AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
16.033

Nu har det hänt igen 4:de m20 toppen som spricker

Sida 2 av 6
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag får väl ta en funderare över det till nästa säsong om jag får tag i ett par kolvar tills då... svagaste länken just nu är ett äldigt tunt kolvtak efter svarvning. Hoppas ändå att de ska palla för över 300 kusar med större spridare och SMT6. Får se om du ger det ett bra betyg då handlar jag direkt... Annars kanske man får titta åt något dyrare sprut som passar mitt ändamål bättre!

/Johan

Länk

Länk

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Limmet:

Va f*n, har du kört ras nu igen!?
Det var ett x antal ringar utan för GIK turbo :)

//Ticco

Länk
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
ja har pajat igen.. fick ju lagt lite ringar iallafall.. behövde du nått kablage eller
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nop, jag har fixat en kabelhärva.
Polarn skulle vilja komma å kolla lite på Åpeln, han håller ju på med liknande bygge å skulle vilja kika på hur växellådan sitter.
Jag ringer någon dag å kollar om du är i garaget.

//Ticco

Länk
li
462
limmet
Har kapat isär en sprucken topp ida.. ska ta lite bilder på delarna om det är nån som e intressrad.. har även kapat mitt i insugs resp. avgas kanaler så man kan kolla hur mycke man kan porta... ser inte ut som man kan svetsa ihop toppen don spricker hela vägen från kortsida till kortsida... ja ja e den nån som har en topp liggandes eller
Va
4
Valhall
BMW 518 -84
Ett par bilder på limmets kapade topp finns här: Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kan nog anses vara en död topp ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Sprickor modell standard, rätt igenom kamlagringarna så det inte går att laga med någon lönsamhet :-(
MIRRE75
Limmet:

Du gör samma fel som jag , "Du spänner topen för mycke"

Om man spänner topen för hårt så bågnar den eller byggs det spänningar i mitten och den spricker änu lättare när du kör med lite överladd också, kör med hel koppar packning eller så får du spänna mindre!

Länk

Länk
bilder på kanalerna i genomskärning vore intressant
Att kolla på kanalerna i genomskärning ger inte så mkt. Det är inte speciellt mkt att ta på, så det finns inte plats för några misstag...
Va
4
Valhall
BMW 518 -84
Fler bilder kommer så fort jag lagt upp dom
li
462
limmet
mirre75.. vad ska jag dra med för moment tycker du då?.. har dragit efter rephandbok
När jag använde vanliga insex 12.9 bultar så drog jag 80Nm. Använder du standard sträckbult så är det väl typ 30Nm+90grader+90grader.
MIRRE75
De e precis som Bäckis säger max 80Nm eller t.o.m. 75Nm på 12/9 bultar!

Länk

Länk
Jag vet folk som dragit 12.9 100Nm, men då har blocket visa sig vara sprucket sen :-(
Va
4
Valhall
BMW 518 -84
Fler bilder ...beklagar att många av dom e suddiga å kassa, får ta nya bilder när vi inte e så skakiga :)

Länk
li
462
limmet
okej får skaffa vanliga insex då. 12.9 hållfasthet
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Limmet: har du vart på båberg nångång?

Min mail: eken1@tiscali.se

BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion
ICQ#126319414
ursäkta att jag stör men är det ngn av er som har en defekt topp ni kan avvara?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.