AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.770

Seg och ryckig 540iA (E34)

Kl
29
Klimaanlage
E34 540iA (m. sportfahrwerk) till förfogande
Hejsan allihopa! Har sedan en tid tillbaka ett ganska besvärande problem med bilen, en 540iA (E34). Problemet är att motorn har fått en tendens att uppföra sig väldigt märkligt.

Problemet är i synnerhet märkbart vid hårdare gaspådrag och på högre varvtal, där motorn ofta "hoppar" och segar sig fram genom varvtalen och det känns nästan som om den håller på att kvävas. Det härliga klippet i motorn är då som bortblåst. Ibland uppstår symptomen även vid lägre varvtal och jämn gas och kan bli så svåra att motorn nästan dör. Emellanåt tvekar motorn också en aning vid start.

Det intressanta är att symptomen varierar kraftigt i styrka och att klippet i motorn ibland bara finns där, för att att sedan lika plöstligt försvinna.

Är det någon som känner igen symptomen och har en idé om vad de kan innebära? Det känns ju som om problemet är relaterat till bränsleinsprutningen eller lambdasonden, men det är enbart gissningar.

Tacksam för hjälp!

Kl
29
Klimaanlage
Ingen som känner igen beteendet? Det vore intressant att få så många synpunkter på problemet som möjligt, så att man har lite kött på benen innan man hjälplöst hamnar i händerna på Förenade Bil...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som det berömda gummimembranet som tenderar att spricka och ge tjuvluft på v8:orna!

Om du söker lite på "membran" och V8 i "sök inlägg", kommer du nog att hitta en hel del att läsa!

Membranet är billigt, men rätt bökigt att byta....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Hur gick det med ditt problem?
Fl
8
FlashMan
BMW 530i-93
Hade ungefär samma problem, bytte membran, bränslefilter, luftmassamät. men ingen förbättring. Gjorde sedan en riktig provtryckning av bränslepumpen vilken gav för lågt tryck, bytte
pump & bilen fungerade. Lycka Till

FlashMan
Kl
29
Klimaanlage
Enligt Förenade Bil fanns ett flertal felindikeringar avseende lambdsonden lagrade i elektronikboxen... efter ny lambdasond (drygt 2000 kronor inklusive jobb - inte såå blodigt) gick bilen som en klocka... fram tills för ett par veckor sedan, då symptomen helt oväntat återkom mitt under en fullgasacceleration... mycket besynnerligt... och inte så lite trist heller. Det märkliga här är att bilen gick bra så pass länge efter lambdabytet att det knappast kan vara en tillfällighet - bytet måste verkligen ha gjort skillnad.
FlashMan - jag tar till mig av dina erfarenheter! Skulle det visa sig att det inte är fortsatta lambda-problem så blir det till att kolla bränslepumpen...

Fl
8
FlashMan
BMW 530i-93
Måste tillägga att jag kollade bilen på en BMW verkstad men
det fanns inga fel registrerade i elekronikboxen, men sa dom
det är inte alltid en felaktig luftmassamätare syns i datorn !!!
Efter lite snack med 2 mekaniker så trodde den ena på lambasonder eller luftmassamät. & den andra på kamaxelgivare.
Kan bli jä---gt dyrt om det byts det ena efter andra tills dom hittar rätt. Kan maila dig avsnittet hur man kollar bränslepumpen
ur en verkstadshandbok.

FlashMan
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
har du bytat membranet på bilen?
jag skule först få gjort det innan ngt annat.
e inte jättedyrt iheller. det skadar ju ej att ha nya membranet eftersom de gamla tenderar att gå isönder förr eller senare.

skriv gärna om du kommer fram till vad som var fel. är alltid kul att veta.
kn
310
knudi
535i -92
dagens "bilmekare" som bara läser vad datorn säger ger jag inte mycket för.
Kl
29
Klimaanlage
FlashMan: mer än gärna! Adressen är rempe@bredband.net

stimpenbmw2: Nej, membranet är inte bytt... säkerligen en bra idé att byta som du säger då bilen snart gått 21.000 mil. Men tror du att ett läckande membran skulle kunna var boven i dramat i det här fallet? Symptomen är som sagt väldigt fluktuerande i styrka - ibland går bilen kanon och ibland seeeegar den sig fram så illa att den knappt kan hålla jämn hastighet... ibland kan den nästan "dö" (vilekt den bestämde sig för att göra mitt under en omkörning, mindre kul)...
Hur som helst så rapporterar jag när (...om?) problemet identifierats!

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Då membranet på min 540 gick sönder så märkte Jag det precis efter en fullgas acceleration. På avfartsrampen från motorvägen ca 1 km efteråt så kändes det att något var fel med motorn.
Prova att spraya start-gas mellan motor & torpedvägg (under kylbehållaren) och hör om varvtalet ändras då den går på tomgång, på min ändrades det markant då membranet var kasst.

MVH
Stefan
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
min bil gick 2 ggr med flera veckors mellanrum mycket dåligt precis då jag startat och börjat köra iväg. svarade ej på gasen etc.
asso riktigt kass gick den. varade kaske 15 sekunder sen gick den bra.
detta hände som sagt med nån veckors mellanrum.
och om jag stod still och varvade upp motorn så varavade den orent.

efter jag bytt membran varvar den fint och har aldrig mer uppfört sig så som den gjorde de 2 ggrna då den hackade och ej svarade på gas. var som om motorn tappade all kraft och gasa hjälpte ej.
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Någon som har artikel-nr på membranet?
Pris?

Tror jag ska prova att byta det på min...

Bmw-boy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.