AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
761

Är alla automat lådor 5-stegslådor -96 o framåt?

Neostar
Undrar om alla BMW 3-Serier (Speciellt BMW 328) med Automatlådor är 5-Stegsautomat eller fanns det vanliga också?

Med 5-Stegsautomat menas väl de olika lägena (Sport/Ekonomi/Vinter)??

Skulle uppskatta ett bra svar på min fråga :)
5-stegsautomat menas att det är typ fem växlar tror jag. Sen sport/vinter/ekonomi det är bara olika lägen på lådan man kan välja för t.ex. hur länge bilen skall hålla växeln m.m. Har man t.ex. sportläget i så varvar bilen ur mer än på ekonomiläget. Så har då jag förstått det hela.

Step on it!
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
5-stegsautomat betyder att växellådan har fem växlar. Sen finns det nåt lock-up läge också utöver de fem växlarna.
Sport/Vinter/Ekonomi är olika program som växellådan använder.

Sport: lådan håller lite längre på växlarna, ligger en växel "lägre" och växlar lite snabbare.

Ekonomi: det läge man normalt kör på.

Vinter: lådan startar på tvåan samt håller kvar växlarna lite längre innan nedväxling.

Ungefär så där ser det ut.
Sen kan man ha en annan typ av växellåda, som jag har i min 530, där man "bara" har två lägen. Adaptiv och Sport.

I det adaptiva läget "lär sig" växellådan hur jag kör och växlar därefter. Stampar jag gasen i botten i varje korsning så drar lådan lite längre på växlarna och växlar lite rappare.
Sportläget är likadant här som på den "vanliga" automaten.

Sen finns det även Steptronic/Multitronic/Geartronic och allt vad det heter där du även kan växla "manuellt". Du petar spaken framåt/bakåt och bilen växlar, utan att du behöver sparka koppling.

Hoppas det blev klarare nu!

Mvh
Patrik

Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Ekonomi: det läge man normalt kör på. ??? Inte på min..där e d sportläget..heeh ;) *skämt åsido* Vid ekonomiäget så växlar bilen ungefär vid 4500rpm.. men vid sportläget så drar den ut helt på växlarna..

Visserligen e de lite sportigare me manuell låda men automat e såå jävla goooott ;))

mvh Daniel

-------

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
St
21
Stadler
318iA CAB -95
Håller med Space-X-plorer. Fantastiskt bekvämt med automat.

Är det en 4-stegs automat på min 318 -95?
Neostar
Har alla BMW 3-serie (från 95 och framåt) automat modeller de tre lägena: Sport/Ekonomi/Vinter ?
tja neostar, vet inte från vilket år automat modellen med de 3 lägen börjar, men jag har en -94 325a cab 36a automat och det är med de 3 lägen....

Länk
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag har en 325 -93 5 växlad automat och 3 körprogram
Tjena Rawsezx, jag har en fråga till dig eftersom du har en 325a automat, jag undrar om du tycker att din bil drar mycke bensin, har själv 325a -94 cab, men tycker att den drar som fan, den drar ungefär en liter per mil, den gör mig pank så hur e det för dig....

Länk
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Det minsta som jag har fått den att dra på landsväg är 6,7 liter
på 10 mil. men då gick jag in för det på en landsvägssträcka som
var ca 7 mil lång.

medel ligger på 12 liter/10 mil för min del. när flickvännen lånar
bilen så ligger den runt 9-10 liter/mil så visst drar den soppa.

tok kör jag så ligger förbrukningen på 15-18 liter/10 mil men då
tuktas bilen ganska rejält.
Deliq
> Patrik_N
Lock-up är en mekanisk låsning av momentomvandlaren som går in (automatiskt) på de högsta växlarna för att minska förlusterna i lådan.

M V H // Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Deliq:
jo, jag vet :)

Det är inte som den fina manuella överväxeln på de gamla volvo-bilarna..heheh...

Mvh
Patrik

Flayer
318 Cabrio - m50b25
Jag har 5 stegad det är en 92:a

Mvh/ Daniel

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.