|
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar! Igår råkade jag ut för en liten sak, hade ca 5 mil hem och inte så mycket soppa i tanken, var tvungen att stanna och tanka efter vägen, klockan var då rätt så mycket och mackarna hade stängt var då tvungen att slänga i för en 100:ing, oturligt nog verkade det som att "98" automaten var ut funktion, så det fick bli 95..hade inget annat alternativ. Va händer, är det skadligt att kör 95 eller går det? Mvh /// Clyzzon Länk | |
|
Läs instruktionsboken vet ja.. Det lär inte hända något, möjligtvis en liten effektsänka som är så liten att du inte ens märker den. Sök inlägg om ämnet. |
|
|
Det är ingen fara men maxa den inte med 95 oktan för säkerhetsskull. BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
Precis, och tanka i 98oktan så fort du kan och fyll då tanken så är det ingen fara alls. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Det är ingen fara! Motorn anpassar sig automatiskt till det lägre oktantalet och reglerar ner tändningen. Det som händer är att du får lite lägre effekt samtidigt som bensinförbrukningen ökar något. Så fort du tankar med högre oktantal igen kommer motorn att anpassa sig för det högre oktantalet igen.... Däremot skall du undvika att tanka lägre oktantal än 95 (ex 91 oktan som finns i vissa länder) om du åker utomlands! Motorn kan inte reglera ner tändningen hur mycket som helst och kör man med allt för lågt oktantal kan de spikningar som uppstår orsaka motorskador. Allt detta finns säkert beskrivet i din instruktionsbok. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för alla svar, då behöver ja inte oroa mig allt för mycket då, nej det som fick mig orolig var att det luktade lite bensin imorse efter att ja startat den.. Men de kan juh vara nå´n bensinslang som fått några år på nacken, men men..sånt som hör till! Nej, nu ska ja ner å tanka fullt.. Mvh /// Clyzzon Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.