AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
362

3,0 si. frågor inför köp

Jag planerar på att köpa en 3,0 si och undrar vilka punkter som man ska kolla extra på, sammt vart den värsta rosten brukar sätta sig. Jag undrar även vart man kan köpa slit delar till dom. jag undrar också om det har gjorts några vesentliga ändringar på modellen om det är någon årsmodell man bör undvika. Jag hade tänkt köpa mig en skattebefriad årsmodell av ekonomiska skäl.

Patrik

Ja rosten kan sitta varsomhelst verkar det som, hittade t.o.m bakom handskfacket på våran 77:a, men värst var det i dörrar, a-stolpar, bakre hjulhusen samt motorhuvens främre kant.
Golven är också känsliga, var hål på förarsidan..
Rosten är ju det klart största problemet, så det är ju inte längre någon kanon-bruksbil, blir både jobbigt och dyrt att plåtrenovera en sån bara för att få den genom besiktningen.
Pirat-slitdelar försvinner ju mer och mer från marknaden har jag sett, det är ju i huvudsak BMW som gäller nu och ganska höga priser eftersom det ofta rör sig om reproduktionsdetaljer, tex bromsskivor (var det 1000 kr/st bak??)..

//Sniffer

Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Satsa på en som är så bra som möjligt rostmässigt! Tag med dig någon som kan E3-rost när du tittar på bilen du är intresserad av!

Skall du satsa på en skattebefriad 3.0Si blir det en 72:a då (eller fanns Si:n 71 också!?). Helst borde du ha en bil med L-jetronic-insprutning för att den dels fungerar bättre än tidigare K-jetronic och dels är det samma grejor som till 528i från 77-78 så det är "lätt" att hitta reservdelar på skrotar. L-jetronic kom -76 på 3.0.

Själv har jag en 3.0S -72 (som för första året är skattebefriad) som jag haft i 24 år. Den är helt fri från rost men så har jag lagt ner oändliga mängder med tid på rostskyddsbehandling i förebyggande syfte och blästring och målning när väl ytrosten börjat komma. Jag har också monterat insprutningen från en 528i -77.
Den har hittills gått över 61.000 mil och kommer att gå många mil mer.

Du skall väl förmodligen inte köra den dagligdags som jag gör men står man bara ut med omgivningens gliringar och är beredd att ge den den omvårdnad som behövs så är det en mycket trvlig gammal bil.
Jag kan lova att omgivningen hade svårt att förstå att jag lika gärna åkte 3.0S -72 som M5 -95 och mycket svårt att förstå att jag efter fyra års ägande sålde M5:an och behöll 3.0:an.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.