|
|
|
|---|---|
Neostar |
Undrar om alla BMW 3-Serier (Speciellt BMW 328) med Automatlådor är 5-Stegsautomat eller fanns det vanliga också? Med 5-Stegsautomat menas väl de olika lägena (Sport/Ekonomi/Vinter)?? Skulle uppskatta ett bra svar på min fråga :) |
|
5-stegsautomat menas att det är typ fem växlar tror jag. Sen sport/vinter/ekonomi det är bara olika lägen på lådan man kan välja för t.ex. hur länge bilen skall hålla växeln m.m. Har man t.ex. sportläget i så varvar bilen ur mer än på ekonomiläget. Så har då jag förstått det hela. Step on it! |
|
|
5-stegsautomat betyder att växellådan har fem växlar. Sen finns det nåt lock-up läge också utöver de fem växlarna. Sport/Vinter/Ekonomi är olika program som växellådan använder. Sport: lådan håller lite längre på växlarna, ligger en växel "lägre" och växlar lite snabbare. Ekonomi: det läge man normalt kör på. Vinter: lådan startar på tvåan samt håller kvar växlarna lite längre innan nedväxling. Ungefär så där ser det ut. Sen kan man ha en annan typ av växellåda, som jag har i min 530, där man "bara" har två lägen. Adaptiv och Sport. I det adaptiva läget "lär sig" växellådan hur jag kör och växlar därefter. Stampar jag gasen i botten i varje korsning så drar lådan lite längre på växlarna och växlar lite rappare. Sportläget är likadant här som på den "vanliga" automaten. Sen finns det även Steptronic/Multitronic/Geartronic och allt vad det heter där du även kan växla "manuellt". Du petar spaken framåt/bakåt och bilen växlar, utan att du behöver sparka koppling. Hoppas det blev klarare nu! Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Ekonomi: det läge man normalt kör på. ??? Inte på min..där e d sportläget..heeh ;) *skämt åsido* Vid ekonomiäget så växlar bilen ungefär vid 4500rpm.. men vid sportläget så drar den ut helt på växlarna.. Visserligen e de lite sportigare me manuell låda men automat e såå jävla goooott ;)) mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Håller med Space-X-plorer. Fantastiskt bekvämt med automat. Är det en 4-stegs automat på min 318 -95? |
|
Neostar |
Har alla BMW 3-serie (från 95 och framåt) automat modeller de tre lägena: Sport/Ekonomi/Vinter ? |
|
tja neostar, vet inte från vilket år automat modellen med de 3 lägen börjar, men jag har en -94 325a cab 36a automat och det är med de 3 lägen.... Länk |
|
| Jag har en 325 -93 5 växlad automat och 3 körprogram | |
|
Tjena Rawsezx, jag har en fråga till dig eftersom du har en 325a automat, jag undrar om du tycker att din bil drar mycke bensin, har själv 325a -94 cab, men tycker att den drar som fan, den drar ungefär en liter per mil, den gör mig pank så hur e det för dig.... Länk |
|
|
Det minsta som jag har fått den att dra på landsväg är 6,7 liter på 10 mil. men då gick jag in för det på en landsvägssträcka som var ca 7 mil lång. medel ligger på 12 liter/10 mil för min del. när flickvännen lånar bilen så ligger den runt 9-10 liter/mil så visst drar den soppa. tok kör jag så ligger förbrukningen på 15-18 liter/10 mil men då tuktas bilen ganska rejält. |
|
Deliq |
> Patrik_N Lock-up är en mekanisk låsning av momentomvandlaren som går in (automatiskt) på de högsta växlarna för att minska förlusterna i lådan. M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Deliq: jo, jag vet :) Det är inte som den fina manuella överväxeln på de gamla volvo-bilarna..heheh... Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Jag har 5 stegad det är en 92:a Mvh/ Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.