AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

Code problem,Larmet går =(

Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
Hejsan!!

Jag får inte igång min 540,code lampan lyser på färdatorn,larmet går om jag försöker att starta =( vad göra???
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1. koppla loss minus polen på batteriet i 5 min när motorn är kall. (bilen tjuter när du öppnar huven).

2. se till att nyckel är i tändningslåset och i radio läge.

3. koppla in batteriet igen och bilen börjar tjuta igen (30 sekunder), vänta ut tjutandet.

4. Nedräkning på F-datorn börjar (15 min) vänta ut det.

5. Starta som vanligt.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Funkade på min bil... vet inte om det är annorlunda på en M60 men tror att det ska funka.
Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
tackar för svaret,jag ska prova det på dan i morgon annars blir ja nog halshuggen av mina elaka granner =)

/rickard
Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
Mitt batteri sitter under baksätet men det har väl ingen betydelse.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
tror inte det... mer än att du får 30 sekunders mindre tjutande .
Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
Har du nån aning om hur man byter code åxå??eller måste man in på verkstad?

Fullgas spar tid =)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej... jag tror du missförstått det hela med code.
Det är en enklare form av startspärr

Efter att ha stängt av motorn kan du ställa nyckeln i radioläge och sedan trycka in code knappen på Fdatorn. Då ber datorn om en 4-siffrig kod som du matar in m.h.a. knapparna 1000 100 10 1 på datorn. När du skrivit in önskad kod så trycker du på s/r knappen på F-datorn och sedan tar ut nyckeln.

Du kommer att se att en diod vid code knappen på fdatorn börjar lysa. det indikerar att startspärren är aktiverad. Det innebär att du inte kan starta bilen utan att trycka in rätt kod, dvs den kod du matade in innan du tog ur nyckeln från tändningslåset.

för att starta bilen igen så för du in nyckeln in tändningslåset utan att försöka starta motorn. När du vrider om till radioläge så kommer F-datorn att ge ifrån sig en liten ton och meddelandet "CODE _ _ _ _" kommer att visas i F-datorns display. Mata in den kod som du aktiverade startspärren med och meddelandet försvinner från F-datorns display som övergår till att visa tid (tror jag). Sen är det bara att starta motorn. Försöker du starta motorn utan att ange kod och bilen att tjuta och även om du lyckas dra runt motorn med startmotorn kommer bilen inte att starta. Då får man ta till ovanstående metod för att ta sig förbi koden.

Man väljer således själv vilken kod man vill ha och koden gäller bara tills nästa gång du avaktiverar startspärren så att säga.

Hoppas det besvarar din fråga.

Mugge
Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
Jag provar det första först sen får ja gå vidare om det integår,om ja glömt bort startspärr coden är det finito då =(

Fullgas spar tid =)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej inte på något sätt. Den reset funktion som beskrivs ovan återställer allt. Du byter ju själv kod så ofta du vill, om du har lätt för att memorera sifror så att säga ;). Glöm inte att larmet även går när du försöker att demontera baksätet. Även det är triggat med en micro brytare.

Mvh. Patric

Länk
Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
Patric länken funkar inte =(

Fullgas spar tid =)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har du kod så är det bara att mata in koden och starta, har du glömt koden så får du köra med montera ner batteri proceduren och vänta 15 min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.