|
|
|
|---|---|
|
Hej igen!!! Jag vet att jag skriver mycket frågor, men jag har precis köpt BMW:n och då är det mycket frågor som far igenom huvudet... Är det någon som vet hur tålig en m5 koppling är och om det är lätt att "slira" sönder den? Det är nämligen så att min kompis provade bilen igår och han körde den som om det vore en gammal 240, vilket menas med från min sida att han "mellanvaravade" när hanstartade.. Hoppas någon förstår vad jag menar... // Fr | |
|
Vilken årsmodell talar vi om? Det vore bra om du fyllde i det under "äger följande BMW" Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
-89 // F |
|
|
Då borde det inte vara några problem, även om det så klart INTE är lämpligt att slira på kopplingen! Det är ju rätt stora krafter=hög belastning. Du märker om kopplingen är sliten genom att ligga i en högre växel vid runt 100 km/h och trampa full gas. Om varvtalet stiger, men bilen inte ökar i hastighet, och om det dessutom luktar bränt efter manövern kan du börja misstänka att kopplingen är sliten. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| De e inte såååå jättetåliga direkt...Men ca 15-20000 mil klara dem,allt beroende på hur mycket man slirar på den o vilken körstil man har...Har du en REJÄLT tungtrampad koppling så är det förmodligen original 3,6 koppling,e den däremot mer lättrampad e de 3,8:ans koppling...På min 3,6 -90 byttes kopplingen vid 18000 mil,av första ägaren...3,6 original koppling e rejält manlig medan 3,8ans e mer "normal".... | |
|
Ska byta koppling på min M5:a när ekonomin tillåter det.. kostanda över 7000:- på BMW.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
| BMW735ia:Har du fått ordning på 323:an än??Va hade hänt i så fall??? | |
|
Njae.. den vägrar starta ibland fortfarande.. Men vi har ej lyckats få tillbaka symptomen att den går hur kasst som helst efter vi hälde i lite K-sprit. Har dock inte kört så mycket med bilen själv.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
| Ok.Kanske bara va lite "skit" i tanken som gjorde det hela?Kondens????Att den inte starta ibland hade jag oxå probs med typ ett år efter ja köpt bilen,men efter att ja rengjort ena kontakten till startmotorn funka de klockrent...Kanske dags o rengöra båda den här gången??Vad jag märkte var när ja hade de problemen är att den oftast "tickade" vid kall väderlek o mycket fuktighet...Så ja tror på dålig kontakt i det fallet...Ett sätt o kolla va de kan va e ju o köpa "fjärrstart", dvs nån manick som gör att man kan starta bilen med ett lätt knapptryck från motorutrymmet.När bilen "tickar" e de bara om koppla till manicken enligt bruksanvisningen o startar bilen då så vet du garanterat att du har kass kontakt nånstans... | |
|
jo jag tror som dig.. Har bytt ut lite kabelflätor och sånt förut för jag trodde den ladda dåligt men dte verkar inte vara problemet.. Ska kolla upp detta i helgen... /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Jag har en sportkoppling till salu... He de // Bengan Länk |
|
|
Helt komplett, lameller å allt ? Mvh Patrik |
|
|
Japp,kopplingen har gått 300mil. Lamell och tryckplatta. Har ett sporturtrampningslager till den oxå. Har annons på delar säljes..ett fel i anonsen är att lammellen är 8.5mm tjock när den är ny..och min är 8.34mm. He de // Bengan Länk |
|
|
Bengan : Är kopplingen svårkörd? Går det att köra lugnt smidigt med den? Har funderingar på sportkoppling eftersom jag har en tendens att slita ut kopplingar.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
BMW735IA: Ej svårkörd...bara tungtrampad...mycket tungtrampad. Nu har jag orginal igen på min m5...den är för lätt tycker jag men orkar inte byta tillbaka till sportkopplingen. He de // Bengan Länk |
|
|
Mer tungtrampad än orginal 3.6L koppling? /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Japp,men mycket skön måste jag säga..saknar den.. He de // Bengan Länk |
|
|
Du har mail... vill komma ner imorgon fredag och köpa den av dig.. Blev lite panik då kopplingen gick åt skogen igår.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Tyvärr var det ingen i gävle som hinner byta kopplingen åt mig innan helgen.. suck.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Jimmy: Jag hade hunnit det.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.