AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

Kopplings byte på E39

Ad
2
Adam W
528i -97
Är det nån som har tips när det gäller kopplings bytet på en E39???

Skulle behöva all hjälp, (ger mig in på nåt jag aldrig gjort)

MVH Adam
Ha
1
Hajen 1
528i -97
Jag bytte koppling på min i höstas på Leffes bilservice i Taberg.
3500:- för allt. Då tycker jag knappt det är någon ide att krypa under.

Hajen 1, hur visste du att Kopplingen behövdes bytas? Jag är inne på om min inte behöver det. Berätta gärna vad som blev bättre efter kopplingsbytet.
Ad
2
Adam W
528i -97
Koppling!!
Jo du känns det att den slirar vid gaspådrag?! Om fallet är så bör du skynda dig fort som fan.. Då är det illa.
På min var det så att jag var så överlycklig att få slippa min gammle nissan micra så att glömde av den. Börjar den gå mot sitt slut så märks det först o främst på att den tar högt. På 5-serien ska den fästa fullt halvvägs. Inte några 5 cm från botten det har jag kollat upp. Sen finns det en rätt brutal variant enligt min åsikt det är om du är ute o kör i runda 70km/h lägger i 5:an och håller ner koppling, gasa ordentligt och släpp kopplingen hastigt. Hugger den direkt då är den mycket bra men om den slirar lite (då har du ca 500-1000mil normalkörning kvar), slirar den lite mer så det 300-500mil kvar.

Lite fumlig förklaring men förhoppningsvis så du lite klarhet i det hela...

MVH ADAM
Tack för svaret, skall byta min nästa vecka nu, om inte denna vecka om det finns någon tid ledig förståss
Så, nu har jag beställt tid i Limhamn, Malmö för byte, det blev först 2 Dec så jag återkommer då och berättar hur det gick. Kostnad, 3600:-. Billigt tycker jag í alla fall.
Ja, då var kopplingen bytt. Stor skillnad, Nu tar den bra mycket lägre ner och man märker att bilen drar på bättre utan att den slirar. Tyvärr blev kopplingen dyrare än befarat, 4998:- De upptäkte att en "slavcylinder" var kass och hade börjat att läcka olja. Vet inte exakt vad detta är men det lät ju inte bra. Så allt slutade med ett lite högre pris, Surt, men det är ju BMW man äger och man får ta den smällen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.