AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.279

Problem efter motortvätt

R3
31
R3
M3 -96
Efter en rejäl motortvätt igår så fick det lite tråkiga följder. Tomgången sågade ganska rejält mellan 500-1500varv, iofs ganska normalt efter motortvätt kanske. Nu till det mindre roliga bilen verkar tveka (orkeslös) ibland mellan 3000-5500 varv ????
Dessutom började kopplingen slira???? Kopplingen byttes för 4500mil sedan. Kan den ta slut så fort?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående dålit motorgång:
Kolla så det inte är vatten i tändstiftshålen! Det är väldigt vanligt om man är oförsiktig och spolar vatten över ventilkåpan!
Är det det vatten där, blås rent!
Om bilen fortsätter gå dåligt, kan du kanske behöve byta stiften eftersom de är rätt känsliga för igensotning.

Kopplingen kan man säkert köra slut på på betydligt kortare sträcka än så, det beror helt på hur man kör!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ett tips när man gjort en motortvätt är att köra bilen 5-10 mil så spisen blir riktigt genomvarm och ALLT vatten torkar.
Länk

_____
Micke
Länk
Länk
R3
31
R3
M3 -96
Kändes som om jag verkligen gjorde det, körde runt på stan i en timme (95C i olje temp) det var då problemet med kopplingen kom, mystiskt sammanträffande känns det som bara. Får väl se om dom förlorade hk har kommit tillbaka ikväll :-)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Bevisar bara det faktum att man helst ska UNDVIKA motortvätt, jag har bara dåliga erfarenheter.
Bättre att gå över med fuktig trasa.
Säger sig själv att vatten + all kompicerad elektronik i moderna bilar = trubbel..
/m
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
jag hade samma problem efter motortvätt på min m3 3,0 det löste sig efter ca en veckas körande efter jag blåst rent vattnet runt stift o tändspolar men jag lyssnade med en bmw meck o han sa att man kan ha sönder stiften om det blir överslag i tändspolarna,, jag fick också airbag lampan å lysa o den går ej att släcka själv utan man måste lämna till bmw för återställning

MVH RObban 270kmh
Låter som om ni haft ruggig otur eller varit lite för tuffa med högtryckstvätten.
Jag spolar alltid av i motorrummet när jag tvättar övriga bilen. Det vill säga en gång i veckan och jag har mycket SÄLLAN en spottande/frustande motor efter det.
Men som sagt, det gäller att köra motorn riktigt torr efteråt. Att ligga och fisa i stan skapar bara kondens under alla plastlock. Ut på motorvägen så det fläktar på lite.

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Tror som Micke att en rejäl sväng landsväg/motorväg är det bästa.
Då får du lite fartvind plus att motorn jobbar på hela tiden med lite kraft och man inte står still/kör sakta så mycket.

Det är vad jag tror i ämnet :)

Mvh
Patrik

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är mycket vatten vid tändstiften kan det ta tid att köra det torrt! Under denna tid kan du förstöra katalysatorn!
Dessutom kan stiften och tändspolarna ta mycket stryk!

Mitt råd är att kolla innan du försöker köra det torrt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Självklart är att bilen går rent från början, innan man börjar gasa iväg.

_____
Micke
Länk
Länk
One of One
Vad kan nya tändspolar kosta då, till en M3:a 93:a??

"Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen"
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
man bör ta tryckluften o blåsa ur hålen först så man inte har sönder tändstift o tändspolar
tändspolar ligger ungefär på 1500:- st hos bmw (dyra grejjor)
fick byta på min gamla 320i då köpte jag beggade på skroten för 500st något billigare iaf

MVH RObban 270kmh
Asken (AutoPower)
Vid dålig motorgång bör som det sägs inte köra för oförbränd soppa kan komma ned i kattarna och då vet vi alla vad som händer:) Tvätta motorn men spola lite försiktigt:)
Mvh
Asken
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Efter motortvätt på min bil så gick den som en kråka.
Fick plocka ur alla stiften o torka rent,sen gick det bra igen.
Ska nog vara försiktig när man spolar på ventilkåpan,alt lägga en plastsäck över när man spolar.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag brukar lägga bred tejp runt v-kåpan (eller nja, det är ju inte den vi talar om, utan skyddskåpan över stift och spolar). Funkar kalas. Har ej testat med högtryck och är lite skeptisk till det på just dessa bilar... ...ordentligt med avfettning så räcker det med vanlig vattenslang.

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.