AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.084

bromskraftsförstärkare / Bromsvåg e28

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag ska ta bort bromskraftsförstärkaren och i stället använda mig av bromsvåg. Hur kommer bromsarna reagera utan bromskraftsförstärkar? hur tungtrampat blir det på en tioskala?
Jag vill fortfarande ha kvar servostyrningen....är det bara och behålla vätske resovoaren och övriga detaljer som har med servo/bromsarna kvar?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Utan bromskraftsförstärkaren är fungerar som bromsservo.
1=lätt 10=tungt
Skulle nog säga 15 möjligen 20.
Pröva att bromsa bilen med avstängd motor ett par ggr så hela bromskraftsaccumelatorn töms så får du känna. Bör utföras där det inte är någon annan trafik i låg hastighet

Allting tar sin tid...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jo, att man får ändra utväxlingen i pedalen är jaf helt medveten om...ev att använda ett annat pedalställ...men i övrigt vad kommer att hända.
Alt är att annvända en bromsreduceringsventil och på det sättet ändra bromsvärdena mellan fram och bakhjulen.
Någon som sett någon som justerar 2 ledningar med bara en ratt?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Hello Nasty!
Nja det låter inget vidare om jag ska vara ärlig, det blir väldigt jobbigt kan jag lova har kännt på rallybilar o dyligt som tagit bort servo o ändrat utväxling men det är tungtrampat kan jag lova, du tappar all känsla i pedalen.

Jag kan inte rekomendera det.

Varför ska du ta bort det?

Mvh/Henrik

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det måste inte bli tungtrampat eller förlora känslan...(äldre Porsche har inget servo och det funkar kanon på dom)

Varför det ska bort...1. Vill kunna justera bromsvärdet mellan främre och bakre hjulpar. 2. onödig vikt

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Hello Nasty!
Det går ju att fixa men det är mycket jobb innan man blir nöjd, ex. rallybilar som åker med bromsvåg justerabara bromsar har ett helvete med o ställa in så dom blir nöjda.

Jag vet inte om det är värt arbetet, för varje nytt underlag kommer du få skruva för att det ska funka som du vill att det ska.

Frågan är hur mycket du tjänar på det i längden, ska du enbart ha bilen på bana så kan det ju vara lönt att lägga ner lite tid, plus att det är lika underlag.

Men ska du bara köra gata så är jag tveksam.

Mvh/Henrik

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag får exprimentera lite med bromsarna då....och se vad som händer.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Grusse
Pelle hur gick det med bromsarna, blev det bromsvåg utan bromsservo? Hur stora bromscylindrar ska man ha då?(Alltså diam på kolven) Ska man ha lika stora bak som fram?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bilen är inte klar förrän till nästa säsong...men det blev bromsvåg utan servo påverkan.
Ang det här med diameter på kolven så kan man inte bara säga det blir bra med tex 21/19. Utan det är lite mätande och räknande
Det är viktigt att bromsbalansen blir den rätta. Så att frambromsarna låser lagom mycket innan bakhjulen. För att teoretiskt ta reda på detta så måste man veta viktfördelningen på bilen. CGH, som är viktfördelningen inkluderat dess höjd över marken. Sedan utgår man i från en tänkt inbromsningskraft i G, och ser hur vikten fördelar sig mellan fram och bakaxel. I samma proportion bör man lägga caliperarean. Men man kan även kompensera en caliperavvikelse med olika stora huvudcylindrar.

Man kan även göra praktiska bromsprov, och se hur hjulan låser med den utrustning man har, om den är justerbar.

Och eftersom jag hittade en bra beg box med fina huvudcylindrar så kör jag på det sista alternativet.
Grusse
Okej, jag har hittat ett par wilwood bromscylindrar som är billiga men dom är lika stora båda två så jag vet inte om det kommer fungera så bra. Hade tänkt köra med 4kolv fram & bak men oken är ju något mindre bak, men det kanske går att justera så man får det bra ändå?

Hur stora är dina bromscylindrar? Vad kommer du använda för ok?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har 21/19 (har jag för mig) och chansar villt på att dom funkar...men misstänker att jag borde ha en dim störretyp 23/21. Jag tror att jag annvänder bmw orginal e38 4kolvsok fram och ev std m5 ok bak...ev slänger jag m5 oken och annvänder ett 2kolvs ok där bak.Iaf första säsongen.

Utan att vara någon guro så tror jag att du bör ha ett snäpp större cylinder till framhjulen än bakhjulen...men det är bara jag som tror så lyssna inte på det

Men när jag hörde mig för ang box och cylindrar så skulle jag få hjälp med att få det uträknat av ett företag som säljer racing delar. Så du kan göra en fuling att låta dom räkna ut vad du ska ha...men köper det där det är bäst pris. Jag gav 1000:-för box + huvudcylindrar+allt runt om beg och dom ville ha runt 8000 för samma saker.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Pelle Persson: mannen-myten-legenden har fimpat bomben och allt sånt och monterat bromsvåg på sin E28 Turbo. Han har dock ingen servo.

Du kan ju fråga honom i hans gästbok hur han gjort (han är inte aktiv här på forumet så mycket).

Kolla här isåfall: www.mannen-myten-legenden.nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.