|
|
|
|---|---|
|
Min första post här och det är ganska trista nyheter... :-( När jag kom tillbaka till pendlarparkeingen på Svågertorp idag fann jag BMW:n med smashad windruta, krossad passagerarruta och ingen bilstereo. Så bra nytta har man av ett svindyrt larm och att man har bilstereofronten i fickan... De snodde dessutom instruktionsböcker och servicebok som var fullstämplad. Jag köpte bilen på Påarps bilföräljning för ett par månader sedan och den har gått kanonbra. Köpte den för 79.000:- efter att ha prutat ner den från 84.000:-. Fullsmetad med utrustning och i kanonbra skick, men vad är servicehistoriken värd egentligen? Skall snacka med Folksam imorgon och höra vad de har att säga... Bilen kommer att vara omöjlig att bli av med utan servicehistorik, men bryr sig försäkringsbolagen om det? MVH Anders | |
|
Be pååarp kontakta förre ägarens historik går aaltid att spåra upp och kompletteringsstämpla med lite jobb men du lär inte få betalat av bolaget för det. Asken |
|
|
Hej Anders och välkommen till BMWPower! Beklagar det inträffade och förundras över att de FORTFARANDE inte skärpt bevakningen ute vid svågertorp! Pinsamt dåligt av parkeringsbolaget!!! Dokumentation är värd mycket pengar. Därför säger jag det igen: förvara ALDRIG servicebok, kvitton etc i bilen!!! Ha prylarna hemma i en pärm, eller allra helst i kassaskåp(kanske lite overkill men ändå) Det är värdedokument och bör behandlas därefter. Att övertyga försäkringsbolaget om dokumentationens värde kan nog dessvärre bli svårt :-/ Förhoppningsvis behåller du din bil länge, och med i takt med att bilen minskar i värde, gör ju dess dokumentation också det. På äldre bilar anser nog många att skicket säger mer än en servicebok! Lycka till med din bil och hoppas att det löser sig! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
wowe |
Hej! Mycket tråkigt det som hänt dig. Jag fick för några år sig min wv wr6 stulen i Danmark när jag bodde där provisoriskt.Och det var sista natten innan jag skulle flytta hem.Då låg min servicebok i handsfacket och jag fick en värdeminskning vid regleringen från försäkringsbolaget med 10000. Så mitt tips förvara aldrig något sådant i bilen eftersom service böcker är heta och lättsålda. Kontakta Anders i påarp där du köpt bilen eller Micke så hjälper dem dig om du förklarar din situation. Jag har köpt 2 st BMW av dem. BMW 4EVER |
|
Av wowe: "Då låg min servicebok i handsfacket och jag fick en värdeminskning vid regleringen från försäkringsbolaget med 10000. Så mitt tips förvara aldrig något sådant i bilen eftersom service böcker är heta och lättsålda." Så vad hände, sänktes premien eller fick du pengar i näven? En möjlighet som jag kom på igår är att jag lagt av böckerna i mitt andra hus, kanske plockade jag ur dem i samband med stereoinstallationen när jag tämde handskfacket.. Får kolla det till helgen.. |
|
|
Serviceboken är utan tvekan ett värdedokument. Har du denna liggande i bilen och den blir stulen vid inbrott så tappar din bil direkt i värde då det är svårare att sälja en bil utan orignalbok. Givetvis så kan man, som det nämns ovan, försöka "återskapa" denna med hjälp av detektivarbete. Blir hela bilen stulen och boken ligger i bilen så har man ingen dokumentation att visa försäkringsbolaget vilket i värsta fall kan resultera i ett avdrag på erättningen. _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
wowe |
Jag fick pengar för bilen men den blev värderad med 10000 kr mindre :( Bilen hittades i en liten dansk sjö total slaktad. BMW 4EVER |
|
Ibland känns det skönt att ha dåligt minne, serviceboken fanns i mitt andra hem.. Åkte dit och rotade igenom grejerna jag plockat ur vid stereoinstallationen.. Får ny vindruta och sidoruta imorgon, får väl ta och sätta i originalstereon så länge. Frågan är om jag inte låter den sitta sedan, trots allt är det bara en pendlarbil och originalaren är nog mindre stöldbegärlig.. Fan att man inte får ha sina grejer i fred... Folksam hanterade det bra iaf, har både hemförsäkring och bilförsäkring hos dem och i och med att jag har ett godkänt larm så blir det ingen självrisk.. Hyrde en liten Yaris idag under tiden BMW'n är på verkstad.. :) |
|
|
Ibland känns det skönt att ha dåligt minne, serviceboken fanns i mitt andra hem.. Åkte dit och rotade igenom grejerna jag plockat ur vid stereoinstallationen.. Får ny vindruta och sidoruta imorgon, får väl ta och sätta i originalstereon så länge. Frågan är om jag inte låter den sitta sedan, trots allt är det bara en pendlarbil och originalaren är nog mindre stöldbegärlig.. Fan att man inte får ha sina grejer i fred... Folksam hanterade det bra iaf, har både hemförsäkring och bilförsäkring hos dem och i och med att jag har ett godkänt larm så blir det ingen självrisk.. Hyrde en liten Yaris idag under tiden BMW'n är på verkstad.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.