|
|
|
|---|---|
|
Hallo. Kan noen hjelpe meg med følgende: Hvilke typer olje brukes rundt om på B10 Biturbo? Tenker da motor/girkasse/differensial/servo osv. Finnes noen type spec? Mvh Tore | |
|
Hallå Trotto! Till motorn använder du Castrol RS SAE 10W-60 eller ännu hellre Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 (som jag själv använder). För girkasse/växellåda tycker jag att RedLines MTL olja är rätt val. Getrag 290 lådorna brukar kunna vara ganska trögväxlade, men RedLineoljan fixar det, samtidigt som den är tjock nog att förhindra ev transmissionsljud vid stillastående (som man kan få med en för tunn olja). Jag använder RedLine i bakaxeln också, men jag måste kolla upp servooljan, den har jag nämligen aldrig bytt. ;) |
|
| Hei quixotic2 og takk for info. Ja, girkassen er ganske treg å få i andre gir når det er under 10 graderC. Har du en rar lyd når du stopper motoren, men hvis du holder inn clutchen og stopper motoren så er lyden borte? | |
|
Hej Trotto! Hur går det med bilen, börjar den bli färdig med alla smågrejer? Alltid lika trevlig med Alpinor i nummerföljd :D M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Hei igjen, Stephan. Bilen er på vegen. BMW logo på panser og bakluke skal byttes med Alpina logo strax. Skal maile deg noen bilder når bilen er helt sommerklar. En gang like etter påske, tenker jeg. Var uheldig og krockade høyre blinklys da jeg møtte en buss forleden. Den sprutet bløt snø over hele fronten. Men så er lageret i Norge tomt for akkurat sotede blinkers. TYPISK! Enn du? Har sesongen startet for fullt? Mvh Tore |
|
| Hva pokker. Har du en 91-mod og jeg en 90-mod??? Har jeg feil informasjon om min bil?? :-/ | |
|
Trotto: Hehehe, min bil är ett år nyare :DDD Skämt åsido, min bil är uttagen 27/9 -90. Din då? Min bil står i garaget fortfarande, har skickat in fälgarna på omlackering + nya däck. Annars har jag bara gjort det vanliga, gjort service + tändstiftsbyte och allmän översyn. Passade på att beställa Alpina plånbok + nyckelring och Alpina Creditcard holder...;) Bilen skall eventuellt säljas p.g.a. ny Alpina M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
najerot |
Trotto: Du har vel ikke montert sotede blinklys på gamlebilen min ?? Ikke bak også?? Du har riktig info om bilen din,men Stephan har oppgitt bilen sin til å være nyere enn den er. Din bil ble levert 20.09.90. |
| Hei JanT. Ehh, hva skal jeg si....har et prøveår hvor bilen er sort, ja. Blir det ikke bra, så bytter jeg bare tilbake :-) Foran og bak.... Har du solgt gamlebilen min da? Og takk for info vedr. leveringsdato...jeg håper jo på mer historie om bilen da...Kommer Alpina merke for bakluke straks og nå. | |
| Hmm, jag blev rekomenderad 0-30 av min BMW handlare. De visste dessutom inte hur många liter tråget rymde när jag var där och handlade. Det var lite dåligt faktiskt tycker jag. Skiljer det nämnvärt mot vanliga M30 motorn? | |
|
BMW har ju blivit lite knasiga på sista tiden och verkar rekomendera deras longlife Castrol 0w-30 till allt som rullar. 0w-30 är för blaskig vid höga temperaturer speciellt för Bi-turbon som med varma turboaggregat behöver bra olja. Till Bi-turbon skulle jag köra Castrol 10w-60 TWS (eller Motul 15w-60, kör själv på det...) och byta till Castrol 0w-30 till vintern. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Är Motuloljorna bra? Vart köper man dem, på Mekonomen, eller? Skulle gärna köra 15w-60 på sommaren, om det finns en olja av tillräckligt hög kvalité med rätt specar. Vila specar har Motuls 15w-60? |
|
|
Kan kolla det på dunkarna hemma.....men kommer ihåg att det är nått special med klassningen på dom pga dom används som bas för ett antal olika racingoljor som stallen själva mixar. Pratar man med folk i racingbranchen så är det nästan bara Motul som gäller. Mailar dig sen angående kontakt osv... "One for economy and One for the fun of it" |
|
| Jag tackar så mycket på förhand! Ska bli spännande att se!! :) | |
|
quixotic2: Vag ska byta olja i lådan och bakaxeln på min B-10 , snart och jag vart lite nyfiken på den där redline oljan ! Vart kan jag köpa den oljan , vad heter den till växellådan samt bakaxeln ? hur mycket måste jag köpa , och vad kan den kosta? Mvh Billy Billy B-10 Länk |
|
|
faan också felstavat igen JAG ska det stå ! Billy B-10 Länk |
|
|
Hei. Gjorde følgende: Motor: Castrol 10W-60, Gir: Castrol SMX-S 75W85, Diff: Castrol SAF-XJ 75W/140. |
|
|
Trotto: Tack för infon. Billy B-10 Länk |
|
|
quixotic2: du har mail. Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.