AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.238

Effektiva automatttvättar med högtryck i Stockholmsområdet

Sida 2 av 2
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Jag håller mig skeptisk till vissa av dessa högtryckstvättar.
För att få bort trafikfilm finns antingen mekanisk bearbetning (svamp i handtvätt och borstar i automattvätt) eller som här starka kemikalier. I dessa tvättar kan pH värdet vara 12-13, medan lut har 14! Det finns lacker som har förstörts och man riskerar i vilket fall att helt ta bort vaxskyddet.

Trycket i vattenstrålarna ligger på mellan 130 och 150 bar, vilket är betydigt mer än de flesta hemmamaskiner. Är bilen kraftigt nedsmutsad med grus och lera hade jag först spolat av lös smuts med vatten med lågt tryck för att undvika en blästringseffekt. Efter det bör man undvika att ha en vinkel nära 90 grader mot lacken (snarare 45 grader).

Jag satsar hellre på en enkel snabbtvätt genom att besöka gör-det-själv-ställen typ "carport". För en tia får man högtryck och är bilen mycket smutsig hjälper en sprayflaska med bilschampolösning (som får verka under vägen dit) eller i värsta fall alkalisk avfettning. Detta räcker bra för en snabbtvätt av min välvaxade bil.
Cribba
Asken ->>

OKQ8 i årsta kan nog läggas till på listan den macken är jag mest nöjd med.... värt att testas !

Såg igår att Statoil i Fullersta (huddinge) har börjat med "lyxprogram" för ca 150 kr. nån som testat de?

Vilken avfettning är bäst innan man kör in bilen? den man kan köpa inne på macken eller den man kan köpa polett till?

Mvh Christian

Min förra bil Länk
Asken: Du får mig att vilja åka en sväng förbi Statoil BJ-gatan .. bodde 100m därifrån men automattvätt fanns inte på kartan så jag ignorerade och handtvättade hos en kompis i Bromma Kyrkby istället ;)

Det kanske blir bra efter 70 mil från södern och upp till helgen ... ska faktiskt kolla. Har de något program som du inte kollat, typ för-för avfettning, extra lång spolning och 25 småtomtar med hårtorkar som springer runt och torkar där det är lite svårare att komma åt ;)

CoolblueM3Coupe:

Grattis till den 1:priset i malmö träffen:))Asken berättade....

Då förstår du säkert att ribban har höjts till min 90% puts....

Då det efterlyser kan nog bara nisse fixa finns en bra nisse i bromma i närheten av flygplatsen. Om du åker förbi flyget och mot k-routa som finns det en seat handlare där om kring tror att det ligger en mkt bra nisse tvätt där. I annat fall vet jag en bra nisse som finns i kista kan varmnt rekomendera.
ursäkta stavning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.