AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
591

kapa fjädrarna E30 hur?

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Hej jag undar hur man gör när man kapar fjädrarna på en E30? hur mycket kan man kapa på dom? är det någon som har gjorde det? blir det bra eller måste man köppa nya fjädrar?
hur mycket kan jag inte svara på, beror ju alldeles på fälgstorlek och hur stötigt & jävligt du vill åka... Ett tips dock med att kapa fjädrarna är ju som känt att man tar en slangklämma och "sätter ihop" stumpen som blir av kapningen så du får igen den plana ytan så fjädern stannar kvar i tallriken...

*it´s better to burn out than fade away*
Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ok. så man kan inte sägga alls.. kan man ta bort 1 eller 2 varv? måste man byta "dämparen" inte fjädern? det behövs väll inte?? tack för tippset med slangklämman..
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
blir fjädrarna så korta att de "ligger löst" i tallriken i upphissat läge kan du göra avlånga hål i fjädertallriken och dra igenom en slangklämma runt fjädern.
på det viset kan inte bilprovningen klanka ner på att fjädern kan hamna ur sitt läge .

och så länge du har lämplig fri fjädringsväg så är allt frid och fröjd..

ett tips är att ta ett varv och sedan ett halvvarv i taget tills du är nöjd,bilen kan sjunka lite till sedan efter ett tag då allt satt sig så att säga..

låt kapen vråla!!
/MVH Powerpak
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ett tips köp kortare fjädrar istället,helt klart bättre än avkapade original fjädrar.Hade avkapade fjädrar på min bil när jag köpte den,kan säga att det blev bättre med så mycket bättre riktiga sänkfjädrar..

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.