|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Asken (AutoPower) |
Vem har inte känt avskräck för repande automattvättsborstar? Jag har t o m själv enstaka gånger åkt in i sådana. No more sedan länge dock... De flesta högtryckstvättarna är dock nuförtiden påväg att bytas mot dessa nya mjuka polerborsten. Tyvärr repar även de. Fick tips om ett företag, Conlib som säljer en tvåkomponentskemikalie via ÅF till utvalda mackar utrustade med enbart högtrycksautomat. Detta fungerar verkligen bra jag har själv provat och nu knutit ihop påsen varför Statoil Birger Jarlsgatan(Roslagstull) har så bra automattvätt. Följande 4 mackar i Stockholmsområdet har dessa kemikalier. Q8 Vreten, Hemvärnsgatan. Statoil Täby kyrkby. Statoil Birger Jarlsgatan. OK Q8 Upplandsväsby. Trots att automattvätt inte är att rekommendera kan det faktiskt av rent praktiska tidsbristsskäl vara användbart mellan handtvättarna på ett så skonsamt sätt som möjligt. Prova själva och se om Ni blir nöjda. Mvh Asken |
|
Tack för tipset, Täby kyrkby tvätten är ju runt hörnet! Vet du om den har skenor och annat på golvet, då min bil är en aning låg,(statoil solna funkar precis, med de större vinterdäcken)? |
|
Asken (AutoPower) |
Ta med ett måttband och åk och mät eller höj bilen:) Asken |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fasiken också!!! de gamla plastborstarna som piskade upp glansen på bilen så fint :)) ///MVH Hasso Länk |
| Att höja hade varit ett bra alternativ om det nu inte hade kostat en hel del... Vi kan ju säga som så att den köptes med den här höjden och det kändes ju bra när man provkörde och så, men sen när man haft den ett tag så märker man det opraktiska i det hela. Ändå är den inte toklåg utan kanske en 30 ev. 40mm lägre än orig. | |
|
Jag har inte vågat prova dessa nya mjuka polerborsten, men hört att de skulle vara lika skonsamma som handtvätt. Men så är det alltså inte? Tvättade utomhus för hand i nollgradigt väder i söndags *brrr* :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Även i mjukborstarna kan det ju fastna smuts, ungefär som att använda svampen många gånger. | |
|
Har kört min i "nya borstar"-tvätt några gånger i vinter (Statoil Åkersberga). Har klarat mig från repor vad jag kan se. Dom använder Lahegas kem-produkter vilket bådar för ett bra resultat. Trots det så undviker den tvätten under sommarn då det är mycket billigare o roligare att göra det själv. |
|
|
Jag gillar Shells Reflex tvättar men enbart högtryck ser udda ut som en liten travers med en C formad båge på som far runt bilen men jämfört med många "högtyrckstrimmade borsttvättar" är resultatet betydligt mycket bättre , som vinter tvätt ett klart bra latmans alternativ till 5 minuters högtrycks avspolning ( det kan ju vara kallt ute....) Funkar extra bra om man har nyvaxad eller lackskyddad bil. Firma bilen från Rüsselheim går ofta hårt i borsttvättar och där gäller ju gamla fina plast borstare dom larviga sämskinnsflärparna på Statoil duger inte mycket till på vinter skitig bil... |
|
|
oftast så är det inte borstarna som repar bilen utan smuts som ligger på bilen o bortstarna som gör det , jag har några vänner som jobbar på olika macker o när jag ska tvätta bilen hos de så ber jag de köra tvätten en gång utan att nån bil står i den så att borstarna blir så rena från smuts som möjligt har funkat hittils , men ändå längtar man efte litte värme så att man kan tvätta sin ögonsten under flera timmar :) Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
| Den absolut bästa automattvätt jag har prövat är den på Shell Lidingö.Med ett effektivare rengöringsmedel (säljer du Asken?) skulle den bli ännu bättre. Värt att testa. | |
|
Hubbe325: Dina farhågor om att fastna väcker gamla minnen till liv ;-). Ägde en våldsamt sänkt och trimmad 205 GTI för ett par år sedan. Fick för mig att köra in i en automat tvätt för en gångs skull. In kom jag, men tyckte att jag hörde något konstigt ljud fast ekot i en trång tvätthall av plåt framkallat av en i princip helt odämpad motor gjorde ljudreferensen något diffus. Steg ur bilen och insåg vad ljudet kom ifrån,,,,,,,,,,man kan väl lugnt säga att expediten på macken höll på att skratta på sig när han med hjälp av en garagedomkraft och 4 personer hjälpte mig att LYFTA av bilen från mittplåten i tvätten. |
|
|
Shell-tvätten i Kista är bra också (högtryck). Enda nackdelen är att man får passa sig när man kör in i 'spåret' i hallen med vänsterdäcket... har man lite för breda fälgar kan man sabba fälgen, vilket undertecknad lyckades göra när jag ägde 323'an. Därför kommer jag inte på tanken att tvätta i sådan automattvätt med nuvarande bil. *Best Man Wins* ________________ Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
Asken (AutoPower) |
Player: Nej jag säljer inte är bara noga med bilen. Har Shell Lidingö skenor på golvet? Deras reflextvättar jag provat har haft det. Båda: Alla shelltvättar jag provat(Ulvsunda, Vällingby, Jakobsberg, Ropsten) har dessa hemska skenor i golvet därför undviker jag Shell! De av mig överstnämnda har mig veterligt fritt från skenor. Ska prova Q8 vreten nästa vecka för att se hur den är. S-oil Birger Jarlsgatan vet jag redan är suverän. |
| Tvättewn på lidingö är en gammal rackare med stor U-båge. Rikligt med kem änvänds samt rikligt med vatten. Tror ej att det är några skenor. Menar du skenor för bilen eller skenor som tvättbågen löper i? | |
|
Player: Asken och jag menar skenorna i golvet som man kör däcket i. *Best Man Wins* ________________ Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Inom parentes: Mindes att det faktiskt står en varningstext längst ned på skylten innan man kör in i tvätten, att man ska vara aktsam om man har en fälgbredd som överstiger ett visst mått. *Best Man Wins* ________________ Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
| Isf. Inga skenor! | |
| Den Shellmack jag menar är den som ligger vid järnvägsövergången efter AGA. | |
Asken (AutoPower) |
Nu har jag provat OKQ8 vreten. Med förtvätt plus högtryckstvätt för 100kr blev bilen riktigt ren och fin efter bankörnignen i helgen. Helt klart är att den typen av tvätt med fasta och många munstycken är den typ av högtryckstvätt som får bilen ren samt kemikalierna ovan löser den tråkiga trafikfilmen. Fälgarna hade väl inte blivit helt hundra om det inte var för Turtle Fälgrengöringen före:) Alltså Statoil birger Jarlsgatans början respektive OKQ8 Vreten, Hemvärnsgatan är Askenprovade och Askenmärkta:)) Mvh Asken |
ferraripeter |
Vänta till sommaren,då kommer problemen igen med högtryckstvättarna,dom kan aldrig tvätta av den feta vägfilmen,det dom lägger på bilarna nu för att nå det resultatet utan mekaniskt beröring,är syrabaserat,jag vet är i branchen,så mitt tips är vanliga gds annläggningar med avhärdat vatten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.