|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Godkväll alla Kanske lite off-topic. Nu har jag nog skitit i det blå skåpet. Kanske låter lite fånigt för en del.....andra förstår precis. Jag har lyckats med konststycket att beställa en wietec sänkningssats (50/50) utan att informera eller få ett godkännande från min kära fru (bilen är egentligen hennes). Kanske jag tagit i lite för mycket? Bilen ska lämnas till en god vän som är bilmekaniker, från början inte i syfte att montera nya fjädrar. Min kära fru är mevdeten om att bilen bla. ska få nya fram bromsar. Det var i detta läge jag tänkte passa på att "fixa" lite med den. Frågan är nu vad som kommer att hända, är litet osäker på om hon kommer att märka något. Förhoppningsvis märker hon inget, skulle hon det kan jag ju alltid blåneka och mena att den alltid sett ut så...jag är nämligen inte helt säker på att hon uppskattar denna modifiering. Någon annan som har liknande problem? Jag vill ju bara väl. Hej/ Wall | |
|
HAHAHAHAHAHAHA :-DD Det var ett synnerligen pikant problem! :-) Beroende på hur stort ditt samvete är kan du ju dra en vals om att sänkningen förbättrar väghållningen markant och därför gör bilen mer trafiksäker. Du vill ju inte att bilen ska vara otrygg, eller hur? ;-) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Hehe, hon kanske inte ser det till att börja med, men kanske undrar varför den är så himla stötig och varför det skrapar i så hemskt vid farthindren......... =) Mvh Patrik |
|
betriebsanleitung1 |
Hahaha,jag tror inte du klarar dig ur det. |
Asken (AutoPower) |
För MYCKET min käre Wallace detta enligt min smak då. Du får förutom problemen med regeringskansliet också följande förljdprobs: Bilen blir rejält låg och fartgupp mm kan komma i farozonen. Parkering mot divkanten med front mm gör att du kan klippa av de små gummikanterna på nedsidan av framspoilern. Hon lär nog definitivt inte uppskatta den stötiga gången fråga henne:) Jag skulle rekommendera att försöka avbeställa/byta satsen och satsa på en 15-25mm sänkning istället. 50 är mycket:) Vid sänkning bör man också byta stötdämparna till en lämpad modell. Lycka till Asken |
|
När hon väl kommer på din lilla modifiering så berätta för allt i världen inte vad du betalade för sänksatsen... Jag lovar, det ökar inte förståelsen ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Ha-ha Ja, jag kanske ska välja en mer "normal" sänkning. Som Asken beskriver lär det bli vissa problem samt att man bör byta dämpare av lämplig modell. Bilen är ju trots allt vår/hennes bruksbil...nu blir jag verkligen orolig, vill ju inte "förstöra" Den ekonomiska biten försöker jag att dölja. Men som sagt den är inte monterad ännu så tid finns fortfarande att ändra. Mvh / Wallace |
|
Asken (AutoPower) |
Wallace: Gör det enkelt, fråga, det kostar absolut inget och du har ju inget gjort än. Betänk att du monterar och sen frågar. Då lär du nog få ta bort det i ögonaböj= dubbel moneringskostnad. Satsen går säkert att lämna tillbaka eller sälja så det är ju inge problem. Asken |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
OJOJOJ Det där bådar inget gott. En bekant letar 15 tumshjul till sin M.pkt 523-00 för frugan vägrar åka i bilen på sydeuropasemster för hon tycker det är för stötigt. Och sedan när hon kör 50 kmh som vanligt över vägbulorna så ligger chassiet kvar på vägen sedan :)) Jisses vad har du ställt till med :DDD ///MVH Hasso Länk |
|
