AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.423

Byta 328 till 840. Råd och tips, tack !

Sida 2 av 3
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har också läst Bilsports köpguide till E31 och vissa delar är rejält dyra!

Hur ofta behöver man byta ett avgassytem då ??
Ljuddämparen kostar 5.800:-/sida !
Den köra man nog många år på !
Men vad handlar egentligen denna diskution om ???
Va fan, ni måste grina när ni skiter !
Snålaste laget va !
Vill man åka gott så kostar det - svårare än så är det inte !
80% av de som har uttalat sig på denna sida har inte ens ägt en E31 - Lyssna på oss som vet istället för att gissa och använda rykten som er bästa källa !
Ok - ett avgassytem är dyrare på 8-serien än på 3-serien, men va fan är det för jämförelse ??
Däcken är dyrare på en Rolls Royce än på Skoda !!!
OCH ?????

Min personliga åsikt:
8-serien är underbar - värd varje krona att äga och köra. Snyggast hittils !
7-serien är en härlig långfärdsbil - lyxkänsla.
5-serien - Lite för vanlig idag tyvärr, lite väl "wanna be" !
3-serien - Ok om jag var 19år med bakåtvänd keps - vanligare än Volvo !

Priser:
Kolla "bytbil" :

BMW 840 -95 Sportkupé
Röd 4.700 mil 269.900 kr - Försäljare: Thituson Bil AB, Anderstorp

BMW 840 CiA -93 Sportkupé
Grönmetallic 16.600 mil 169.000 kr - Försäljare: Hageblad Bil AB, Göteborg

BMW 840 I -95 Sportkupé
Svartmet 16.000 mil 199.500 kr - Försäljare: UCARS Exclusive, Eslöv

BMW 840IA -94 Sportkupé
Gråmet 12.426 mil 145.000 kr - Försäljare: Autohill, Kungsbacka

BMW 840i -95 Sportkupé
Svart metallic 12.000 mil 199.000 kr - Försäljare: Auto Classica Of Sweden, Ystad

BMW 840iA -93 Sportkupé
Diamantsvart 13.000 mil 165.000 kr - Försäljare: MK Bilar AB, Eskilstuna

// MM
P.S

Jag köpte min bil i Juli 2001.
840CiA -93, import -98
Tobagoblå med tvåfärgat skinn.
Colour Edition.
All utr som fanns då !
14.100mil.
För den betalade jag 195.000:- i Helsingborg och tycker att det var ett kap. Hittade en likadan i Tyskland då för 189.000:-, tyckte ej att det var värt att åka dit !

// MM
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skalon: Tycker du är lite väl hemmablind. Faktum kvarstår att ett komplett avgas system kostar 35000, det är väl inget man behöver fråga dig eller andra ägare om? Sen att du tycker 8 serien är bmws snyggaste är ju kul för dig men du är nog inte i majoritet (ryktas om att detta var ett satans barn för bmw med många problem och det var därför det inte blev någon fortsättning?).

Att folk sedan tycker att 8 serien är en pizza/knarka bil får stå för dom fast jag är säker på att Johan på BMW power inte är 19 och han verkar ganska nöjd med sin 328 e46.

Bara för att alla inte gillar 8 serien är det ingen anledning att balla ur. Vill du ha en ovanlig bil köp något annat än bmw!!
"Skalon"

Vi behöver inte åka 3-serie, vi har råd att välja.....

===========
V8-power
Be
30
Bert
528- E39, 850-92
Vill man vara värst, åker man Bmw 850!!!!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kostar ett komplett avgasrör 30000kr så gör det. Kostar en dimljusinsats 5000kr så gör den. Sedan tycker jag det är upp till var och en att avgöra om detta är dyrt, prisvärt eller vad det nu kan tänkas vara. Personligen tycker jag det är dyrt, men förtjänar jag skit för det? Huvudsaken är väl ändå att man kan föra en diskussion om vad de olika modellerna har för egenskaper, positiva som negativa, utan att folk ska kalla andra för fattiga wannabees eller pizzabagare. Eller!? Det är väl BMW-fantaster vi är?

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Enligt Skalon är delarna lika dyra som till övriga Bmw modeller. Vill bara säga att detta är fel. Annars tycker jag 8 serien är en snygg och säkert en bra bil.
Har också tittat på försäkringen på mig själv, och där blir den över dubbelt så dyr som för min e39. Sen är det upp till vem som helst att avgöra om det är ett bra val att byta mot en 328. Jag tycker att man skall vara ärlig i detta forum när någon frågar om hjälp. Ljuga för egen vinning för att sälja, behöver man inte skriva om här i detta forum. Det finns för många som vet.
Nu får du fan skärpa dig "bmwkungen" !!!
Delarna är inte dyrare till 840 än till öriga V8:or !
Ok, avgassystemet är dyrare, precis som diskuterat ovan ! Försäkringen dubbelt så dyr som din, det kan jag ej uttala mig om, för mig blev den ca 2.000:- dyrare än min 540 & 740. Kan det inte vara så att 528:an är "billig" i försäkring ?
Eftersom din läskunninghet är tveksam så tar jag det igen: Jag betalar 6.300:-/år i helförs. Sockenbolagen.

Ljuga för egen vinning ?? Vad syftar du på ?
Jag har skrivit att den är något dyrare än övriga i försäkring, samt att vissa delar är dyrare, vad påstår du är lögn ? Det är ju samma jävla motor och mycket samma delar i 540/740/840 !

