AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
506

Hur skall jag göra, bilen var skruvad

Vid leverans upptäcktes att bilen var skruvad, säljaren (bilfirman) erbjuder mig antingen en annan bil eller prissänkning jag får välja själv.
Hur mycket skall jag ha i rabatt?
540 -99 IAT hade 12800 på mätaren men hade gått 15600 i övrigt mycket fin, hur många procent bör jag ha på priset.
Jag får ett års garanti
Bilen har fin historik en äldre man som ägare tills han dog, sedan har bilen stått i dödsbo och det är där någon har kört o skruvat mätaren.
10% ?
20% ?
BMW stämplar upp en ny servicebok med den riktiga mätarställningen och byter alla instrument o samt ställer allt på den riktiga mätarställningen.

Mycke vill ha mer...
OBS!!!!!!

Gäller inte min bil här på forumet

(VI har köpt en till)

Mycke vill ha mer...
Satsa på en REJÄL prissänkning...3000 mil e ju inte SÅ mycket.Du får verka duktigt förbannad o missnöjd o hota både me de ena o de andra så går de nog vägen...Tycker personligen att om bilen e i toppskick trots att den var skruvad att du ska behålla den i så fall.Men lite plåster på såren ska du ha...20% kanske e lite o ta i,de e väl typ 30-40 lax på dem bilen,men en 15-20 tycker ja nog att du ska ha,men sen beror de ju på vilket pris du köpt den för oxå,har du betalat en bit över 200" ska du ha mer...Detta e då min åsikt i vart fall...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om du tittar på prisbilderna för 540iAT med mätarställning 12500 resp. 16000 mil så får du en indikation på realistisk prissänkning.

Andra alternativet är att göra en kalkyl enligt följande modell (obs: fiktiva siffror); nypris 500.000 kr, värde 4 år senare och 14.000 mil ca 225.000 kr, dvs ca 20 kr/mil i värdetapp. Detta ger då 20 kr/mil gånger 3.000 mil = 60.000 kr. Men 60.000 låter högt då det knappast är den skillnaden i marknadspris för bilar med 13.000 resp. 16.000 mil på mätaren.
Hur fick du reda på att den var skruvad?
Köpte du den av BMW? Om de nu sålde en bil till dig med garanterad mätarställning och du kom på att den var skruvad så snackar vi ju inte om några 10-20%. Det är ju precisi sånt vi här inne på forumet är upprörda av, fusk med mätarställningen på BMW.
Det är ju bedrägeri helt klart.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör dig av med de emotionella bindningarna till bilen och be om en annan bil, upptäcker du skit nu så lär det inte komam ensamt senare är min rekommenadtion.
Mvh
Asken
BMW i tyskland kollade den först o allt var ok sedan upptäckte BMW i Sverige att den var skruvad när vi skulle ställa om halvljusautomatiken...

Mycke vill ha mer...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Asken att ett "fusk" kan betyda fler längre fram...

Om du trots allt väljer att behålla bilen så tror jag nog att 20kr/milen som någon räknar på ovan är lite för mycket eftersom han utgår från nypriset och det är ju inte direkt en linjär kurva men åtminstonde hälften eller lite till är nog rimligt, dvs ca. 30' kr.

Kör du några tusen mil med den och vill sälja så är det ju lättare att sälja en med 15-16' mil än en med 18-19' mil. Tänker du däremot ha den under en längre tid så kanske inte detta spelar så stor roll.

BMWCS #5157
Länk
Var köpte du bilen???

Anders

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
Hej!

20 kr/mil är helt uppåt väggarna för mycket. Exempelvis värderar Teknikens Värld övermil till 2,75 kr/mil, kan ev. vara lite mer på en bil med mycket högt inköpspris. kanske runt en femma, men 20 kr är för högt tycker jag.
frågan är ju hur LKM-mätaren funkar, vilket har diskuterats på forumet tidigare. om LKM-mätaren står still till den riktiga mätaren är ikapp kilometermässigt kan bilen ha varit skruvad på 5000 mil, vilket innebär att den gått 10000 mil mer.
om den inte funkar så kan det vara någon som skruvat den innan en service, exempelvis för att de har kört längre än leasingbolaget tillåter.
hur som helst har någon lurats. att inte BMW i Tyskland upptäckte det får väl sägas vara minst sagt uppseendeväckande! det är ju inte direkt svårt att hitta mätarställningen. troligare är väl att säljaren har manipulerat dokumentet på något sätt, det är ju inte speciellt svårt.
luktar illa, jag skulle lämna tillbaks. om de inte kan lämna 110 %-iga garantier samt återbetala 10-20000 kr i reda pengar. mer än så får du inte tillbaka.

mvh Johan
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
3000 tusen mil kan vara mycket om dom glömde serva den under den tiden.Hur ser service boken ut?
OBS! jag förutsatte att du köpte den via mellanhand, men om du köpte den direkt från BMW i Tyskland och de fuskade på något sätt vill vi gärna veta vilken firma det gäller....

mvh Johan
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Lämna tillbaka. Tveklöst.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tänk så här då: Hur lätt kommer det bli att sälja denna bil med en skruvad mätare? Jag skulle nog ha tänkt både en och två gånger innan jag behöll den...
Lycka till,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Lämna tillbaks, personligen skulle jag bara gå och fundera om det är något annat som fuskats med på bilen..

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min bil var skruvad 5000 mil när jag köpte den, visserligen upplyste säljaren om det direkt, men eftersom skicket och priset var bra köpte jag bilen, och efter två år har jag inte ångrat mig.

BMW CS #5206
Så här gick det till:
Äldre man äger bilen mannen gick bort (till himlen) bilen ställdes hos släkting som är bilhandlare men döds boet tog tillbaka den (efter ett år)för en snabbbare försäljing till lägre pris vi köper via Europabil BMW Tyskland kollar miltalet mot sista service o det stämmer så den anses ok sedan utäcker BMW Svberige fusket när de skall fixa halvljusautomatiken.
Bilhandlarsläktingen är den som är misstänkt....

Men vi tar den:

Mätaren kommer inte att vara skruvad, BMW byter både ljusmodul o lcdinstrumentet (instrumentpanelen).
Ställer miltalen på ärliga milen på båda ställen...
Samt papper på hur allt gått till o rätt siffror o nyservicebok i ordning med BMW stämplar av BMW verkstaden som skött bilen i Tyskland
Betalas av säljaren.
Dessutom får jag en insp 1
Samt nya sommar däck av säljaren.
Värde 10-15000

Så vi behåller bilen för den e' så go ;-)

Det var Europabil som sålde den till oss och de har hanterat detta mycket proffesionellt de gjorde allt vi bad om och ingen skugga skall falla på dem.....

Mycke vill ha mer...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du personligen varit i kontakt med säljaren i tyskland? Det låter minst sagt annorlunda säger min magkänsla men jag kan ha fel:) Huvudsaken är att du är nöjd och känenr att du gjort en god affär!
Mvh
Asken
Hmmm....Sålde du inte dig lite väl billigt nu...Jaja...15-20 i handen samt nya sulor o en fri service låter väl mer rimligt(ja antar att du gett en bit över 200")...Men huvudsaken e ju att du känner att du gör rätt....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vitsen att skruva en bil 3000 mil verkar lite döfött då prisskillnaden på de milen inte är så stor att det egentligen lönar sig. Tycker det låter lite knepigt, men är alla nöjda och belåtna så är det ju frid och fröjd. Det är ju ändå skick och funktion som räknas, det är ju inte säkert att en bil som rullt 3000 mil mindre är bättre än en som rullat 3000 mil mera.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.