AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
430

Dax för besiktning

fe
27
fendinge
528i -86
Hej alla, nu har det blivit dax för mig att åka till första besiktningen någonsin & jag har lite onda aningar inför den.det är 3 saker jag vill fråga om..
det jag vill veta är om bilen går igenom trots att bakvagnsbussningen är totalt slut? den ska bytas såsmåningom men just nu har jag ingen lust med det då jag är välldigt fattig & att lämna in den på verkstad o låta dom göra det låter inte som det billigaste så jag har nog inte råd än på ett tag.

Sen undrar jag även hur noga det är med att avgassystemet håller tätt? min verkar läcka lite vid skarven efter framrören.

Och den sista frågan.. när sommardäcken skulle dras på så hände det nånting som inte är så trevligt.. när bilen skulle hissas upp framtil på passagerarsidan så sjönk domkraften rakt igenom domkraftsfästena, vad säger besiktningsgubben när han ser detta? det verkar ytterst svettigt att svetsa ihop det igen då det går massa elkablar där
Bakvagnsbussningarna måste vara bra annar blir det anmärkning. Du blir nog tvungen att byta dem.

Avgassystemet får absolut inte läcka framför katten om man har en sådan men det borde du inte ha. Tror visserligen inte att avgassystemet får läcka alls.

Domkraftsfästena sitter ju i tröskeln som är väl bärande så den får inte vara rostig.

Du måste nog åtgärda alla felen innan besiktningen.

Allting tar sin tid...
Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
BMW Williams FW23 1:24
Han kommer att säga att det blir ombesiktning på denna bil. Ingen ide du åker in!! OM domkraften gick igenom vid fästena (där är det förstärkt) så är det nog dags att fixa och dona innan besikning. Balkarna behöver nog en genomgång innan besikning. B-mannen brukar inte vara "försiktig vid kontroll av balkarna. Kolla på forumet om det finns någon villig själ som bor i närheten av dig som vill hjälpa till. Bussningar kan du byta själv.

//Coasthunter

Länk
fe
27
fendinge
528i -86
Fyfan, det blir en del skruvande då för min del alltså :p
jävla bil hehe, Jaja..jag har ju haft ett roligt år med henne så man kanske ska kosta på henne lite på nåt sätt...får ta det lugnt med alla andra utgifter.

Angående bakvagnsbussningarna..vore förjävligt skönt att byta dom, men är det inte pisssvårt o få bort den gamla skiten? jag har iallf hört nåt sånt..eller om det va monteringen av dom nya som va svåra...eller kanske både och?

Näh nu måste jag ut o riva lite i bilen på nåt sätt o se om det enns går att svetsa vid domkraftsfästet utan att alla kablarna brinner upp

Det finns ett mektips om hur man byter dem. Att ta bort den gamla är inte så svårt men mycket jobbigt. Att få dit den nya är besvärligare, jag bytte en av mina och då användes bla spett för att få dit den nya....

Allting tar sin tid...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag besiktade min E30:a med dåliga bakvagnsbussningar (silentblock) i flera år utan att dom sa något...

//Erik//
fe
27
fendinge
528i -86
Ojdå, låter som att man får ta till precisionsverktygen för o fixa nya bussningar =)
Men jag tar nog o gör så att jag beställer en tid för besiktning & sen jobbar jag på så mycket det bara går för o hinna med tiden...jag känner mig själv o har jag ingen tid o passa så kan jag gå o dra ut på sakerna hur länge som helst.. o bussningarna (jag antar att det är dom som är slut) är rätt akuta...inge kul alls o köra som det är nu när det klonkar till där bak lite då & då, man skämms ju över sin "fina" bil då
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Besiktigade min 530 me blankt papper igår och passade på att fråga om BMW:s bakvagnsbussningar.
Besikningsteknikern menade att det inte gjorde något om de var dåliga (mina är på g att bytas, därav min nyfikenhet), eftersom bilen ändå inte blev trafikfarlig.

Har dock fått tvåor på detta förut på andra BMW, på vissa har helkassa passerat utan notis. Självklart också en bedömningssak
För min del får det dock GÄRNA bli tvåor på detta så kanske vi kan utrota denna hemska BMW-sjuka :)

...BMWLundqvist....
rsarits
Jag besiktade min 518 med bussningar som var fullständigt slut och det var inga problem.

Hunter: Om man lägger de nya i frysen och smörjer dem med diskmedel innan montering så glider de lätt på plats, se mitt mektips här på BMWPower

Micke
Jag bestiktigde idag med riktigt dåliga casterstag, sprucken framlykta(lagad med eltejp) och handbromsen tog bara på en sidan. Fick bara en notis på lyktan. Jag är en glad man idag.....:o) Okej jag ska laga felen som jag vet om ändå, men när man studerar är det inte alltid ekonomin håller med.....Besiktiningsmannen gillade nog BMW....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Åk du in och prova besiktiga vagnen....det kan ju inte annat än gå åt h*****e ;)

Skämt och sido,om du ska fixa alla tänkbara o otänkbara fel innan bes på en så gammal bil så får du inte göra annat än o ligga i garaget o svära.

Det JAG skulle fixat innan besiktningen på din vagn vore väl att försöka få avgassystemet tätt,resten får du i alla fall reda på när bes. mannen gjort sitt..Brukar kunna vara en del oväntade fel som han upptäcker hur som helst.

Lycka till!

Mvh Janne.
rsartis: Den hoppade inte direkt på plats trots att jag gjort som det stod i mektipset, det krävdes lite våld med kätting och spett.

Allting tar sin tid...
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Låt bli rosten tills du får anmärkning. Avgassystemet måste vara tätt!
fe
27
fendinge
528i -86
tack, det låter som att jag kan ta det lugnt med bussningarna ett tag till alltså, men jag ska nog slänga iväg en beställning på nya sånna nu iallf så att man har det gjort.

har beställt tid nu så jag har iallf en deadline att arbeta efter & då blir det saker uträttade =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.