|
|
|
|---|---|
|
jaa ja undrar de för ja fick inge svar sist ja fråga //bmw raggarn | |
|
Beror på hur breda fälgarna är. Allting tar sin tid... |
|
|
de är 16x8 et 10 //bmw raggarn |
|
|
Jag fick på 17x8 et 10 fram på min men jag har inte prövat bak men det är inte omöjligt. Bakfälgarna var nämligen 17x10 et 13 och de var då lite för breda för hjulhusen men gick fritt innåt. 8x25,4/2 + 10 = 111,6 10x25,4/2 + 13 = 140 Enligt ovan gjorda beräkning borde det gå fritt med minst 3cm eftersom 17x10 et 13 gick fritt. Allting tar sin tid... |
|
|
ahaa :) tackar för svaret //bmw raggarn |
|
|
Oavsett om du får plats med fälgarna eller inte, kommer du att få en väldigt spårkänslig bil om du minskar ET så mycket (ökar spårvidden), pga ökad hävstångseffekt på styrlederna! Om du dessutom använder breda däck med låg profil kommer det problemen att bli ännu värre! Slitaget på hjullager, styrkomponenter och hjulupphängningar ökar även markant. Utöver dessa problem, bör du vara medveten om att det inte är lagligt att öka spårvidden med mer än 15mm/hjulaxel (7,5mm/fälg)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
aha...... hmmm okej ///bmw raggarn |
|
|
Det gäller väl bara nyare bilar?? Allting tar sin tid... |
|
|
Nja, nyare bilar som är helbilsgodkända får du inte ändra spårvidden alls på! Enbart de inpressningsdjup som är intypade med bilen är tillåtna om bilen är helbilsgodkänd. Mvh |
|
|
Jag har nämligen för mig att man får ändra 30mm alltså 15mm/sida. Jag har iof alldrig hört någon somm fått anmärkning vid besiktning för felaktig spårvidd. Allting tar sin tid... |
|
|
Hunter, att få anmärkning på besiktningen och att köra olagligt är två helt olika saker! Bilprovningen brukar normalt inte kolla spårvidden, bara om den är synbart felaktig... Maximal spårviddsförändring (ökning eller minskning) är 15mm/axel (7,5mm/fälg). Dock får hjulet inte tar i någonstans vid fulla rattutslag och full nedfjädring. Undantaget är då helbilsgodkända bilar som måste ha någon av de inpressningar på fälgen som bilen är intypad med (kan vara många olika alternativ!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Jo jag är mycket medveten om att det inte är samma sak men vad är det värsta som kan hända om man har fel spårvid såvida däcken inte tar i någonstans. Om däcken tar i är det livsfarligt ty en punktering i 100 är inte att leka med. Allting tar sin tid... |
|
|
Hunter, det värsta förutom punktering, är väl att bilens vägegenskaper försämras samt att påfrestningar på hjulupphängning, hjullager och styrväxel etc. ökar. Slitaget på delarna ökar faktiskt ganska mycket, inte minst hjullager tar mycket stryk eftersom de inte är dimensionerade för den belastningen.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, jag vet inte vad jag skall svar, det du skriver är helt sant. Allting tar sin tid... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.