AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
320

Nivåregleringen 750i E32

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Efter att man har sänkt bilen så ska man ändra nivåregleringen på något sett, ställa om den så att den inte ska sträva mot samma höjd som innan sänkningen (har jag hört). Hur ställer man in det? Tar det lång tid? Finns det anvisningar någonstans som någon har eller som vill dela med sig av egna erfarenheter?

//Schnitzer
Det finns en ventil som styrs av en pinne som går till kränghämmarn tror jag det var, kan även vara någon bärarm.
Den pinnens position kan flyttas så att höjden kan justeras.
Jag kan också varmt rekomendera alla E32-ägare som skruvar själv att köpa en bently repmanual, den är fullständigt suverän, de haynes böcker som finns till alla bilar är inte i närheten av denna bibel.
Bentley stavas det väl.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag har inte gjort det än men fått det beskrivet hur man går tillväga. Nivåavkänningen sker ju via en hävarm på bakre krängningshämmaren som i sin tur påverkar en reglerventil. Med bilen på en lyft så mäts avståndet mellan fast punkt till skärmkant och en person tar plats under bilen. Därefter startas bilen samt att föraren blir sittandes kvar. Ytterligare en person med lite vikt 80+ ;) sätter sig i baksätet. Nu skall nivåregleringen kompensera om bilen "satte" sig vid person 2. Om den inte kompenserar eller överkompenserar, justera till det tidigare uppmätta värdet (skärmkanten) på hävarmen.

Mvh. Patric

Länk
PE
630
PESK
740iA e32
Här har du en översikt.... Länk

Peo
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det verkar vara ganska så avancerat och krångligt. Frågan är om man bara kunde lämna in det på BMW för att få det fixat. Skulle vara bra att veta hur lång tid det tar att ställa nivåregleringen, på ett ungefär?

//Schnitzer
Hej Schnitzer!
Det är inte alls krångligt.Jag själv körde upp bilen på en lyft och lät den gå på tomgång,därefter lossade jag på 10 mm skruvskallarna till u-klamret som sitter runt krängningshämmaren.
Sen är det bara att vrida klamret fram och åter tills man hittar mittenläget (ca).Därefter bara spänna åt klamret.Funkade bra på min.Lycka till.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, tack för alla svaren.

//Schnitzer
Tio minuters arbete med lyft eller smörjgrop Schnitzer.. Har gjort om det där några ggr nu, för att få bilen att ligga rätt på vägen. En vante på handen, om avgasröret är varmt, och en 10mm fast nyckel är det enda du behöver. Föröker ta en tur ner till dig i helgen om de passar förövrigt.. fast det hade inte mycket med frågan att göra.. ;-)
Tjena gubbar.

Här har ni ett dokument som visar hur det fungerar.

//Per

Länk

Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.