|
|
|
|---|---|
|
Hej, Håller på och planerar inköp av ny bil. Då jag kör en del på dåliga vägar brukar det bli en del stenskott i fronten och "blästring" av lacken efter hjulsprut. Har hört talas om att det finns Lackskyddsfolie (tex Länk som bla taxiåkare använder för att skydda sina bilar. Nu tänkte jag höra om någon har erfarenhet/åsikter om detta. Blir det fult? Är det risk att man förstör lacken? Finns det andra nackdelar som jag inte tänkt på? | |
|
Hej Lackskyddsfolie är ett slags självhäftande plast film som monteras på den befintliga lacken när tex man vill byta färg på bilen utan att lacka om den. Det blir matt och fult....duger på ett arbetsfordon. Är det inte Lackskydd du menar?? dvs, typ försegling? Mvh Skalman (Lack o Rec) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns nått som kallas för" helikoptertejp" som är en transparent plastfolie som är ska vara bra att typ lägga på hundbenen bakom bakdörrarna som är ett utsatt ställe tex. Någon bekant har testat detta med bra resultat. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Om man söker på lackskyddsfolie så skall det finnas genomskinlig folie som skall kunna skydda mot stenskott odyl. Som Hasso säger så har jag sett att tex Toyota har sådan folie på ställen som kan vara utsatta för stensprut. Jag tänkte att om man nu köper en ny bil så kanske det kan vara värt att sätta en remsa längst fram på huven, vid skärmkanter och sparklådor och kanske bak vid inlastningen till bagageutrymmet. Om man läser informationen om folien så pratar de om att målade plastdetaljer (typ spoilers) är mer känsliga för stensprut och dyl och därför funderade jag om detta kan vara ett bra skydd. Lackskydd är väl bra för att skydda lacken från oxidation, men det lär väl knappast skydda mot stensprut eller repningar, eller? |
|
|
Har lackskyddsfolie på bakre stötfångaren på vår V*lv* V70, skyddar bra mot repor vid lastning och vassa hund-klor. Syns inte så mycket och blir det repigt kan man ju bara byta folien. ...BMWLundqvist.... |
|
|
hej igen.... Ahaaaa...ok..nu förstår jag,...... lite seg, vart sent i går..heheheeh emmmm.. Skalman |
|
|
skalman:det finns ju oxo "vanlig" film men använder i reklamsammanhang i en uppsjö av färger, man kan ju klä en hel dil med sådant som man sk aha massa reklam osv på den. ...BMWLundqvist.... |
|
| japp.... det var den jag tänkte på Lundquist. | |
|
alltså filmen ni talar om som man klär en hel bil med är inte matt eller på nått annat sätt ful, har själv sådan film på 4 taxi bilar. Det är en slags vinyl film som tål att värmas då den monteras och är ganska tjock. finns i en mängd färger, men den kräver en vissa vana för att monteras då den är på meter vara och inte i färdig skurna bitar till just din bil utan den skarvas och värms för att formas efter bilen. Ligger på 10,000kr för att få en sådan film monterad på en bil här där jag bor, och då har du tio års garanti på att den inte ska skada lacken under filmen. Att montera den själv är betydligt billigare men ett jävla jobb för att inte få luft bubblor och inte få en jäkla massa skarver. Joakim Eriksson |
|
|
Fungerar nästan som att sätta solfilm då? ...BMWLundqvist.... |
|
|
Hej Joakim.... har aldrig sett en plast behandlad bil som inte sett i mina ögon hemsk ut, nu är ju denna film till för att snabbt kunna profilera typ taxibilar, att snabbt passa in i mängden, och inte för att ge lyster. Filmen gör onekligen nytta :) höjer andrahands värdet på bilen då lacken förhoppningsvis ligger orörd under filmen. Men den hör som sagt hemma på "yrkesfordon" Mvh Skalman (Lack o Rec) |
|
|
kan maila bild på en lackad och en filmad bil så ska vi se om du ser skillnad. Vist hör den hemma hos yrkesfolket och inte på vanliga privat bilar. Oftast går ju en taxi 20,000mil på ca 1,5år och då är det en ren vinst att montera sådan film på bilen då man slipper att lacka om den då den säljs, för vem vill ha en pippigul bil??? (de är den färgen på våra taxibilar) Joakim Eriksson |
|
Tigerr |
..vem vill ha en taxi som har gått 20.000 mil på 1½ år..? :P Tigerr |
|
Tigerr: hellre en taxi som gått 20 000 på 1,5 år än en som gått 20000 på 5 år, varför?? Jo en taxi är så gott som hela tiden "varm", tvättas dagligen, servas regelbundet, städas dagligen osv osv något man INTE kan säga om många familjebilar eller annu värre: firma bilar ( som ju inte behöver TLC, då "det ändå inte är min bil") |
|
|
joakim...... Detta är mitt yrke....... Tyvärr är jag nog skadat därav också, många i andras ögon perfekta lackeringar och poleringar kan göra mig sömnlös. Tiger..den som köper en plastad taxi får en bil som har förhållandevis bra lack under. dvs..spara kulor på omlackering :) Dessutom så är taxibilarna minutiöst skötta, någåt man inte kan säga om det flesta svensson bilar. Mvh Skalman (Lack o Rec) |
|
|
Hellre än långmilad välskött taxi än en glass i baksätet och kallkörd korta sträckor till jobbet svensson bil ...BMWLundqvist.... |
|
|
en taxi är ju oftast en allergi bil, det vill säga att ingen röker i den, inga djur, inge lukt medel tex doftgranar mm. Den städas dagligen och tvättas dagligen och en gång i veckan är den på rekond, köper hällre en begad taxi än en svennson bil då man oftast inte har en susning am hur de skött bilen. Joakim Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.