AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.687

Igår råkade jag ut för en flygande besiktning.

Sida 1 av 2
På väg ner till bilmässan igår så blev jag invinkad för en flygande besiktning på E4:an. Det var en halv pluton polismän som kollade igenom alla bilar och jag fick visa körkort och blåsa...det vanliga alltså. Jag visste att mina bakdäck var dåliga, men godkända och mycket riktigt så fick jag detta påpekande, eller en "påminnelse" som det hette, i form av ett A4-papper där jag kan bli bötfälld om jag efter en månads tid åker på samma däck och råkar ut för en ny besiktning. I övrigt så kollade polismännen blinkers, hel/halvljus, regskyltsbelysning och bromsljus....alla lysen utom dimljus med andra ord.....inget annat.

Det kan ju vara intressant för alla som undrat vad dom kollar på en flygande besiktning och som kanske åker trimmat eller "olagligt" på annat sätt. Tilläggas bör att jag har M3-fälgar på min 328 och dom är ju långt ifrån originaldimension, fast det sade dom inget om.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skönt att du inte blev bötad för nåt då.. :)
Måste ändå fråga:
Det är väl inte förbjudet att åka med andra däck än "original" heller?
Om däcken är lagliga, varför skulle du då få böter om du blev stoppad igen?
Jag reagerade på det också....t.ex om bilen står still en månad så borde jag ju klara mig igen, men man vill inte börja käfta när man precis har sluppit eventuella böter. Polismannen sade att "egentligen skulle du fått böter", men då borde man ju få en varning istället för en påminnelse. Jag tror inte ett skit på att man får en varning i planerade besiktningar. Det är ungefär som att få en varning om man har torskat på fortkörning med riggad radar/laser, det händer bara inte, så jag tror inte att däcken var underkända....bara nära .-)

Jag har hört att du inte får åka på andra dimensioner om bilen är helbilsgodkänd eller liknande. Jag är osäker, men Jesperado kanske kan bena ut detta åt oss.
En annan sak som hände min kompis när han förlorade körkortet med 1km/h var att han bad om att få det nedskrivet så att han åtminstone fick behålla körkortet. Då svarade polisen att det inte gick eftersom hastigheterna lagras i lasern. Detta var ren lögn eftersom jag frågade en polis om detta i en monter på MC-mässan. Lasern kan inte lagra någonting!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, jag menar det.
Antingen så är dom olagliga, då får man böter. Eller varning att man måste byta dom. I annat fall är dom godkända, då är dom väl minst lika godkända om en månad. (om man inte slitit ner dom till gränsen förstås).
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Flåklypa// Helt rätt. Minnet i lasern rymmer bara en mätning. Så fort nästa mätning påbörjas raderas den föregående. Då är det bara polismannens ord som gäller.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Angående däcken så är det väl + - 5% i rullomkrets som är det väsentliga, sen om man har 15" eller 19" spelar inte någon roll. Hur många skulle inte åka omkring med olagliga däck annars?
Rullomkretsen är i stort sätt densamma som original, men annars är det dessa 5% som gäller. Det är något mer med dimensionen har jag för mig.....Jesperado!! *ropar*
Spårvidden får ändras max 20mm per axel om ja minns helt korrekt!!!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dawwe, jag tror du har fel

"På bil som är godkänd enligt EU:s helfordonsdirektiv kan utbyte av däck och fälg ske utan registreringsbesiktning, om däck- och fälgkombinationen överensstämmer med de alternativ som fordonstillverkaren tagit ansvar för och som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

Dessutom får byte ske om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens största tillåtna axelbelastning och konstruktiva maxhastighet. Vinterdäck behöver inte klara mer än 160 km/tim.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min/max-gränser som fordonstillverkaren garanterar ger fordonet godkända egenskaper.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i godkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck får ha mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet, om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna.
Däck eller fälg får inte komma i kontakt med någon del av fordonet.
Om inte registreringsbeviset innehåller samtliga däck- och fälgkombinationer som är tillåtna enligt godkännandet, rekommenderas att bilägaren vänder sig till sin märkesrepresentant för att få information.

Vägverkets pressmeddelande Nr 60-1998

På nationellt godkända bilar får utbyte av däck ske inom en tolerans av ± 5 % av originaldäckets rullningsomkrets. Dessutom måste man förvissa sig om att utbytesdäcket får plats i hjulhuset och att det finns utrymme mellan däck och fordonsdetaljer vid fullt rattutslag och vid maximala fjädringsrörelser. En personbils däck behöver inte vara dimensionerade för högre hastighet än den som beteckningen S innebär, dvs 180 km/tim."

