AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
596

BSR Trimchips 750i E32

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Skrev och frågade om BSR Trimchips till min 750i E32 och fick som svar att det skulle öka effekten med 8%, till 324 hk och vridmomentet till 504 NM. Jag tycker att detta låter väldigt mycket för bara chippen. Hur mycket kan man egentligen räkna på att det ger? Blir det någon märkbar skillnad? Det blir väl inte mycket mer än 10 hk, alltså ca 310 hk med chiptrimningen?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Detta var enligt dem om man kör med 98 oktan bensin! 12% Förändring i vridet låter också mycket. Bensinförbrukningen, om den skulle gå ner något så skulle man bara se det som ett plus. Blir den mycket högre, även i fall man inte gasar, bara ligger lugnt i 100 km/h? Man tycker inte att den lilla skillnaden i bränsleförbrukningen och kraft kan kännas av.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har för ett par år sedan ringt runt till ett flertal försäljare av trimchip och hört mig för om vilka effektökningar man skulle förvänta sig av deras produkter. (En av dessa var BSR). Jag frågade om man kunde få någon typ av "garanti" på deras effektuppgivelse. Jag erbjöd mig att köpa ett chip och sedan låta effektprova bilen, höll inte chippet för vad de lovat skulle de låta mig häva köpet. Ingen jag pratade med vågade lämna någon sådan garanti...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Tyvärr verkar det vara mycket bluff med chipsttrimmning av ej överladdade motorer. Att få ner sin förbrukning i 750i:n hade ju inte skadat, men mer effekt anser jag mig inte behöva.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
jag har funderat på vad ett system typ haltech eller autronic (stavning) skulle ge om man mappade in det ordentligt borde ju kunna göra en del iaf.
någon som prövat?

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nej, det är lite tråkigt att man inte riktigt vet hur mycket hk det kan ge. Chiptrimning verkar bara vara något som man gör, man får hoppas på att känna av något i alla fall. Själv kommer jag nog att räkna med max 10 hk med filterna för att inte överdriva något. 310 hk borde man kunna vara säker på, med BSR chippen. Jag har hört att de ska vara väldigt bra.

//Schnitzer
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
De bromsar ju sina produkter själva på BSR så om inte 324 hk stämmer så har de ju medvetet lagt på effekten för att lura kunden. Vilket inte är troligt. Men hur stor del av effektökningen som kommer av att man kör på 98 oktan är en annan sak.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det var ASP i Karlskoga som sa att det skulle ge 24 hk med filter inräknat. Jag ringde sedan till BSR som tillverkar chippen och de sa ca 12 hk med filterna. Det låter i alla fall inte överdrivet. Skulle det ge mer så skulle man inte bli besviken, men han sa att man inte vågar lova för mycket heller.

//Schnitzer
Om du skall satsa på chip så tror jag nog att du ska satsa på just BSR ,för dom satsar jäkligt hårt på just den biten.Det finns alltid företag som sätter fina siffror på pappret men inte kan stå för dom.
Men jag tror i alla fall att BSR har rätt så realistiska siffror.
Hej igen!
Är lite skeptisk till chip på sugmotorer.tycker att det ger så pass mycket mer på turbomotorer,men det skadar kanske inte att prova.
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Alpina B12 lämnar 350hp.
Med chips skulle man alltså göra halva deras jobb,,,,
Ne tror inte det.
Pa
21
Pacific
735iA -91
Kan man få något problem med att chippa?
Ex. svarar inte direkt vid snabba gaspådrag.
Har en svart box i min bil som jag tror det står BSR på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.