|
|
|
|---|---|
|
Var och besiktigade bilen igår. Gick igenom utan problem, men de påpekade att det kunde vara god ide att snart byta bromsklossar fram och bak. Har lite svårt att förstå det eftersom att jag gjorde den så kallade stora inspektionen för 800 mil sedan och enligt papperna så byttes klossarna. Kan de verkligen redan vara slut då? Vad kostar det att byta då på alla fyra? Var och kollade på Mekonokmens sida, men förstod inte om de såldes i par eller st. Någon som kan hjälpa mig lite? Även nyfiken på vad det kostar att byta bromsskivor nu när det kanske finns någon kunnig person där. Tack för mig | |
|
Mekonomens klotsar e bara skit om du frågar mig.. Jag har fått volvo gnissel och de mattas av väldigt fort när de blir varma.. Inte så mycket dyrare på BMW eller att köpa bra klotsar eftersom de håller längre.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
rsarits |
Priset brukar vara per hjulaxel dvs höger och vänster fram eller höger och vänster bak. Vad gäller mekonomen så kolla vad original kostar, för det mesta skiljer inget i pris. Beläggen bör inte vara nedslitna på 800mil, så egentligen borde du få nya gratis från serviceverkstaden Micke |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Dessa belägg har rullat nästan 8000 mil och rullar säkert 1000 till. Det är lite vanskligt att bedöma beläggen utan att plocka bort dom. Dessa belägg hade bes. synpunkter också på. men duger som sagt länge än. Skivan slits en del också vilket döljer det verkliga tjockleken på belägget om man bara kikar med ögat utan att plocka bort detta.De har förmodligen inte bytt belägg på din bil utan bara plockat bort dom för kontroll vilket ska göras på Insp. Frambeläggen kostar runt 700 spänn fram och 500 spänn bak, byter du innan slitagevarnaren varnar så kan du spara in en den pengen. Men egentligen behöver man inte byta innan det varnar för det är ca 2,5 mm kvar av beläggen då. Belägg säljs alltid axelvis dvs till bägge hjulen på samma axel. Om du behöver byta skivor är ju beroende av slitage och repighet, men har bilen rullat uppemot 15.000 mil så kan det kanske vara dags. Den kostnaden är väl runt 1400 fram och en tusenlapp bak. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De Textarbelägg som finns till E39 hos Mekonomen säljs även över disk hos BMW i originalkartong.Även Juridbelägg sitter originalmonterat från fabrik på en BMW. Men priserna är desamma så man behöver inte betala extra originalkartongen. och därför lika gärna handla hos BMW om man inte har bra rabbatter nånstans. Det finns en billigare variant på belägg med de är inte att rekommendera. Bromsar är en säkerhetspryl så där ska man aldrig tumma på kvaliten. ///MVH Hasso Länk |
|
sist jag kollade in mina klossar nu när jag satte på sommardäcken så noterade jag att de var runt 1 cm tjocka. Detta måste väl ändå tyda på att det är bra bit tills byte. Lika dant på skivorna så var det minst 1 cm tjock kvar. Är det dags till byte eller kan jag glida runt en bit till tro? Tack för alla toppensvar. |
|
Minimått för framskivorna är 20,4 mm ventilerad. beläggmått vid indikering 3mm. Bakskiva ventilerad minimått 18.4 massiv icke vent 8,4. Hade dom inga synpunkter på insp för 800 milsedan så kan du lungt glida på över sommaren beroende självklart hur mycket mil då åker. Men tusen normal mil till bör gå utan problem och du har ju alltid indikeringen som varnar.Om du kikar på de klotsarna som jag böt ut i mektipset så hade dom garanterat rullat 1000 mil ua så totalt så bör beläggen fram hålla 8500 mil vid normal körning dvs vem fasiken har råd att bromsa när soppan är så dyr:)) ///MVH Hasso Länk |
| Betalade på AD bildelscenter 490 kr för beläggen fram(2st)+160 för slitagevarnaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.