. Din motor ska ha 6,5liter. Gärna helsyntetsik BMW longelife godkänd olja.

/T.P.
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur långt bilen har gått har en mycket liten betydelse. I vissa fall kan det vara bra att anpassa oljans tjocklek efter motorns toleranser samt användningsområde. Dock är de flesta oljor av multigrade-typ, dvs fungerar bra både vid kallt/varmt, hård eller normal körning.
Välj en bra, helsyntetisk olja som är klassad "bmw-longlife" eller "bmw special oil-list" så är du säker på att ha en bra garanti för bra smörjning.
Sök inlägg så hittar du hundratals diskussioner, åsikter och fakta om oljor. :)

P.s
Nej, det är inte farligt att hälla i en helsyntetisk olja i en motor som gått på mineral tidigare!
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
jag rekommenderar Shell Helix 0-30 helsyntet...den är Long Life klassad...annars finns det väl en Long Life klassad Castrol olja...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Bilen har rullat 21000mil och ventilerna tickar lite grann.Kanske ska ta lite tjockare olja.10/40 kanske

Janne.A 2002
Använd aldrig någon blaskig syntetolja i en BMW motor det är rena döden för kamaxlar och vipparmar använd en mineralolja 20/50 av hög kvalitet detta minskar även risken för oljeläckage på lite äldre motorer som gått långt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, vad menar du med en blaskig olja?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, glömde även fråga varför en mineralolja minskar risken för läckage?

Mvh

ant
Johan B: jag beundrar dig! att du orkar ta denna diskussion dag ut och dag in med alla de "ovetandes".
om du skrev ihop en "faq" med de vanliga påstående/frågorna gällande detta ämne och postade den i en tråd här eller som ett mekartips så skulle du förenkla det hela cirka 100 gånger.
att kunna länka till den "faqen" skulle bespara dig massor av tidsödande förklaringar.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ant, och förstöra mitt enda riktiga nöje? ;oDDD

Tanken har slagit mig....;o)
(behöver lite bilder, saknar digitalkamera!)

Mvh

ant
Johan: hehe
vad är det du behöver bilder på?
jag eller någon annan här kanske skulle kunna hjälpa dig med det?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ant, jag tänkte ta lite "oljerelaterade bilder", men jag har en polarare som har en digitalkamera, det är bara ett bra tag sedan jag träffade honom. Nästa gång skall jag be att få låna den av honom.
Tack ändå!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.