AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
389

dump + lambda ?

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Har hört att det kan bli problem med dumpventil+lambda i en turbobil, stämmer detta?
Det har någott med mängden luft som ställer till det, väll?

"Live fast, die old"
-från Volvoreklamen
Tjena.

Det där beror lite på om du kör med en öppen eller återcirkulerande dump..
Om du använder en öppen dump så kastar du ju ut en massa luft som mängdmätaren registrerat... och det blir felaktiga värden eftersom bilen kommer gå fett.
Använder du däremot en återcirkulerande dump (bypass-ventil) så leder du tillbaka luften igen. Ingen särkilt ingående förklaring men du kanske hajar vad jag menar ändå ;)

det är tur att jag är som jag är, eftersom jag inte är som jag ska!
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Men det går ju inte ihop.
Vet vissa som kör med bilar med lambda och dumpventil som pyser allt annat än diskret...
Och varför vill man att det ska pysa?
Går bilen snabbare då?
Eller är det fränt att åka på stan och låta som alla fjortisraggarna i sina 9000T som åker och pyser överallt.
Vissa tycker väl det, jag tycker det mest är pinsamt..

Men, hur som helst, det är LMM:en som knasar till det hela som jag sa tidigare...

Rätt logiskt, eller hur;
Först suger du ju in en viss mängd luft genom LMM:en, dumpas sedan en del av denna luft ut så motsvarar det ju inte den mängd som styrenheten tror att det fortfarande är, och skickar ut soppa för. Och bilen går fett, förvisso bara just när man växlar eller släpper av helt på gasen. Men ändå.

DÄREMOT, om man kör med ett riktigt sprut som endast går efter MAP-sensor, så kan man ju hiva LMM:en åt fanders och då åka och pysa och kvittra så mycket man bara orkar utan att det spelar nån roll.

Det där med dump missförstås rätt ofta oxå... Kärt barn har många namn ;)

Men ska det bli riktigt rätt så kan man se det såhär:

Bypass betyder ju typ vidareleda, och det är denna typ av "dump/avlastnings"-ventil som sitter på bla Audi mfl.
Den återcirkulerar övertrycket istället för att bara släppa det rakt ut.

En dumpventil i den bemärkelse de flesta brukar mena är en ventil som ju bara dumpar luften rakt ut i motorrummet, ofta monterar folk dessa för att få ett fränt ljud och dom tror att bilen blir snabbare och får kortare spooluptid osv, men i själva verket brukar effekten bli den rakt motsatta och bilen går sämre.

Fast det är klart att dom som säljer dom där skitfeta kromade och eloxerade tribppelkolvsventilerna för 2995:- aldrig skulle medge att en sån aldrig är lika snabb som en membranstryd ventil från bosch (i plast), som dessutom kostar knappa 500:- ;)
Men den räcker ju iofs inte om man ska ladda mer än 2 bar heller så... hehe. ;)

det är tur att jag är som jag är, eftersom jag inte är som jag ska!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Tror nog till och med att Bosch ventilen kostar knappt 400:- på Saab.....

//Jesper
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
jasså...

"Live fast, die old"
-från Volvoreklamen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.