AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
732

e30 utväxlingar, min är inte original?

Tjenis alla!

har ett litet "problem" med bilen...det är så att den varvar som följer:

90 km/h på 5:an - 2900 rpm
110 km/h på 5:an - 3500 rpm
50 km/h på 4:an - 2100 rpm

såhär kan jag accelerera:
1:an - ej kollat
2:an - max 70 km/h
3:an - max 110 km/h
4:an - ej testat
5:an - vid 160 km/h varvar den lite över 5000 rpm, typ 52-5300 rpm...

maxfarten enligt manualen är 197 km/h, men dit når inte jag!
jag undrar om detta är normalt för min bil? för i manualen så står det tester där dom bland annat mäter 80 - 130 km/h på 3:an, men min bil gör inte 130 på 3:an! efter 110 så går varvstoppet in..

jag misstänker därför att bakaxeln/diffen är bytad eller ändrad till en med högre utväxling...på senaste besiktningen så kollade jag på diffen men såg inte några märkningar som kunde säga ngt om ev. utväxling eller ursprung...kanske är så att ngn har satt annan utväxling i originalhuset?

det som stör mig mest med detta är att jag inte kan växla från 5:an till 3:an vid omkörningar i 90 km/h :( utan jag får nöja mig med 4:an...

sen skall bilen (enligt manualen) göra 0-100 på 10,2 sekunder, men jag har testat lite 0-100, jag tog visserligen inte tiden men det kändes mer som 9 sekunder....skall köra mot en polares 320i -86 så får jag se om det skiljer så mycket...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Finns nog ingen 320i -88 som gör 130km/h verklig fart på 3:an.

Går inte ihop helt med de hastigheter och varv du angett.
För det är väl 6200varv som är varvstoppet

Det ser iaf. ut som om du har 4,45 i utväxling. Orginal är 4,1
Jag hade förresten en sak fel när jag räknade.

De hastigheter vid varv och växel stämmer perfekt med 4,45 slutväxel om det är verkligfart du har angett (eller så går mätare helt rätt vilket aldrig har hänt;)).
jag går efter mätarfart, så det stämmer ju inte överens med verklig fart om man säger så :)

men t.ex. så har en polare ochså en 320i, en -85:a tror jag...hans gjorde precis lite under 100 på 2:an, och när han tog bort varvtalsregulatorn (inte så smart) så gjorde den 100 på 2:an...min gör 70....tycker att skillnaden är lite väl stor...

mätarfart i båda fallen...

Men 85:orna hade 3,64 slutväxel orginal.
Du kan inte jämföra med den.

4,45 är den lägsta utväxling som finns till E30.

Vad har du för däckdimenstion? Jag räknade med standard.
ok...däcksdimensionen är 195/60/14 bak och 185/70/14 fram...

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Killar, sålänge ni räknar med mätarfart, så har inte däcken någonting me saken att göra... givaren för hastighetsmätaren sitter juh i bakaxeln....

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Räknar alltid med verklig fart.

BMWfreaken:
Du får kollla vad du har finns olika sätt.

Om du inte vill plocka bort något eller hissa upp bilen så lägger du i 4:an och sätter ett märke på kamdrevet. Sedan knuffar du bilen så att bakhjulen snurrar ett varv samtidigt som du räknar varven som kamdrevet snurrar. Kan ju behövas ett märke ett bakhjul också.
Hur mycket är det man bör ta bort då.. på ett ungefär, vid mätarfart?
Har aldrig vågat toppa min bil, kommer aldrig att göra, men på 2-3:an så går den riktigt bra, mätarfart iaf, runt 105 på 2:an och bra bit över 130 garanterat på 3:an... Och då pratar vi ju ändå om en -85:a, som säkert tappat en del hästar med åren.... kör med 205/50/15 om det nu kanske skulle ändra något.
Tror inte den har tappat så mycket hk, inte om den är skött hyfsat.

Mätaren brukar gå fel ungefär 8-9km/h vid 100km/h på mätaren.
Men dina hjul är ju lite mindre än orginal.

Jag hade en 320i '87 med 3,64 slutväxel den gick som din.

Verkligfart med 3,64 slutväxel och din däckdimention och 6200varv på 3:an är 130km/h ganska precis om jag räknar rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.