AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
372

Tips på placering av ett 4-kanalssteg

Halloj!

Som rubriken antyder är jag lite kluven inför var det är lämpligast att montera detta steg (DLS CA40) i bagaget. Steget är ganska stort (ung dubbla storleken av DLS CA21) och då jag redan har en subbwoffer i skuffen är jag lite osäker var i bagaget steget skall vara för att fortfarande ha plats för ett eventuellt bagage. De ställen jag funderat på är antingen undet hatthyllan (plåt inifrån bagageutrymmet) eller skruva fast det på ryggstödet.
Kanske finns det andra lösningar, som jag inte känner till som samtidigt eliminerar synen av eventuellt kablage (vill ha det så diskret som möjligt).

Tacksamm för tips

MVH

/D

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett alternativ är ju att sätta det under klädseln på vänstersidan. Om du inte har CD-växlare eller navigator kan du köpa sidoklädseln som är avsedd för dem, då får du ett extra utrymme under klädseln som kanske kan rymma slutsteget. Nackdelen är att du kommer att få lite mindre bagageutrymme (nischen med det lilla plastfacket på vänster sida försvinner) samt att du kanske behöver komplettera med en fläkt som kyler slutsteget.

Fördelen är att du får snygg inramning som döljer steget helt och en liten lucka som gör att du kan öppna upp in till slutsteget om du behöver det för att byta säkring etc.

Allt detta hänger på om slutsteget får plats, och att du inte har CD-växlare eller navigator.
Klädseln ligger nog på en 500:ing ungefär.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B>>skall testa att ta loss sidoklädseln imorgon för att se om det får plats där.

Tack

/D

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Den större klädseln med lucka kostar 412 +moms, sen tillkommer ett nytt, mindre, plasttråg för 91 +moms.

Mitt CA40 har jag dock monterat på durken, som sen höjts upp.
Oerhört snygg och clean installation, ser grymt proffsigt ut tillsammans med den andra klädseln med lucka till cd-växlare o dvd.
Mr Shh>>>har du möjlighet att ta kort på installationen och maila till mig? Hade varit toppen att kunna se resultatet:-)

/D

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Har tyvärr ingen digitalkamera.
Steget skruvades i den befintliga durken längst fram, alltså så nära ryggstöden som möjligt, kablarna drogs så snyggt som möjligt fram till steget på bägge sidor (ström på den ena, resten på den andra). Därefter klippte jag till fyra lager lumpmatta eller vad det heter, sån där grön matta ca 1 cm tjock som mekonomen säljer, används för isolering mm, så att de följde formen på bagagerumsmattan, med ett uttag för steget. Som överkurs o för att få det mer lätthanterligt den dagen jag vill ha ut reservhjulet sydde jag ihop mattlagren i kanten, så att det blev en enda tjock matta. Därefter sågade jag ut en "ny" durk (även den med uttag för steget) av lackad masonit, som kläddes med bagagerumsmatta. Lite pill med att få till måtten, men det blev bra. Det enda som egentligen saknas för att installationen ska överträffa mina vildaste förväntningar (kom ihåg att vi pratar om en kille med fem tummar mitt i handen) är en glasskiva över steget, men jag tycker inte att det behövs. Jag lastar sällan nåt som når så långt in att det hamnar på steget, som nu alltså är helt i nivå med durken, det ser rätt snyggt ut med de två blå dioderna där inne, när bakluckan öppnas.

För den händelse jag skulle behöva lasta nåt stort som hamnar ovanpå steget har jag under durken en lös bit bagagerumsmatta som jag kan lägga ovanpå, så att det inte repas.

Allt detta var egentligen en biprodukt av mitt ursprungliga syfte, att ljudisolera bilen. Alla E46-or jag kört väsnas fördjävligt.
Ska tillägga att jag la några liter Noisekiller på plåten när jag ändå hade bort sidoklädslar och ursprunglig durk. Bilen är tystare nu.
Sidoklädseln med lucka finns på bild här:

Länk

På dessa bilder sitter en navigatorenhet under växlaren, jag har bara ett förvaringsfack som kostade under hundralappen. Detta fack funderar jag på att göra mig av med, om jag hittar en dvd-spelare med yttermått som passar där, alltså under växlaren.

Kan bara inte bestämma mig för om jag vill ha en takskärm, eller om det ens går, sitter nån larmgivare mitt i taket, eller om jag vill ha skärmar i nackstöden bak.

Om du inte vill ha steget på durken är jag rätt säker på att det inte kan få plats "på rätt håll" där växlaren sitter, det är för stort, växlaren är tämligen kompakt, utan du får nog ha det "stående på högkant".
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ett tillägg:
Innan jag skaffade växlaren och den nya sidoklädseln hade jag en skålad originalplastmatta i bagageutrymmet, den är rätt tjock.
Den fick jag sälja eftersom den inte passade när den nya sidoklädseln kom på plats. Saken är i alla fall den att den hade jag tillsammans med lumpmattan liggande ovanpå steget under rätt lång tid, innan jag fick tummen ur och gjorde klart.
Under hela denna tid hände det aldrig att steget klippte eller så pga att det blev för varmt, och jag spelade rätt högt och har en timme enkel väg till jobbet...
Så det där med fläkt tror jag inte man behöver oroa sig för om man inte bygger in steget väldigt tight.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.