AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.491

Alpina B10 på Sportbilscenter Malmö - VARNING!

Sida 1 av 2
Hej allesammans!!

Snackade med en polare häromveckan om Alpinas bilar och han hade nyligen renoverat motorn på Alpina B10:an som Sprotbilscenter i Malmö annonserar ut.

De hade tydligen varit hos en annan mekaniker först om inte fått rätt på den och planat blocket vilket tydligen är absolut förbjudet på de motorerna, höjer kompet och ställer till det med med tändning och lite annat tydligen..

Bilen hade tydligen gått väldigt varm och förmodligen under ganska lång tid då topplockspackningen av plåt hade pulveriserat av värmen.. Polaren tyckte att jag skall hålla mig ifrån den bilen..

ga
126
gassa
bmw 635csi -84
vad är det för en motor i den???

//henrik
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
3.5 liter med dubbel-turbo. Dyrt att repa.

jimpa
Det är en 4.6 liters V8, en E39 touring.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Aj fan, trodde du menade en E-34!

jimpa
E34 finns med samma motor, helt underbar bil!

Provade en sådan på Jarls utanför Hbg men den hade något elektriskt knas med mätarna och var smälld vänster fram samt drog lite dåligt på höga varv. Sedan knackade den konstigt från motorrummet om man belastade den på hög växel/låga varv, precis som om avgaserna hade problem med att komma ut.. Jag undrar om kattarna är friska på den bilen..
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
AlpinaJimpa: Alpina B10 i E34 har inte turbo. Den har sugmotor på 254 hk. Den modellen med dubbeltubo och 360 hk heter Alpina B10 BiTurbo.
E34:an med V8 heter och om jag minns rätt finns den i två versioner B10 V8s (354 hk), B10 V8 (315 hk).

Hade inte 3,5liters sexan 254 hk?
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jag menade 6:orna alltså, vem har uppgett annat än 254 hk i B10 3,5?
sweanders: Det låter som att den Alpina du provade spikade. Är toppen omfräst med höjd kompression som följd är det stor risk för spikningar. Detta är direkt livsfarligt för en motor!

Flåklypa:

Det är två olika bilar jag pratar om.. Skumt om båda har haft brända motorer..

Men de kunde snacka på Jarls iaf.. Mycket bilsnackarhistorier som givetvis var helt otroligt sanna.. Bussar som råkat backa på bilar under uppkörning i bussen, änka som ägde E34:an och de var tvugna att gå ur rummet för att ringa henne och ta reda på pris samt att det var bäst om jag bestämde mig fort eftersom det skulle komma ner folk från Stockholm och kolla på bilen under eftermiddagen...

Det var för nästan två månader sedan och bilen är inte såld ännu...

Jag har aldrig varit där förr och har hört en massa positivt om dem men blev ganska säker på att jag aldrig skall handla bil av dem..
Glecar
HALLÅ!!!
Nån som vet nåt om blinkande felkoder på B10 Biturbo? !!!!!!!

Glecar
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Vet att den heter B10 biturbo, men eftersom han nämnde pulveriserad plåtpackning antog jag att han menade biturbon. E-34an finns inte med V8. De heter väl B10 och B10 biturbo? Rätta mig om jag har fel.

jimpa
jimpa:

Du har fel. :)

E34:an finns med V8.. Bra alternativ till 540 E34 eller M5 E34..
Turbo ace
alpinajimpa??????????
kolla här Länk
så förstår du
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Visst finns de, men de är banne mig inte vanliga. Byggdes det runt 100 st E34 med V8? Det är något sådant.

4.0:orna gick väll till Japan nästan varenda en?

Det måste vara kalasfina bilar i alla fall. Skulle absolut inte tacka nej till en 4.6:a. :) :)
E-34 B10 4,0 finns 49 st tillverkades mellan apr -93 och aug -95
och B10 4,6 finns 46 st tillverkades mellan mars-94 och apr -96

Mvh M///
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Å fan, då tackar jag för rättelsen! Coolt, hade ingen aning om att de fanns!

jimpa
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
det finns en 4.0 och en 4.6 till salu på mobile.de nu. Bägge E-34. Djävulskt fränt. Fan, en 4.6 vill jag ha...

jimpa
Länk

4,0... Nr:43
Finns i Söderköping,, ca: 2 mil söder om Norrköping.
Denna bil är i ett väldigt fint skick.
Vet inte om han har den kvar, då jag såg att han annonserade bilen för ca: 1 år sedan.

Micke.. Länk
En bekant till mig har en mörkblå E34 4.0 automat, Helsingborg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.