Jag vet vad jag talar om så fåna dig inte !!

Lite för många besserwissers här som jämför äpplen med päron !

// MM
När jag letar reservdelar så kollar jag i första hand på begagnat på www.bildelsbasen.se, där finns en hel del även till BMW E31.
Hittade b.la. en 850 Csi som skulle demonteras, såg hyfsad ut och hade säkert en del godis att ta av.
Garanterat billigare delar än hos BMW-handlaren.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jag förstår inte hur du kan jämföra med 540 och 740. Det finns ju ingenting som är samma förutom motorn och växellådan. De är ju de andra delarna som kostar.

"dålig jämförelse"
Bmwkungen.
Du är ute och cyklar !

Du säger att 840 är dubbelt så dyr som din 528, det är möjligt att det stämmer, en 528 E-39 har samma försäkringsklass som en Peugeot 605 (7-18-26), medans 840 ligger på 8-45-40.
Skalons jämförelse ovan är mot 540 & 740, alltså bilar som alla ligger i den övre försäkringsklassen.
Isåfall är nog din bil i det dyraste laget om vi jämför 528 mot Peugeot 605. Förstår du resonemanget- du måste jämföra på lika vilkor.
Du kan inte heller jämföra servicekostnad på en liten 6:a mot en stor 8:a, det behöver man ej vara Einstein för att förstå att 8:an är dyrare.

"Ave" har bett om åsikter från folk som ägt 8-serien, inte såna som tycker bilen är för dyr och därför valt en billigare 5-serien med liten motor och endast sett 8:an på bild och läst sig till proffskunskap i Bilsport !

Vad gör du på detta forum överhuvudtaget ?
Jag citerar: Sluta fåna dig !

===========
V8-power
bmwkungen igen:

Jag blir så förbannad så jag måste skriva igen.

"det är de andra delarna som kostar" skriver du ????
Hur ofta brukar du byta karossdelar och avgassystem på dina bilar ??
Hallå.... kom in i matchen, det är inte Volvo 240 vi diskuterar här !!

===========
V8-power
Kul att nån fattar !

Den som går i tron att 840 kostar som en 528 att äga bör nog allvarligt tänka om och byta till Peugeot.
Jämför med andra V8:or och lägg på några tusenlappar per år, kanske vissa här kan spara in i surfkostnad !

// MM
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Nu får du ta och ge dig! Bmw har mycket bra kvalitet likaså 8-serien, det innebär inte att bilen aldrig behöver byta delar. Varför tror du dessa bilar har sjunkit något fruktansvärt i värde. Det skall jag tala om för dig, det är bara för bilen är skitdyr i reservdelar, och att bilarna nu börjar bli några år på nacken där risken för byte av dyra delar är stor. Elmotorer i mängder, avgassystem, hjulupphängningar, leder är bara några exempel som kostar betydligt mer än till en 540,740. Tänk till en liten stund innan du uttalar dig i fortsättningen. Du gör bort dig!!!

Ang 240, har den dyra delar. Jag tyckte du nämnde att jag jämförde med den, förstår inte riktigt.
Äger du överhuvudtaget en BMW ?
Du har ju inte koll på ett smack, du låter dummare och dummare för varje inlägg !
Har du haft nån V8:a ?

Håll dig till familjenbilen 528 och låt de stora pojkarna va i fred !

// MM
Allt handlar ju som tidigare sagt om personliga värderingar:
Jag tycker att det är värt att lägga lite mer pengar varje månad och äga en kul bil, jag bryr mig inte om att servicen är
dyrare än på en 528 och bilen drar 1,5 liter milen.
Köper jag en 840 är jag väl medveten om att det kan bli dyra reparationer OM bilen skulle gå sönder, men jag accepterar det.
Någon annan kanske tycker att det är vansinne att lägga så mycket pengar på en bil, och istället
köper en ny skinnsoffa för 20.000 spänn till vardagsrummet och brummar vidare i sin SAAB 99, allt handlar om intresse.

Visst, en 528 är billigare att äga än en 840, det går nog de flesta med på, men en 316 är ännu billigare än en 528!
Så varför kör inte alla 316 då :)
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Min 730 hade gått 23000mil och orginal avgassystemet såg fortfarande bra ut.Om även 840 skulle ha lika bra avgas system så är det väl inget att vara rädd för.Angående elmotorerna till kliman m.m så tror jag inte att dom är dyrare än till 5serien.Många priser är nog baserade på vad det skulle kosta att lämna in bilen hos bmw.....som säkert tar mera betalt eftersom dom nästan alldrig mekar med 8 serien...den e ju så komplicerad och dyr liksom.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
komplicerad och dyr är kommentaren från mekanikern alltså.......................
kattjävel
Skärp er nu för fan!!
Jag äger själv en bmw 850ia och givetvis är vissa delar
mycket dyrare än andra bmw delar pga mindre volym
och mer komplexa delar.
Men som någon skrev tidigare i ett av inläggen så är vissa delar inte dyra i betraktning av vad det är för bil och i jämförelse med konkurenter.
Angående försäkring så kostade min 8600/år innan jag flyttade utanför stan.Nu betalar jag 6700/år.
Den dricker soppa som fan pga motorstorlek.
Jag har haft min bil i snart 4 år och är väldigt nöjd pga
hög kvalitet och mycket körglädje.
Vill du ha en 8 serie?
Köp du en för helvete och skit i vad andra tycker!!

Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.