|
|
|
|---|---|
|
Varenda gång jag stiger ur bilen och tar tag i dörren och ska stänga så får jag en stöt... Vad beror detta på? | |
| Beror troligen på kombinationen av material i byxor och klädsel. För jag antar att du inte har skinn? Ja, i bilen alltså. :) | |
|
Kanske dags att återlansera den gamla klassiska antistatremmen igen! :o))) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Deliq |
> deejaywasp Håll i dörrkarmen ovan rutan (i metallen) hela tiden medan du reser dig ur stolen och kliver ur, så undviker du stötarna. M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Deliq: Det är ett mycket smart tips. Använder det självt varje dag. Av någon anledning så verkar smällen i fingrarna vara proportionell mot hur kort tid man sitter i bilen. Ju kortare, desto kraftigare. liste: MAn verkar kunna få stötar av skinn också..alt. att tyget på golvet "lägger sig i" för polaren får några helt ohyggliga smällar när han suttit i min bil ibland. Och jag har skinn..i bilen alltså :) Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Prova med att ha i mer sköljmedel när du tvättar, alternativt kan man spraya utspätt sköljmedel på stolarna. Funkar inte det, byt brallor. =) Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
| Åk utan brallor. | |
|
Tycker att det är fina tips.=) Jag har samma problem. De kom för någon månad sen. |
|
|
Hmm... hälriga tips... Nej jag har varken skinn brallor eller skinn säten... Hallå liksom 316+skinn det stämmer ju inte :) Vådå dubbelmoral :) Får hoppas att det försvinner av sig själv.. Känns precis som detta började efter jag vaxade bilen för 1 månad sen. |
|
|
sparka ut dörrsaten istället=D *it´s better to burn out than fade away* Länk |
|
|
Bind fast en koppartråd i benet och jorda den i tröskellådan eller nåt. Glöm dock ej att knyta loss när du går från bilen.... |
|
| jag har inga metall-lister på min bil rut dörren..så jag slipper ;) | |
M-FREAK |
Byt tvättmedel alt sköljmedel så ska du se att de ordnar sej! Annars får du som sagt åka naken!! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Der är det här som kallas ESD och är farligt för elektronikkretsar och det är ju inte enbart relterat till bilen utan uppträder överallt, därför används ESDarmband som är jordat vid arbete med elektronik. Det brukar bli värre runt omkring oss när det är kallt och luften torr. Som Johan påpekade så åkte folk med en gummisladd med koppar under bilen för att jorda bilen och inte till åskledare som många trodde :)) Nått vi får leva med, katten hemma brukar slå gnistor så fort man petar på honom. Fick förresten en video utbytt på garantin just pga statiskt överslag från mig till videon. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Det hänger mycket på skorna... Fick inga stötar när jag hade kängorna, men när jag handlade nya gymnastikskor nu så blir det en bra smäll varje gång. Det med att hålla sig i chassit fungerar på alla bilar utom vår Renault Kangoo vi har på jobb. Av någon anledning får jag inte stötar av Bmw'n... Det är det viktigaste =) Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
jag får alltid stötar från min cittra (inte skinn) då brukar jag öppna dörren stänga igen dörren genom att trycka mot rutan (mycket lätt att stänga) sen när jag ska låsa så håller jag på nyckeln (mettallen) så när man närmar sig låset som kommer en cool blå ginsta sen är man nollställd !!! Mvh/ Daniel Länk (såld) |
|
Deliq |
Det är precis som många skrivit en kombination av bilklädsel och egen klädsel och skor som skapar en "kondensator" mellan kroppen och stolsitsen, när man reser sig ur stolen. Som sagt byta tvätt-/sköljmedel kan lindra problemen men det bästa är att "kortsluta" kondensatorn när man reser sig, dvs hålla i någon karossdel av metall, så att man laddas ur samtidigt som uppladdningen uppstår. M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
| Varför finns det inte en ESD funktion i ratten.. Då skulle man alltid vara "lika laddad som bilen".. På jobbet är tex golvet jordat, för att minska risken för skador p.g.a statisk elektricitet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.