AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.150

Höga HC-värden

Li
11
Linkan_
528IA -96
Hej!

Jag har varit och besiktat min 525:a 24V nyligen och fick för höga HC-värden. Bilen är nyservad med nya stift, olja, filter mm.

Vad kan detta bero på ? Vad ska man börja leta efter ?
Fr
41
Frippan
850ci 93
Tjena
Du kan börja med att leta efter vakumläckor
dom brukar orsaka höga hc värden.

mvh Frippan.....
Kolla upp att lamdan är OK

Mvh Thony...
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej ska bli intressant att se om det kommer några svar, jag har samma problem själv och har letat vakumläckor utan resultat sedan mistänkte jag lambdan men har även avskrivit den, så nu funderar jag på ventilstyrningar(tätningar) eller kolvringar men jag tycker att det är lite tidigt om bmw nu är en kvalitetsprodukt vilket jag börjat tvivla på, hursomhelst så är detta forum en bra ursäkt att fortsätta köra bmw suveränt helt enkelt.
Lasse.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
HC (hydro-carbons), betyder rent allmänt dålig förbränning, kan orsakas av dåligt blandningsförhållande, vilket kan bero på tex trasiga vakuumkopplingar, lambdasond eller också kan det bero på slut kat, olja som läcker in i förbränningsrummet, riktigt enormt slitna tändstift mm.
Prova att slå i en liter t-sprit till ca 10-15 liter bensin, brukar bättra på förbränningen.
Vidare skall du vara noga med att bilen är riktigt rejält varmkörd innan besiktning, katen är godkänd vid full arbetstemperatur, och det skall den också vara när den besiktigas.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Li
11
Linkan_
528IA -96
Har sökt efter vakumläckor men hittar inget. Verkar osannolikt att det kan vara lambdan eftersom jag har godkänt Co-värde.
Jag har fått tips om att mäta upp tändspolen. Låter långsökt tycker jag eftersom bilen går som en klocka annars.
Vad tror ni på forumet om detta ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?
Hur gammal är den?
Hur ser bilens servicehistorik ut?

Kan vara slitna ventiltätningar/styrningar eller i värsta fall slitna kolvringar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Li
11
Linkan_
528IA -96
Bilen har gått 16300 mil. Förhållandevis lite eftersom bilen inte körts vintertid. Bilen är servad konternuerligt och är i övrigt i mkt bra skick. Den har heller ingen tendens att ta onormalt mycket olja.
Li
11
Linkan_
528IA -96
Hc- värderna låg och pendlade mellan 200-300 på besiktningen.
Jag provade att hålla sträckt högervrist i ett par mil och åkte in på verstad igen för att mäta HC. Den hade då sjunkit, och låg nu och varierade mellan 80-180, men dert är fortfarande för högt.
Någon som varit med om liknande är välkommen att göra inlägg.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Linkan>>>Kolla i sök inlägg här uppe till vänster....Då får du nog läsa om HC-värden så du svimmar ;)...Ett litet tips bara.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad räknar du som normal oljeförbrukning?

Kan även vara katalysatorerna som är slut!

Mvh

La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej. K.N. jag tror jag har hört att t-sprit (k-sprit) höjer hc-värdet och sänker co. men jag är inte säker.
Sen undrar jag vad är normal oljeförbrukning min drar ca 1,5l på 750-800 mil som jag har som bytesintervall, själv tycker jag det är för mycket men kanske Johan B har koll på vad en bmw 525 24v drar normalt. MVH Lasse.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ska inte påstå att jag har koll på vad en 525i "skall" dra, men om oljeförbrukningen överstiger 0,5% (av bensinförbrukningen) bör man nog göra något åt problemet.
Särskillt på en bil med katalysator!

Iofs tror jag att BMW själva anger att det är "acceptabelt" att en motor kan dra upp mot 1liter/100mil!

Mvh

M20 upp till 1,5l/100mil

Henrik
Li
11
Linkan_
528IA -96
Tror jag har hittat felet!!

Har bytt ut en vakumslag till vevhusventilation som det var en liten spricka på. Ska fara och göra ett nytt avgastest på måndag får vi se. Bara att hålla tummarna !!!
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Hur gick det?
Jag har samma fel men bara på 2500 varv testet.

Sp
53
Spyder
525ix -92
Länk

Det finns fler med samma problem!!!
Jag har inte åtgärdat felet, vad det nu kan vara. Har ställt av bilen för att fixa det i sommar, vill inte köra bilen då katalysator mår dåligt av oförbrända avgaser.

Berätta gärna vilket ditt problem är. Hoppas det löser sig.
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Kan ju bara tillägga att vad jag har fått reda på är att K-Sprit höjer HC värddena och sänker CO.

Jag har inte hittat något fel mer än att när jag bytte ut min lambda så fick jag ett lägre värde men tyvär inte inom gränserna.

Tror att mina kattar har tagit slut när den har gått ett tag med en konstig lambda. Så nästa steg är att ringa Ferrita och beställa två nya högflödes kattar.
Men jag ska först se om dom kan återhämta sig lite nu när dom får en lite renare avgas.

Lycka till min din bil Spyder.

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Hade också problem för två år sedan. Katten blev inte tillräckligt varm på 4 mil till Västerås, visade det sig vid prov efteråt.

Hade 000 förra året, men lambda 1.02.

Det får ju inte finnas några hål i avgassystemet heller, men som sagt se till att katten verkligen är varm/het innan felet söks på annat håll.

Leif L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.