AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
764

Lätta svänghjul?!

marli
Läser man t.ex. metric mechanics hemsida så får man lätt intrycket att det är en ganska bra idé att lätta svänghjulet för att få ut mer effekt. Någon som gjort detta, åsikter??
När man lättar på svänghjulet så får man inte ut mer effekt, däremot så får man en rappare motor vid gas-pådrag (alltså motorn svarar snabbare när du gasar).
mvh Cossy
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Hur gör man när man "lättar" ett svänghjul???

Fräser eller svarvar.... Tar bort material alltså! Sen spelar det även roll var materialet tas bort eftersom tröghetsmomentet påverkas olika...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du tappar däremot vridet på (främst) låga varv.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Förklara för mig hur man kan tappa vrid med lättare svänghjul.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Mindre svängmassa.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Visa användare
472
w9816
D7 -??
svängmassa är inte lika med vrid.
kör du två likadana motorer med olika tunga svänghjul i bänk, inte f_n har den med tyngre svänghjul bättre vrid!
Fa
227
Falcon
325 -93
man kan säga att motorn har lättare att svänghjuletsmassa att röra sig än hela bilen, då får du mer massa som ska "driva" bilen.
så är det bara, har du en "klen" motor kan det vara till nackdel att lätta svänghjulet.
Spiidfriik har helt rätt
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Det är tröghetsmoment man tappar med mindre svänghjul, inte vrid.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag hade lite bråttom sist, därav det korta "svaret".

Ok, vridet kanske inte minskar på pappret, det vet jag inte. Men motorn tappar helt klart ork på låga varv. Kalla det vrid eller tröghetsmoment eller vad som helst. Ett faktum är det.

Om du hade ett JÄTTETUNGT svänghjul skulle du kunna flippa kopplingen på tomgång utan motorstopp. Å andra sidan skulle det ta en halv evighet att varva upp motorn.

Var du helt utan svänghjul skulle den svara på gasen absolut blixtsnabbt, men det vore förmodligen helt omöjligt att få fart på bilen trots 7000rpm i startvarv.

Hoppas jag gör mej förstådd...

Sensmoralen är väl att inte BÖRJA med att lätta svänghjulet. Det är en hyfsat extrem åtgärd och mycket annat borde göras före.

Men gassvar är onekligen kul!

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Ok spiidfriik, nu kan jag hålla med dig. Kanske vi inte talar i samma termer, men slutsatsen är ändå densamma. Ett tyngre svänghjul på en standard motor ger bättre körbarhet för vardagsbilisten. Lättare svänghjul hör hemma på effektivare motorer, och passar folk som kanske inte bara ser sin bil som ett transportmedel...

Full gas!

Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Är det inte rätt lätt att raka 6 cylindriga motorer lätt får en ojämn gång i dom låga registren?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jodå.
Men är man orolig för det ska man INTE trimma...

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.