|
|
|
|---|---|
One of One |
CO-halt vid tomgång, för hög. HC-halt vid tomgång, för hög. CO-halt vid 2500/rpm för hög. Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes) - CO 0,8 (0,5) - CO vid 2500/rpm 0,9 (0,3) - HC 257 (100) - Lambda 1,03 (0,97-1,03) Motorn var varmkörd, inspektion II gjord för 3 veckor sedan. Bilen har ett tråkigt fenomen som kanske kan vara en bidragande faktor till de förhöjda värdena, när motorn precis "börjat" bli varm (ca 55-60 grader) så går den som fan =). När sedan motorn nått ett gradantal över 85-90 grader så går den som en 325 från 1987, alltså det känns som om jag förlorat ca 100 hästar. Denna effektbergochdalbana är jäkligt enerverande. Genom att koppla in sig på en "BMW"data, tror ni att man kan få ut information om bilen tar för mycket bensin och om Vanos står fel eller rentav inte har kontakt med styrenheten. Kan den läsa av om luftmängdmätaren fungerar som den ska? Vilket fall som helst är det ett problem som är jävligt störigt och jag tar emot alla förslag med glädje... =) "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
ant |
var motorn riktigt varmkörd? alltså riktigt genomvarm i katalysator osv? detta krävs på speciellt m-motorerna för att få "rätt" värden. kan ju vara så att lambdasonderna trilskas också. sök angående detta ämne då det är uppe till och från med jämna mellanrum. finns massor att läsa. passande sökord kan vara tex "HC AND högt" eller "HC AND värde" ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
10 liter soppa, 2 st k-sprit 1 dl 2 takts kör in o på allt efter det !1 byta kattar , samt lambda !! du har inte öppet filter va i så fall ta bort det sätt i orginal !!! Mvh/ Daniel Länk (såld) |
|
|
Eftersom du skriver att motorn beter sig "konstigt" bör du nog kolla upp den! Gjordes inspection II på en auktoriserad BMW-verkstad? De skall läsa av felminnet vid service. Sa du till dem om att motorn var "konstig"? Mvh |
|
|
Hmm om du gasar max vid 55-60 grader så som du säger så är det inte så konstigt att din motor inte fungerar som den ska! Oljan har knappt hunnit gå över 50-graders sträcket då = inte bra. Har ej svar på vad det kan vara för fel men försök i fortsättningen att vänta med att maxa tills oljan har nått >70 grader. Lycka Till! BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
sonder |
min hade nya lamda när jag köpte den. Men den bluddrade och hade dåligt med effekt när den var varmkörd. Av en slump så tog jag den batteri polen vid ett mek. Efter det så gick den bra igen.Har den påställd nu och har inte varit med om problemet mer. Kanske bara var en slump!!! Du kan ju prova. mvh D.J |
One of One |
(Mr.Vanos) Det är ju en självklarhet att jag inte"maxar" innan den är varm, men jag märker ändå en markant skillnad på effekt och motorgång. Har inget öppet filter men har provat med et JR för en tid sedan men bytte tillbaka till orginal, dock så sitter det ett litet filter på vevhusventilationsslangen som jag monterade ditt i samband med att jag monterade på JR filtert, det följde med satsen JR. Och då pluggade jag ingångshålet i luftboxen där vevhusventilationen ska sitta. Det ska jag fixa tillbaka i dagarna.. Bilen gick likadant innan service inspektion II !!! Man kan ju undra vad fan det kan vara, för den går som ett skott emellanåt som sagt och som en surhink lika ofta. Om man nu ska försöka sig på att vara teoretiker, om bilen kan gå bra som fan, då kan det inte vara mekaniskt, utan låter mer som elektroniskt mankemang, ska nog ta och rengöra kablar och blåsa rent Vanosboxen och annan elektronik i närheten... nåja.. tackar för visat intresse och jag kommer att prova mig fram med det mesta. Jag återkommer med lösningen om den vill visa sig. =) "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
One of One |
Kan tillägga att M3:an drar ca 1,30 liter milen blandad körning och upp till 1,50 liter milen blandad lite tyngre högerfotskörning... Känns lite mycket... kanske e normalt?? =) "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
|
ska du sälja dit JR one on one ? så fall är jag spekulant ! Mvh/ Daniel Länk (såld) |
|
|
One of One : dina värden såg verkligen tråkiga ut :( Jag besiktade igår och gick klockrent igenom. CO : 0.0 (0.5) HC : 024 (100) CO2500 : 0.0 (0.3) LAMBDA : 1.00 (0.97-1.03) Dina värden ser som sagt ganska extremt höga ut, åk till en aukt BMW-mekare och kolla vad som kan fela. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
One of One |
"cruZZe" Ja tänk om man hade fått dom värdena du fick vid din besiktning. Ska fixa så bilen får en koll med "BMW datan" för något är det ju. "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
| det är nog luftmassemätaren det är fel på (vanligt fel på e36) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.