|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
| har en turbo konveterad 325 e30.. jag e nu inne på 4 toppen som spricker... finns det nån topp som håller bättre,, nån ny gutning eller nått?? e ganska trött på att byta toppar hela tiden.. | |
| Hur i h-vete håller bäckis toppar???.. har gjort efter alla konstens reger men lika f-bannat spicker dom.. börjar bli fattig nu | |
|
Det finns 2st olika gjutningar om jag kommer ihåg rätt! Bara att söka eftersom det har diskuterats tidigare! Vad kör du med för insprutning/tändning? _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
| Limmet: Köp ny på BMW utbytes. Kostar ca 10k, men dom håller för en hel del. Det är ny legering och en ny gjutmetod. Eller så tar du en 323 topp och portar lätt och byter till 325 ventiler. Har du extremt portat? Jag hade aldrig några problem innan började gräva FÖR mkt i dom, och min nya är maxad med verkar hålla ändå. Jag tror ju fortfarande att din bil spikar och/eller att du kokar motorn, annars ska det inte gå sönder. Vad jag förstätt så har du inget riktigt styrsytem och det får mig att dra slutsatsen att det spikar, det ska det göra om du laddar mer än några hekto. Du är välkommen att maial mig frågor på tarvhacka@hotmail.com så ska jag försöka hjälpa dig, för det ska inte krångla så. Har kört tusentals mil M20 turbo utan problem, men då med RÄTT mappning. | |
|
Vad kör du för laddtryck? |
|
| Laddtryck är inte lika med effekt, men om du menar mig så har jag kört 2,2 bar. Hade ett par hundra häst mindre då än jag har med 1.8 bar nu. Om du menar limmet så vet han nog bäst själv! | |
| tjena bäckis tack för svaren.. jag kör med haltech e6k som e mappat med hjälp av bredbandslambda och avgastempmätare.. toppen e inte portad.. den sista toppen nu höll väldigt länge(typ 200mils hård körning med 1,4 i ladd).. men felet uppstod när jag låg å eldade däck, då ville tempen gärna gå upp, och efter det så va det fullt me klägg innan för v-kåpan(grädde).. jag kanske behöver ett större/effektivare kyl på bilen.. har även elfläckt som styrs av sprutet.. ska kapa isär en spucken topp till helgen å kolla hur långt sprickona går kanske går att laga/förbättra.. kör med 325 org kyl.. motorn e även kompsänkt till ca 7,5/1, svarvade kolvar... | |
| fudera på att riva isär skiten o-ringa blocket,byta topp,montera ventilfjädrar från audis 1,8 20v motor,bygga nytt grenrör och skaffa ett större kyl.. Dessa j-vla bilar!! vågar man varva 8000rpm med en m20 med sånna v-fjädrar | |
| jag tror ifs. att jag har slarvat lite me kylningen den ville gärna gå upp i temp när man eldade däck.när man typ låg å sladdade ringar.. måste ju kunna av hjälpas med ett större kyl.. + att dom har ett krångligt kyl system med slangar kors å tvärs.. de måste väll gå att bygga om | |
| Låter som det är dyrt att trimma m20 motorn om man är tvungen att köpa en topp för 10k innan man börjar... Det kan man ju typ bygga en 500 hästars cheva smallblock för.. (lite överdrivet kanske) | |
| lyfter | |
| Hej limm. Ditt problem är glasklart för mig nu. Du har inte oringat block och laddar 1,4 med standard packning??? Scenariot är följande: Du blåser packningen och trycker ut heta avgaser i vattnet, och med gamla gjutningen så spricker toppen 9 ggr av 10. Att du har ett E6K är ju ett stort plus. Har du möjlighet att maila över dina mappar till mig så ska vi se om jag kan hitta nåt konstigt? Hur stora spridare har du?? Kör du direct fire eller använder du fördelaren? Motorn ska klara av att gå upp till rött börjar tycker jag. Jag har använt orginal kylare hela tiden, men jag kör ju bara 400 meter i taget :-) Min motor har velat bli ca 98-100 grader enligt loggen när jag har kört en repa, så fetare kylare, gärna med två elfläktar skulle nog kunna avhjälpa problemet. Vi kan ta det här via mail istället så ska jag hjälpa dig så gott jag kan och förhoppningsvis råda bot på dina bekymmer. | |
