|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en M5 3.8 -92 med en dålig EDC-stötdämpare fram. Tänkte i så fall byta ut stötdämparna till vanlig modell. Är det svårt att byta stötdämparna på den där? Är det något som måste "pluggas"? Kan någon rekommendera något märke, och ungefär vad det kostar.. | |
|
EDC-dämparna är en sluten enhet som inte går att ta isär. I alla fall är det inte meningen! Skall du byta till vanliga insatsdämpare måste du förmodligen köpa fjäderben från en M5 3,6 och sätta dit. Möjligen kan andra fjäderben också passa. Detta vet jag inget om! Skall du ha EDC:n kvar bak skulle jag gissa att du får någon form av felsignal i instrumentpanelen att framdämparna inte fungerar! Kanske skulle du i stället kunna sätta dit ett motstånd för att simulera dämparna!? Ett alternativ är att köpa begagnade EDC-dämpare på skrot eller BMWPower. Det bästa är nog att byta alla fyra dämparna och ta bort hela EDC-systemet. Koni eller Bilstein är populära. Nackdelen då är att du samtidigt blir av med nivåregleringen. Det spelar nog inte så stor roll om du sällan kör med tung last och i så fall vid dom tillfällena inte kör fortare än 150-170 km/h. Hur du "pluggar" nivåregleringe så att det inte går sönder hittar du på ett flertal ställen på nätet! Per L |
|
|
är det packboxen som läcker? isåfall kan det avhjälpas med en flaska omega 917 som hälls i behållaren för edc:n/nivåregleringen, på så sätt tätar du den trasiga packboxen/tätningen om det inte är för stor skada, vet att frilansare micke olsson testade att hälla i omega till nivåregleringssystemet på sin 530 touring, det blev tätt (enligt han) Omegas olika mirakelmedel finns att läsa om på Länk Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Tanken är att byta stötdämpare runt om och då satsa på typ Bilstein/Koni, men hittar jag en begagnad EDC-dämpare är det ett alternativ. Sitter det förresten nivåreglering på alla M5 med EDC? Är det i så fall inbyggt i samma system? Ingen som har bytt till vanliga stötdämpare runt om som kan berätta hur operationen går till väga? Tack på förhand.. |
|
|
Nivåregleringen bak och EDC:n är två helt olika system! Nivåregleringen är ett hydrauliskt system med olja under tryck som "håller emot" när bakänden vill sjunka ihop vid last. Oljan leds in i bakre stötdämparna. Oljan och trycket kommer från samma system som servostyrningen. Läcker detta system kan man alltså fylla på mer "styrservo"-olja! EDC:n är ett elektromekaniskt system där det sitter två elektromekaniska ventiler på varje fjäderben. Dessa ställer in dämpningen i mjuk, normal och hård dämpning. I styrkretsen sitter en styrdator, tre accelerationsmätare som mäter hur mycket man bromsar och accelererar samt hur gropig vägen är vid fram och bakhjulen. Dessutom finns en styrsensor som mäter hur fort (?!) och hur mycket man styr. Och ja det sitter nivåreglering på alla M5 med EDC och utan EDC (3,6 liters). Skälet är att med dom breda bakdäcken så överbelastas bakdäckenas insida om man kör fort med tung last. I instruktionsboken till min M5 -95 stod att med defekt nivåreglering så får man inte åka fortare än 170 km/h. Sök på nätet så hittar du flera inlägg om detta byte. du hittar tom namnet på en firma i Jönköping som har gjort bytet till vanliga dämpare. Hittar du det inte så har jag namnet någonstans i min dator. Hör av dig så letar jag reda på det! Per L |
|
|
OK, nu känns det som om man har lite bättre koll på det där, tack Per L! Sitter och söker för fullt nu, men hittar inte den där firman. Ska fortsätta söka, men hittar du namnet vore jag väldigt tacksam! |
|
|
Bengan skrev så här på BMWPower för ett bra tag sedan: Ursäkta att det tog lite tid. Vi har nu i alla fall fått ett svar av K.A.W. Performance sats med ställbara gula Koni Pris: 8920.00 kr Gewindefahrwerk (ställbart) med ställbaragula Koni Pris: 15866.00 kr Hur man kopplar ur EDC:n visste de inte men de har byggt 5 likadana satser till andra kunder med M5 E34. Mvh Manuel Holenstein MH-GTR Sjöbogatan 14 S-553 33 Jönköping Sweden Tel. +46 36 377314 Fax. +46 36 712624 Mobile. +46 705 508770 Maila Manuel om ni är intresserade // Bengan |
|
|
Priset på satsen verkar okej, men som jag förstår det där passar den bara på M5 utan EDC? Men är det ingen som själv kopplat bort sin EDC och satt ditt Bilstein eller liknande? Eller kan länka till någon beskrivning på nätet, har letat läänge nu men hittar inget =/ |
|
|
När jag tog bort min nivåreglering så köpte jag bilstein och H&R fjädrar + lite annat små krafs.... Delarna var desamma som de som sitter på 535i utan nivåreglering. Du borde således kunna gå till någon skrot och köpa fjäderben etc och sedan sätta tex bilstein dämpare i dessa........ Mvh Patrik |
|
|
Det är nog riktigt att systemet bara passar på bilar utan EDC! EDC framfjäderbenen kan du inte använda! Köp dom från en E34 M5 med 3,6 litersmotor (som inte har EDC) för till dom kan du byta insatsdämparna. Så har du löst det fram! Kanske passar också 535:ans framfjäderben! Jag vet inte för 535 är ju inte lika låg som M5:an Bak löser det sig själv om du köper piratdämpare till en M5 3,6 för dom nya dämparna du får är kompletta (sånär som på nivåregleringen som du får strunta i). Du måste nog kolla väldigt noga (det bästa är koll med någon som gjort det) för BMW har många olika fjädrar, övre fjäderfästen etc så det är inte alldeles säkert att det passar från en M5 3,6 på alla M5 3,8. Det näst bästa är att kolla i BMW:s ETK (reservdels CD-rom). Däremor passar alla dämpare från en M5 3,8 på alla M5 3,8 oavsett årsmodell! Trots att det kan stå instämplat olika nummer på fjäderbenen! Per L |
|
|
Återigen, tack för hjälpen Per! Har mailat Manuel på MH-GTR idag, får se vad han har att säga! Var får man tag på BMWs ETK förresten? Måste vara väldigt bra att ha och kika i.. |
|
|
Den är väldigt bra att kika i! Tex i sådan situation som du sitter i! Det finns ganska ofta sådana till salu här på BMWPower! Annonsera under köpes får du se om det är någon som vill sälja dig en kopia! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.