|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Hmm. var ska jag börja denna tröttsamma historia? Jag kan börja med att skriva att jag ägt bilen 1 vecka, och har fram tills nyss varit helnöjd med bilen. Det hela började med att, när jag skulle tanka såg jag att det var lite luft i ena framdäcket. Eftersom jag inte har någon domkraft i bilen ännu så köpte jag en lagning på burk och sprutar i. Sedan kör jag bilen enligt anvisningarna på burken och allt verkar frid och fröjd. Sedan när jag återvänder till macken för att kontrollera däcktrycket så är det självklart fortfarande punka. Jahopp, tänker jag. Jag får väl åka hem och byta hjul. Men jag kommer bara till utfarten från macken när bilen bara tvärdör. Sedan vägrar den starta. Startmotorn går runt och det är bra med kräm i batteriet. Men motorn tänder inte ens lite grann. Vad kan det var för fel? Kan det bero på det äckliga vädret? (kraftigt snöblandat regn.) Mvh Johan, som är väldigt trött på bilar just nu... | |
|
kolla bränslepumpen att du får fram bränsle |
|
|
Kolla tändkablar, rotor, fördelare så de inte är skitiga, spruckna, oxiderade, vilket i kombination med fukt ledde till samma problem med min 635a. Efter byte och rengöring startar den snällt igen. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej! Kolla även tändstiften, fick byta mina trots att de var nästan nya. Bilen hade "surat sönder" tändstiften. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Nu har jag kollat närmare på bilen och det verkar som den får bränsle för tändstiften blir blöta. Tändkablar, fördelare och stift verkar vara i princip nya. Även tändspolen verkar fräsch. Vad kan det mer vara? Databoxen? Bilen tänder inte ens till lite grann. Startmotorn går runt som den ska. Motorn och växellådan är nyligen utbytt mot en -92a. Bilen är från -88. Jag börjar bli desperat för jag är verkligen beroende av en fungerande bil eftersom jag kör så mycket, och jag kommer inte till jobbet annars. Tacksam för svar! Mvh Johan! |
|
| Kolla upp tempgivaren till kallstart.kan vara fel på den!!!!! | |
TT |
Det kan vara vare ett relä som benäms "avlastningsrelä". Hade problem med min 730, den kunde stanna och vara helt död och sedan helt plötsligt gå igen. Pratade med bmw verktstan och han rådde mig till att byta avlastningsrelät. Kostade ca 150:- och har sedan dess gått klockrent. Reläet sitter på höger sida (passagerarsidan) i motorrummet, tillsammans med styrboxen och lite jox. |
|
Tack alla för hjälpen! Nu är problemet löst. Det var databoxen som hade pajat. Jag hittade en ny på skroten för 1500:- Jag körde upp till fjällen igår. En resa på ungefär 85 mil. Bilen gick klockrent i ca 30 mil. Sen började den rycka när man höll jämn gas. Gav man mer gas så försvann ryckningarna, likaså om man släppte gasen helt. Vad kan det bero på? Det ryckte ganska ordentligt. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.