AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
864

M5 -99/-00

Hej!

undrar om nån vet skillnaden mellan M5 -99 och -00,
några uppgraderingar eller förbättringar?
Läste någonstans att ett tickande diesel-liknande ljud kunde
uppstå efter ca 4000 mil, någon som har erfarenhet av detta?

MVH

kalle
Hej Kalle,

Det ljud du pratar om är kommer från de två VANOS som sitter i M5ans V8 och ljudet i sig är inte skadligt men det kan tyda på att det är något fel på dem och om så är fallet så blir det DYRT.

Den uppgradering som gjordes från 99 till 00 är att några reglage har lite annan design samt att den olje förbrukning som på 99an var otroligt hög (ca 1,5L/100mil) har åtgärdats.

Annars så är det samma bil med samma otroliga styrka och egenskaper.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
jlundgren: Vet du åtgärden som gjordes för oljeförbrukningen?
Kane: De bytte konfigurationen på kolvarna och packningarna
Hade en -99 M5 kan intyga att det är väldigt individuellt med oljeförbrukningen, min drog 1L/350 mil vid blandad körning.
Jag har kört min ca 600 mil sen i höstas. Har väl lagt i ca 2.5 liter Inte så farligt tycker jag. . Men Jag vet de som skämtsamt brukar säga att när de stannar på en bensinmack med sina m5or så

- brukar vi tanka olja o kolla bensinen.

Mindre kul för dem.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Motoroljeförbrukning under 1,5 l/1000 km är "normalt" vad det nu innebär. Min kompis har en -99:a som BMW bytte motor på pga oljeförbrukning, och den tar en knapp liter per 1000 km även efter byte. Har gått runt 2000 mil med nytt block. Så det är egentligen inget att oroa sig för, förutom att oljan är svindyr!
Bilar tillverkade efter 2/2000 har nya kolvringsbestyckningar som minskar oljeförbrukningen.
Vanosanläggningen förbättrades på bilar byggda efter 11/2000. Rasslet är dock helt ofarligt, och påverkar inte prestanda eller livslängd. Dock finns det möjlighet att få detta åtgärdat på garantin, men då ska motorn gå riktigt illa. BMW här i Västerås reparerade tex en bil när den inte gick rent på tomgång pga för lågt oljetryck i Vanos:en.
Jag försöker lära mig att leva med egenheterna, men det tar helt klart tid innan man litar på att bilen inte håller på att rasa. Och då låter ändå min Vanos inte onormalt mycket!

Mvh Johan
Buspelle
Så vitt jag förstått är både vanosproblematiken och oljeförbrukningen mer av lite störande skönhetsfläckar. Det är ytterst sällsynt att någonting går sönder eller havererar på m5-motorerna. Det kan dessutom låta en del från vanosen även i det senare förbättrade utförandet. Den enda egentliga svagheten hos m5an är kopplingen som med hänsyn till det enorma vridmomentet förutsätter korrekt hantering från föraren, men ser man bara till att kopplingen är uppe innan man börjar gasa så håller den också.
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
hej kopplingen är tydligen förbättrad på 00 vad vet jag inte min har gått 5700mil och är inte bytt. vidare var där tydligen ojämn motoreffekt i 99 års mod mellan 360-410hk. oljeförbrukning är ca 1l på 250mil.på min bil . vanos skrammel har även min skall uppgraderas snart men min svensksålda bil tar bmw bara delarna 28000kr jobbet ca 15000kr får jag betala själv tydligen försvinner dieselljudet helt efter uppgraderingen enl förenade bil . mvh
ErikJ
Min M5 2000/07 har nu kört ca 800 mil sedan isnp II och den har inte dragit mer än ca 2 dl olja enl stickan, har precis åtgärdat vanosproblem på min, det är bytt vanosväxellådans axlar (har en överdim mot org) + en annan chimms sats vilket ger en ngt högre förspänning än org, med dessa åtgärder har jag inget rassel el tickande på tomgång, för att komma ifrån rasslet vid start vid varm motor som stått ett tag behöver kedjesträckaren bytas finns en uppdaterad modell, så efter dessa åtgärder är bilen helt tyst!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.