|
|
|
|---|---|
| Är det någon som vet hur många procent av vägskatten som verkligen går tillbaka till att bygga och underhålla vägar? | |
|
Ungefär inget. /Erik |
|
|
Erik G: Något mindre väl? Asken |
|
|
Är det inte ca 66 miljarder som tas in i skatt på bilismen och ungefär 15 miljarder som går tillbaka som vägunderhåll. Visst är det bedrövligt(hindrar framförallt alternativa bränslen att slå igenom då dessa inte kan beskattas så hårt). Ska man säga något positivt om våran bilbeskattning är det att för det första kan man titta på våra grannländer som inte har någon biltillverkning utan ser bilen som ett mycket tacksamt skatteobjekt även vid försäljningen av den samt ägarbytesskatter och dyl. Dessutom är det positivt att vägskatten går efter vikt och inte cylidervolym eller effekt (trams). Må det få vara så. /Simon |
|
| inget skulle jag vilja säga.När jag ska ut till landet så e det så dåligt underhållet att man e tvungen att stanna bilen för att se efter om det är ok att köra vidare.Då e det ändå asfalterat å e 70 väg. | |
| va gör VV me dom resterande 51 miljarderna undrar man då... | |
| Sverige har åtminstånde bättre vegar enn "rika" Norge. E18/E6, smal veg med 70 km/t hör vel hemma i typ Albanien.. men det är ett faktum. Dock inte överalt, men det borde inte förekomma. Mer ljus kunne det gott ha varit på svenska vegar. Det saknas.. | |
|
Det är därför varanan bil i sverige har x-tra ljus........ "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
LazerEye, statskassan. Ringa och fråga.....:-) /Simon |
|
|
Här finns en bra utredning som behandlar beskattningsfrågor av olika fordon och transportmedel. Länk Fast den "avslöjar" inte hur många procent av väg- och bränsleskatten som går tillbaks till fordonsägarna i form av bättre och säkrare vägar. |
|
|
Man kanske får räkna på att skatten bilister betalar förutom att finansiera vägbyggen även måste betala till sjukvården pga trafikolyckor, lite straff pga miljöförstöring och säkert en del annat som jag inte tänkt på. Men jag tror ändå att vi allt som allt betalar med än vi får. Bilismen är statens mjölkko som man kan mjölka ur hur mycket pengar som helst. Folk fortsätter köra bil ändå... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.