AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.686

Igår råkade jag ut för en flygande besiktning.

Sida 2 av 2
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Har haft ett "antal" sånna där gröna flygande besiktnings protokoll i min ägo. Som jag har fått reglerna förklarade för mig så ska du åtgärda anmärkningen snarast men du har upp till en månad på dig att göra det = om du blir stoppad igen innom 2 dagar så får du inte ytterligare en anmärkning. Men du är inte tvingad att åka till polisen eller bilprovningen för att visa upp att du åtgärdat felet.

Detta händer dock om du får ytterligare en "grön lapp" efter en månad... Då blir det kontrollbesiktning och i värsta fall också böter. Har själv i "preventivt" syfte kört en hel del bil utan främre regplåten & råkat ut för detta.

Men dåligt däck mönster är ju trotsallt en säkerhetsrisk för dig själv & dina med trafikanter så det bör du ju åtgärda ändå.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Det var precis så jag fick det förklarat för mig också. Påföljden kanske är beroende av hur allvarligt felet räknas. Vissa, allvarligare fel kanske måste visas upp inom en månad (om inte körförbud utdelas på plats), medan smärre fel som ex. dåliga däck måste åtgärdas inom en månad, fast på "eget ansvar", såsom du och polismannen förklarade.

Btw. Det sitter färsk ost på runt om nu :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett föreläggande om uppvisning eller kontrollbesiktning löper över en månad. Ett föreläggande baserat på "villkorstvåor" har ingen direkt förfallodag (som den månad som nämns), utan felen skall åtgärdas snarast. Detta innebär alltså att bilen inte får användas i "dagligt bruk" innan felen är åtgärdade...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Det där stämmer väl inte att man får ha vilken hastighetsklass man vill på däcken? Högre klass ok men man får väl inte byta till lägre?

//Calle
Länk
Jesperado:
Måste jag alltså visa upp bilen? För vem och när? Vad händer om jag inte gör det....körförbud?
Jag fick absolut ingen förklaring att göra detta av polismannen och pappret har jag faktiskt slängt sedan jag bytte däcken.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Callo: Den lägsta klassen är godkänd för 160 km/h, den räcker för alla bilar i Sverige.
Flåklypa: Har du fått föreläggande om uppvisande eller kontrollbesiktning måste ju detta utföras inom en månad, har du fått ett "fritt" föreläggande skall felen åtgärdas snarast, men inget uppvisande krävs. Läs på protokollet!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.