|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet varför det gnislar och knarrar om ratten (ellerrattstången) på min M5:a när den är kall??? Jag fattar att det kanske är en konstig fråga men jag blir galen av ljudet.... Tack på förhand // F | |
| Det gör min också, efter ett tag så började airbaglampan lysa så i mitt fall är det kontaktgrejen till airbagen som låter | |
|
Men jag har ingen airbag så jag fattar inte vad det kan vara... |
|
|
Så där låter massor av M5:or, och bara när de är kalla, vad är det egentligen för oväsen, min låter så en gång alltid när jag backar ut och vrider ratten, sen är det helt tyst och återkommer vid nästa kallstart. Jag har inte heller airbag. //Sniffer _________________________ Svenskt E34 M5 Limousine register under uppbyggnad |
|
| Vet att volvos 400 serie hade problem med gnisllande/knarande ratt och att det berode på kondens bakom ratten. Det löste sig genom att man hade 5-56 mellan plasten. Tyst blev det och fläckar på brallorna. | |
|
Bakom ratten sitter det ett kopparbleck och från bilen kommer ett stift. Dessa skall hela tiden vara i kontakt med varandra. (De har kontakt oavsett i vilket läge ratten är). Även om ni inte har airbag så har ni ju tutan i ratten, kopparblecket och stiftet leder strömmen till tutan. Dessa är insmetade i kopparpasta som ska se till att de två är bra smörjda och inte låta något, men ändå har kontakt. Problem uppstår dock när kopparpastan han skavts bort, då börjar det gnissla. Bösa in 5-56 kan ju vara bra men brukar inte hjälpa i mer än nån månad. Enklaste och bästa sättet är att demontera ratten. hur enkelt som helst om du ej har airbag. Två torx på baksidan. Bort med mittbulten, plocka loss. Kladda dit ny kopparpasta eller omfördela den som redan finns där. Montera tillbaks i omvänd ordning. Hubbe325: Tror ej att detta går med din ratt då jag tror att du har en nyare rattkonstruktion (kom 1995) med riktiga emalj-BMW-emblem på ratten. |
|
| Även jag har detta ljud i ratten, och jag kan säga med en gång att det inte är tut-konstruktionen som det låter om. Som jag upplever det så kommer ljudet från framvagnen någon stans, och det som gör att man tror att det är ratten som låter är att, iaf jag, känner små vibrationer i samband med ljudet. Ja tror att det är hydrauliken i servon som har lite oväsen för sig. | |
|
Jag har haft exact samma problem. Löste det med lite olja... (smörjning på de delar som ratten tar fast vid rattstången) MVH Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.