AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
698

Vill inte såga hål för 6,9:or, hur göra?

Har ett par 6,9:or som jag gärna vill ha in i bilen (e34 kaross) men vill inte förstöra hatthyllan eller annat. Hur gör man då? :) Har en 15" bas i bagagutrymmet men vill komplementera med dem.

Vad är det för skillnad på ett mono och ett stereo block? Slutsteg alltså...

Vad är det för standard ljud som bmw säljer med till 520 -89?

//daniel
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
För att försöka besvara dina första två frågor så tror jag för det första att det är svårt att undvika åverkan på hatthyllan såvida du inte monterar dem i lådor ovanpå, och hur snyggt/bra är det?
För det andra: mono = en kanal, dvs två steg behövs, stereo= två kanaler. Såvida inte din fråga har andra dimensioner, jag kan ha fattat den fel.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Bamsemannen;
Vad är önsket ditt med att montera 6x9" bak? Vore jag dig hade jag försökt att sälja dom 6x9" högtalarna. Om du har en bas i luckan bak, så passar det väldigt dårligt som rearfill. Sätt i ett par 4" i orginaluttagen bak istället. Sätt en liten kondensator och en spole på dom och kör dom som rent Rearfill.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Hoppa över högtalare bak. Kör orginal i så fall.
Köp bättre fram istället.

Mono steg är som Mr Shhh ett rent bassteg. En kanal.
320_David
varför skullle ett mono steg vara ett rent bassteg? man kan ju parallel el seriell koppla 2st 6x9, ett helt fram system, 2st basar eller 3st bas det e kanska poppis för den delen. visste får man kanske en lägre dämpningsfaktor men det e ju bara att tänka till lite innan man köper eller kopplar in något så e ju det ur världen.

så att ett mono steg är ett rent bassteg e inte riktigt sant.!

och så vida Bamsemannen problem e mitt tips att köpa dem värsta 4" med separata distanter du kan hitta för att hålla kompenera din 15". kanske till och med driva dem med ett lite steg ev.

lycka till!
kolla även här:

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
320_david: Vad tänker du på nu? Skulle man paralellt koppla höger och vänster framsystem in i ett monoblock? Då blir det dårligt med stereo effekt.

Personligen tycker jag att man ska använda ett monoblock per högtalare alternativ fler basar. Kalas om man kan ha 3 monoblock. Ett till höger framsystem, ett till vänster och det sista till basen/basarna. 3 enskilda nätdelar. Perfekt!

Jag tror oxå att det systemet med 15" och 4" kommer att låta tunt i dom mellersta reginerna. Midbasar eller eventuellt riktgt bra 5,1/4" fram bör nog till.

Det var min mening iallafall:-)

Mvh
Hosse

Länk
320_David
jo det e sant, men hela grejen var att ju att försöka få fram att bara för att ett steg e mono så e det ju inte ett bassteg! jag sa aldrig att det skulle låta bra. men om man kopplar alla vänster högtalare på ett mono block och alla höger på ett annat? eller du kanske vill ha surround ljud i bil??? men en center då kan man koppal den på ett mono block eller den kanske också vill ha stereo?

självklart ska det till ett bra fram system....men han vill ju inte mod något så. vad har han och välja på då för att inte bara får dunka dunka i baksättet??
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
320_David; Sant. Då förstår jag dig:-)

Som ja sa, 4 eller 5,1/4" bak (gärna i Mono) där kan kapar bort dom lägre och eventuellt høgre tonerna bör fungera fint. En 15" bas skulle bara dränka ljudet från ett par 6x9 tummare. Vanliga mellanton högtalare är nog mer prisvärd oxå.

Mvh
Hosse

Länk
320_David
bra att vi förstår varandra. men jag kan nog inte riktigt hålla med om att en 15" skulle dränka 2st 6x9. då e det ju inge vidare kvale på dem 6x9. min 300watt GAS 6x9 dränker man inte hur som hellst iaf inte med en 15" såvida den inte e på så där typ 5000watt eller så.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Grunden till att man, av nån grund, skulle välja 6x9" bak är väl för att få med dom lägre tonerna. Dom lägre tonerna (om dom är helt i fas med 15" kommer inte att höra eller märkas. Ljud ska ju i utgångpjnkt komma framifrån. Ingen ljud överhuvud taget ska kunna lokaliseras brakifrån om det är gjort riktigt. Man kan ha rearfill bak för att;
1. Ge passagerarna lite mer å lyssna på
2. Lyft upp ljudbilden fram.

Det är min erfarenhet iallafall.

Mvh
Hosse

Länk
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
320_David:
Man är ju bra normal om man kör ett monosteg på framsystemet:)
Om du snackar 2-3 basar är det ju ändå ett bassteg.:)
Däremot så missade jag ju helt centerkanalen då är det ju nästan en förutsättning.
Vad får man plats med orginal fram i en 5serie?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tillägger att det är hyffsat tjock plåt i hatthyllan! =/
Så kontentan i det hela är att jag helt enkelt köper kraftigare 4:er och sätter i orginalhålen bak.....Kopplar slutsteget på dem....
Köper några andra 4:or med separata diskanter och sätter dem fram då? På tal om Bas... får den tillräckligt med luft eller nått i det trånga utrymmet där? Ska även "sägas" att jag har nyligen börjat med biljud (nån gång är det första)

Som det ser ut nu så kör jag 15" bas i backluckan, orginal 4" i bak, fick några 4:or för att sätta fram... låter bra,,, nästan,,,, gillar inte stället man ska montera högtalarna fram,,, plastigt,,, nått annat förslag? :)

Den förra ägaren lämnade kvar strömkaberl,, jättetjock med isolering och 2 st stora säkringar på kabel och två groova högtalarkablar.. Så intresset vaknade.. Men vill göra rätt från början,, helst...

/daniel
Robsarve
Du kan behålla orginal 4:or bak, men skaffa en 100 uF konding och löd i på ena kabeln till varje 4:a så sparar du ur basen ochfår ett renare rear-fill.

Att sätta i ordentliga högtalare fram i en e34 är en smal sak, det går ju in 8" utan att modifiera och än större om man är villig att pyssla lite... som Earl t.ex: Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag har 8" fram i E34:an. Det enda som behövdes var en baffel. Enkelt och mycket bas framifrån =). Kör med orginal 5" som "rearfill". Fungerar bra tycker jag. Länk

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.