Försökte mörka mitt köp av schnitzer speglar för ett halvår sedan, man vill ju inte berätta för tjejen hur mycket man spenderat på i hennes ögon något helt onödigt (hon förstår dock mitt intresse). Dock så noterade hon förändring och frågade om jag bytt backspeglarna och då var det ju bara att krypa till korset och berätta:) //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fick nån kommentar härorom dan, När du köpte din BMW såg den ut som en bil, numera som en rullande julgran :))) Har aldrig berättat vad saker och ting kostar :)) Men jag vet ingen som har sån koll på allt och ser minsta förändring som hon med samma adress som min:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Ja känner till fenomenet med att varför man ska lägga ut pengar på 17" hjul m3 spoiler bakkjol sänkning vita bliners och annat krafs får de kommentarerna ofta av min tjej fast det är lätt att vinka bort bara säga att det är min hobby...:-) men det märks att de blir mildare med tiden fick faktiskt m3 speglar när jag fyllde år var till och med rätt fästplatta och allt :-) så det kanske lönar sig att prata bmw med sin sambo !! Mvh/ Daniel Länk (såld) |
|
|
Är det bara jag som får de här motstridiga kommentarerna ibland: "Kan vi inte köpa en riktig skitbil som man får parkera vart man vill och köra hur man vill med?" "MMmmm det är rätt skönt med en riktig bil ibland!" :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
Erito: Har du aldrig tänkt tanken själv också nån gång när du letar parkering bara för att slippa dörruppslag och andra riskmoment, att visst vore det skönt med en skitbil som man kan parkera vara som helst utan att bry sig. Jag kan ju ta våran MB och köra nån timme sedan är man ju omvänd igen:DDD Ju längre tiden går utan märken på bilen ju mera "hypokondrisk" blir man.:)) eller?? ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: sant. Kanske man skulle köpa sig någon 'rosthink' som terapi :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Hehe låter roligt det här. Jag tror hon märker det, 50/50 gör trots allt en rejält skillnad. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Ja ser hon inte den skillnaden så kan man ju börja fundera över en tripp till optikern. Annars lär väl du bli varse hennes ouppmärksamhet när du får plocka upp resterna av underredet efter första fartguppet. Jag har själv en så här hård sänkning och det är lågt, tar i överallt och allmänt bökigt då man får välja andra vägar för att undvika farthinder som man fastnat på tidigare. Samt att vintertid så riskerar man att spräcka tråget om det ligger lite iskokor på vägen. 40/30 eller 30/30 är lagom. inte mer iaf, om du inte vill att hon skall märka det så är nog 30/15 den som du kan komma undan med |
|
Mattan |
Ibland e de lättare o få förlåtelse än tillåtelse!! |
|
Hallå Så det är alltså kört för mig enligt följande (risk bild): 1. Frugan blir inte imponerad trots min entusiasm 2. Frugan tar det som en förolämpning och ger mig en örfil när jag menar att bilen alltid sett ut på detta sätt 3. Frugan drar in min veckopeng 4. Frugan beordrar sovplats: soffan 5. Jag får aldrig mer röra bilen 6. Jag får aldrig mer tvätta bilen...hmm inte bra 7. Jag blir tvungen att köpa en Volvo 240 8. Jag får äta viktväktar mat resten av året Hmmm kanske ska säga vad mina planer är, lite tokigt är det allt. Mvh / Wall |
|
|
Wallace: Tycker du ska safa lite! 50/50 måste hon ju bara upptäcka! :) Vet ju inte hur din fruga är, men risken är att hon blir skoningslös om hon upptäcker det själv genom att tex köra sönder tråget på väg till jobbet hehe __ Länk |
|
|
:))))) Mycket roligt!! Kan säga att jag gjorde samma grej, hårdare och kortare fjädrar/dämpare samt nya (betydligt mer okomfortabla) fälgar o däck. Det enda jag nämnt i förbifarten var "lite roligare fälgar" vore inte fel. Hon förstod att jag även "gjort den lägre" men det uppskattades faktiskt. Jag sa förstås att den blev både roligare och säkrare med detta monterat, och snyggare. Det gick hem... puh! Vill bara önska dig LYCKA TILL! :)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.