Källa: vägverket

Anders S:Det är lite olika regler för "helbilsgodkända" bilar som kom typ -96/97,de har du rätt i...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är samma regler för alla helbilsgodkända bilar!
Reglerna är de som Anders bifogade.

I regbeviset finns alltid de däck som ger den största och minsta rullningsomkretsen. Dvs. du kan välja däck som ligger mellan dessa i rullningsomkrets. Fälgarnas inpressning skall ligga mellan den fälg som har minst respektive störst inpressning, som finns i regbeviset.

De bilar som är "nationellt godkända" får ändra spårvidd med 15mm/axel (7,5mm/fälg) och rullningsomkretsen med +-5% utifrån det "grundvärde" som finns i regbeviset.

Givetvis får inte däck ta i någonstans vid exempelvis fulla rattutslag och/eller full nedfjädring....

BMW brukar typa in rätt många olika däck/fälgkombinationer, så alla får inte plats i regbeviset. BMW kan ge kompletterande uppgifter om vilka däck som är godkända.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B:De va de ja mena,olika regler för "helbilsgodkända" o "nationella",får skriva tydligare....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där med däcksdimensionerna får man väl anse utrett där, men det där med den flygande kontrollen...?

De enda möjligheter polisen eller en bilinspektör har vid en flygande kontroll är att antingen ge dig böter, eller förelägga dig om uppvisande eller kontrollbesiktning. (Kan även kombineras.) Att ge någon en skriftlig "varning" måste vara ett eget påhitt av personen i fråga.
Den där A4-lappen du fick, vad står det på den?
Är det lite grönaktigt på den och påminner lite om ett besiktningsprotokoll, alltså ett protokoll från en flygande besiktning?
I så fall ska finnas ikryssat en ruta som talar om vad utfallet av besiktningen blev, antingen föreläggande om uppvisande eller fullständig kontrollbesiktning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Håller med jesperado.

Jag har haft en flygande jag också och när man då får ett påpekande i skriftlig form är det bara till att visa upp att man har åtgärdat detta hos polisen eller i värsta fall snällt rada upp sig på bilprovningen.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Rent teoretiskt är det väl ganska löjligt att tillverka däck som är lagliga för mycket mer än den lagstadgade hastigheten då de vill öka kontrollen och sätta upp hastighetskameror överallt och verkligen göra allt för att sätta dit dem som kör för fort, sedan om man råkar ha en bil med en vass maskin och kör på däck som är dimensionerade för hastigheter lägre än 180km/h tex blir man bötfälld för detta då bilens prestanda är för bra i förhållande till däcken???? vadå dubbelmoral..eller är det olämpligt med sådana däck pga den kraftiga accelerationen också?
Hej,

Faktum är att det är olagligt att köra med Fälgar som inte är typgodkända för bilen. Om ni tittar på erat regbevis så står det vilka dimensioner ni får köra med. T ex E46 så finns det en hel drös med dimensioner att välja på just för att det skall vara en sportig bil. Tittar du på en volvo så brukar du bara ha två dimensioner att välja på. Men du får inte böter för det, polisen bryr sig helt enkelt inte (om du inte stöter på en otroligt nitisk polis förstås).

Hälsn.
The Bug
Opps,

jag såg inte att ni redan skrivit om ovan.

Hälsn.
The Bug
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FRIFART: Det finns inga regler som styr vilken hastighetsindex du ska ha på dina däck, det är helt fritt...
The Bug: Rätt, förutsatt att det gäller en helfordonsgodkänd bil, annars är reglerna lite friare...

Jeppe

Ja, papperet ser ut som ett besiktningsprotokoll, men jag ska vara ärlig och tala om att jag inte har läst det så noga förutom att bakdäcken är listade. Polismannen sade ingenting om uppvisande av bilen, fast det troligen är så, eller? Han sade att jag hade en månad på mig att fixa det, annars kunde jag få böter om jag blev "ertappad" igen.

Det kanske är dags att ta det där papperet på allvar, för jag vill inte få körförbud om det nu blir påföljden.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det borde bli påföljden. Har du fått ett protokoll i handen så ligger det ju någon form av föreläggande på bilen...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.