|
|
|
|---|---|
|
Jag har hört väldigt mycket prat om M5 E34. Men vilken motor är bäst? 3,6l eller 3,8l??? Alla jag har pratat med hittills har sagt olika. Så jag hoppas att nån här kan stilla min nyfikenhet. MVH Morgan... Länk | |
|
3,8l starkare, 3,6l tillförlitligare, speciellt vid trim MVH Andreas |
|
| Dom säger att det inte är bra att överladda 3,8l pga extremt tunna cylinderväggar. Det är vad dom säger iaf... | |
| Om man räknar på litereffekten så har 3,8 89,6hk/l(340hk/3,795l)89,1hk/l(315/3,535) så båda e ju lika mycket trimmade egentligen.Men personligen tycker ja att 3,6 borde va trimmad i högre grad då man med sämre insprut/tändsysytem mm ändå får ut samma litereffekt...Sen vilken som e mest hållbara e väl svårt o avgöra men visst låter det troligt att en 3,8 med tunnare väggar skulle kunna spricka lättare...Ja tror som så att en välskött 3,8 eller 3,6 rasar mycket sällan!Hade själv en 3,6 med 23000 fullservade mil o den motorn va klockren.Köp en M5 med bra dokumentation så kan du vara rätt säker på bilen!!! | |
ant |
det är vad som sägs. men kilanderbröderna har onekligen lyckats. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Låter vettigt. För man har ju hört så mycket olika, jag talade med en som ägt en bmw firma, och han sa att man inte ska köpa 3,6l. För den var mycket sämre, och den hade en tendens att kunna skära. Men jag har hört typ samma sak om 3,8l. Men då spelar det ingen roll vad man köper. Då köper jag den bil jag gillar bäst, och ger fan i motorn. Bara den är väl dokumenterad. Tackar för svaren. MVH Morgan. Länk |
|
Axel |
På 3,8an har motornofta rasat pga att insugningsgummit har spruckit,då får mororn för mycket luft och vid lite tuffare körning(vilket kanske någon gång med en M5)smält någon kolv. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
| Carpimp:Ett vanligt "fel" på 3,6/3,8 e läckande oljetrågspackning,en del läcker lite-lite andra betydligt mer...Kolla oxå så de inte ligger olja i tändstiftshålen=kass ventilkåpspackning(kan orsaka kass gång...)...Rekommenderat oxå o lyfta på ventilkåpan o syna kammarna efter minsta tecken på slitage,dra me en nagel på loberna o känn om de finns någon liten "kant"....Lycka till med bilvalet! | |
|
Kanonbra. Då vet man vad man ska kika på under huven i alla fall. För man vill ju knappast råka ut för motorhaveri på en M5:a direkt. Låter knappast kul... Tackar tackar, Morgan. Länk |
|
|
personligen skulle jag aldrig köpa en m-bil utan att komptesta o kolla avgasvärdena. testa o sök bland tidigare inlägg så hittar du nog en hel del smött o gött angående s38b36 / s38b38 och köp av m5. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.