|
Beklagar att jag inte kan bidra med något seriöst i denna tråden då jag inte kan ett dyft av det ni kan. Tänkte bara säga till limmet att jag lider med dig. Hoppas få se dig i Borås igen när vi fått lite stil på arrangemanget här och din motor mår bra igen. Det var kul att se dig i lördags det lilla man fick se. Var många som tappade hakan när du åkte. Keep up the good work! Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Mmmm, en M20 med 1,4 bar och rätt mappning går BRA. | |
|
Limmet: Vad åker du med för aggregat? Har fått för mig att du har ett gr A från Volvo va? /Johan Länk Länk |
|
| Uuhhh, gamla hybrider är inget för 2000-talet. Det är Holset och Garrett lastbilssnurror man ska ha om man vill ha pulver.... | |
|
Ja, men om man inte vill åka 500hk duger de ju ganska långt... Jag har varit ägare till både ett GT40 och ett stort Holset även det ett lastbilsaggregat. Hade jag råd med kolvar, stakar och styrsytem skulle jag lätt ha behållt något av dem... Synd att man pluggar än. Om 10 månader så kanske man blir pionjär att klämma mycket hästar ur m42 dock. Var inte du sugen på m42 Bäckis?? Gruppköp ;)? /Johan Länk Länk |
|
| Spelar inge roll om man ska ha 3 eller 500 hk. Garretts GT37 och GT40 svarar bättre än gamla "grupp A" T3 och sånt på alla varvtal i vilket fall. Kör man M20,M30 eller M50 mfl så behöver man inte byta kolvar och stakar för 500 hk, det håller lätt ändå. Kolla Petri Riipis 535 turbo tex, 620 hk innan den slog loss på rullarna med OPORTAT och massa andra orginaldelar. Ska jag bygga M42 så ska jag bygga helt eget utan nåt som andra använder :-) Så att säga, "the SBR way"..... | |
|
Låter spännande! The SBR way var det ja... Iof finns ju s42, den lär det ju finnas ett par godbitar man kan använda till en vass m42... inte så lätt att hitta de grejerna dock... Jag vet att man kan åka 500hk med sexorna, men jag vill kunna åka bana, använda den till vardags med hyfsad bränsleekonomi och dräpa vw på nätterna häromkring... Trodde absolut att GT40 var för stort för att få snurr på vid vettiga varv på en liten 1,8. Jag är grymt impad av Petris e34, den lär sitta på en av de bäst presterande m30 motorerna som finns... och att så mycket är standard är ju också imponerande. Men 3,5 liter är ju mycket det också... upp till kilanders 3,8 är det ju trots allt inte långt i sin tur och de har ju också fått motorn att prestera bra. Jag är mer imponerad av amerikanarna med 2liters och 1,8liters civic motorer som klämmer närmre 1000hk ur dem... extremt, visst... men frääänt! The SBR way så att säga... var du först med m20 turbo i sverige förresten? /Johan Länk Länk |
|
| Neeeej, jag köpte min första 325 turbo, och den var en av två som jag vet fanns då. Tror nog at den kan ha varit först i Sverige med en väl fungernade 400 hk motor. Jag förstår inte riktigt varför du tror att man inte kan ha 500 hk och ha bilen som vardagsbil med bra bränsleekonomi. Om man mappar med 14.7:1 AFR så drar bilen lite bensin, men om man gasar så vill den ju ha sin soppa, och då kanske 12.5:1 är mer lämpligt om man inte vill skruva :) GT40 funkar säkert fint på M42:an, men jag tror att ett GT37 skulle vara pricken äver i som i iS! | |
|
Bäckis: Vad var det för recept på din första 325 turbo? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.