|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Om det blir något av M3/C5 challenge så snälla; FILMA! Mvh, /Wille |
|
|
Johann - Nja, ringen blir svår även om det vore ett bra test. Testet måste i vilket fall som helst ske i slutet juli/aug eftersom bilen inte är helt klar. Väntar bland annat på ny låda, en riktig race sekventiell sak som förhoppningsvis ska orka med lite längre än originallådan. Detta är som sagt ingen originalbil, långt ifrån men det kan ju vara kul att jämföra tider ändå, framförallt är jag nyfiken på hur pass mkt snabbare vetten är ;-) |
|
|
Min är ju inte heller riktigt original så jag betvivlar att den är snabbare runt Ringen. ;) |
|
| C5R: Den bästa trimningen för dig kanske är en förarkurs? | |
| Nja, jag är ju inte kass (i ordets rätta bemärkelse) på bankörning. Kör säkerligen ifrån väldigt många men har också den självinsikten som krävs för att inse att man är tvåa mot en erfaren banförare, rejält tvåa. Nåja, vi får se vad som händer..sommaren är lång. | |
Nilssen |
Tjenis boys! Ville blanda mig i denna diskussionen ang C5:an vs M5/M3. Kan ju tillägga att en standard e-36-M3 med 321 hk som är mycket frisk fick duktigt med pisk av en C5 från stillastående. Väl uppe i fart från cirkus - 180 knyck till cirkus 260 hade min vän med M3:an hyfsat häng på C5:an. M3:an har bara ett sportfilter och är annars i org-utförande likaså är Vetten det. Så,det där med att en e-36 skall ha häng tycker jag är tvivelaktigt,har bevittnat den digra förlusten. E-46:an däremot skall nog vara ganska jämn med C5:an,för att han har lyckats att dra mot en sådan också med ungefärliga resultat - dvs,han tyckte själv att avståndet var ungefär det som C5:an åstadkom både från stilla och väl uppe i fart. Är ju inte vetenskapligt bevisat utan rena ögonmått så att säga och en ungefärlig uppskattning. Det där med att dra från 50 knyck tycker jag är lite vilseledande då jag själv har en 740i-4.0-95:a med 400nm och en annan vän har en 528i-e39,han har inte en suck om vi båda drar på i 2:an,vridets magiska under har bevisats,från stilla=jämnt.Vi har dragit ett par gånger med mycket varierande resultat,dvs,han har provat min och jag har provat e-39:an,med mycket ojämna resultat.Det har vunnits från alla håll och kanter-hehehe! Han har en 99:a som är i utställningsskick-som min ungefär!Så,av dom otaliga gångerna vi har dragit på så har jag faktiskt lyckats med att förlora ett par gånger upp till 100,är faktiskt riktigt förvånad över att en liten 2,8 kan haka på rätt bra med 193hk,mycket imponerad faktiskt! Enligt faktaboken skall hans göra på 7,3s upp till 100,ungefär som min,har en 6-väx,och enligt faktaboken och otaliga tester så pendlar resultaten allt ifrån 6,8s till 7,4.alltså,ungefär 7,1s.Toppfarten säger stopp vid 250 på min,har inte kört tillsammans men har bevittnat att hans mätare går förbi 250 markören en aning,glädjemätare-jovisst,men den skall ju klara 240 enl Bmw själva.Tillbaka till topicen så vill jag slutligen säga att jag tror att en M3-E46:a har en chans mot en C5:a från stillastående och tror att en M5 drar ifrån i dom övre regionerna- från 200 uppåt! Annars är det nog ganska jämnt och det är väl nog däck och föraren som avgör vid sådana här jämna bataljer. Sista tillägget: Glad midsommar allihopa,tänk på säkerheten och tänk på att det kommer att finnas många fyllosvin bakom ratten=helg.Hoppas att ingen här på forumet tillåter något så dumdristigt utan lämnar nycklarna hemma och njuter av nubben i lugn och ro. Mvh...Nilssen! |
|
Testade mot en C5 på 201m med min M5 -92b. Vetten var automat men trimmad till ca: 400 hk. Jag låg bara en bil längd bakom vid mål. Säkert många som är skeptiska men det är sant som räven bor i skogen... BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
|
Gjorde en inte helt vetenskaplig jämförelse mot en manuellt växlad C5 från 100 till 200km/h. Den drog mig med någon billängd eller så. Kändes som det blev lite jämnare uppåt 200. Skulle vilja testa ordentligt på motorvägen men det verkar inte vara något för vettefolket, posers.. ;) |
|
|
Angående första film snutten ni la in så var det ju rena skämtet!! Killen i M3:an drar ju knappt bilen till Vrid-toppen! Min 525 låtter ju fan mera när jag varar den i sånna fall! Så detta var då ingen referens film! Vad har C5:an för Motor egentligen (jar har nada koll på Amerikanska as) ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
*V8, 5,7liter *344hk *483nm |
|
|
Då är det väl en aningen mera Vrid i C5:an ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
Nilssen |
M-pire: Mycket riktigt,kan nog hålla med dig om ditt fall. Min vän sa samma sak,vet ju inte om din är trimmad eller så,men hans uttalande var identiska: Kändes som om det blev jämnare ju mer vi gasade på över 200 knyck,så sa han! Men till 100 hade han inte så mycket att säga till om,Vetten tog ledningen ganska omgående,vet inte om starten blev bättre för Vetten,men det kändes som om att det såg ganska ohotat ut för Vetten upp till en cirka 180 knyck. Min vän låg 1-2 billängder bakom hela tiden,kanske till och med lite mer. Däremot så sa han samma sak när han gasade mot en E-46:a,att avståndet såg ungefär likvärdigt ut,han själv tror att en E-46:a "borde dra en C-5:a med en halv / hel billängd upptill 250-260 Km/h,men inte mer. Mvh...Nilssen |
Nilssen |
Skall nog tillägga att jag körde bakom dom med min pansarvagn! När man har gjort det så förstår man hur snabb en M-bil / Vette är egentligen. Vid sådana tillfällen vill man bara ha en F1,men,blir så när fantasin flödar iväg. |
|
Som sagt, en m3/m5 kontra c5 är en jämn match. Den stora skillnaden som jag ser det är att du kan för ganska små medel plocka ut hiskeligt med effekt ur vetten något du inte gör på en m-bil, behöver inte ens göra något speciellt åt väghållningen då den med lätthet tar 500 hk+ (sen gör det ju ingenting att en svart vette ser något så grönjävulskt elak ut och det ger 100 hk+ bara det ;-) Nä skämt åsido, jag ligger inne på ca 520 hk i min och mer håller det på att bli, liten turboinstallation på g =) |
|
| Nilssen, min M3 är inte trimmad. Har faktiskt träffat på den orange-färgade C5:an som var med i Bilsport. Kommer inte ihåg hur trimmad den var men killen som körde var ju ingen blyfot precis. C5:an är snabb men verkar lida av långsamma chafförer.. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.